Pitääkö CV:ssä mainita entinen sukunimi?
Olen vaihtanut sukunimeni ja mietin, että olisiko se hyvä mainita jo CV:ssä. Mutta sitten ajattelin, että työnantajat voivat luulla minun menneen naimisia ja tietysti siitä luullaan heti, että kohta olen hankkimassa lapsia. Oikeasti en ole mennyt naimisiin eikä ole lapsia suunnitteilla.
Miten kannattaisi tehdä? Jättää mainitsematta kokonaan vai mainita ja näin ollen ehkä menettää hyviä työpaikkoja miehille?
Kommentit (10)
Ei kai sitä ole pakko mainita. Kuka pakottaa? Voit sitten työhaastattelussa ohimennen mainita
Mainitse jos siitä on hyötyä eli se kuulostaa hyvin verkostoituneelta
Lähinnä pelkään, että työnantaja ottaa yhteyttä johonkin aiempaan työpaikkaani ja siellä sitten sanotaan, ettei tunneta ketään sen nimistä. Mutta en tiedä, kuinka yleistä tämä on. En ole ollut vielä toistaiseksi missään niin erikoisissa työpaikoissa, että työnantaja välttämättä sinne soittelisi ja kyselisi, millainen työntekijä olen.
Cv:ssä on tapana mainita sekä nykyinenja entinen sukunimi (juuri tuon taka, että osa saavutuksista on sillä vanhalla nimellä) että siviilisääty..
kun siis kirjoitat siihen että Marketta Stenbergerkrants, os. Möttönen, naimaton, niin ne tajuavat kyllä, mistä on kyse.
No jos on Virtanen, en laittaisi. Jos taas Kullischen tai von Putensgranz voisin laittaakin.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 17:29"]Cv:ssä on tapana mainita sekä nykyinenja entinen sukunimi (juuri tuon taka, että osa saavutuksista on sillä vanhalla nimellä) että siviilisääty..
kun siis kirjoitat siihen että Marketta Stenbergerkrants, os. Möttönen, naimaton, niin ne tajuavat kyllä, mistä on kyse.
[/quote] Kuka hullu laittaa cv:hen siviilisäädyn? Varmaan laitat lapsetkin, ikineen? Ei sellainen kuulu työnantajalle. Esim. meillä rekryosasto poistaa kaikki tällaiset turhat tiedot, ennen kuin saamme hakemuksen.
No en laittaisi cv:hen, riippuu tietysti paikasta mutta en usko että ennen haastattelua lähtevät soittelemaan entisille työnantajille. Haastattelijoille sitten voisin mainita asiasta, erityisesti jos haluavat nähdä todistuksia yms., ja ne ovat vanhalla nimellä.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 17:29"]
Cv:ssä on tapana mainita sekä nykyinenja entinen sukunimi (juuri tuon taka, että osa saavutuksista on sillä vanhalla nimellä) että siviilisääty..
[/quote]
miksi se siviilisääty pitää sinne laittaa? Ikinä en ole laittanut, enkä laita...
Entinen sukunimi kuuluu henkilötietoihin, joten mainitaan. Onhan siinä ero, ilmoitatko os. Möttönen vai ent. Möttönen.
Jättää mainitsematta kokonaan, mitä väliä?