Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annatko/antaisitko lapsesi kiroilla?

Vierailija
02.09.2014 |

Olisitko sallivampi esim. 14-vuotiaan kiroilun suhteen kuin 6-vuotiaan?

Itseäni asia vähän ihmetyttää, nimittäin mun mielestä on itsestään selvää, että normaaliin kasvatukseen kuuluu kieltää lasten kiroilu. Kuitenkin olen törmännyt siihen, että tosi monien lasteni kavereiden (yläasteiässä) kotona lasten kiroilu on täysin sallittua, jopa hauskaa! Olenko sitten itse tiukkapipo? Jotkut on saaneet kiroilla ikään katsomatta, osalle taas tunnutaan sallivan kiroilu teini-iästä alkaen.

Entä sallisitko alaikäisen tupakanpolton? Itse olen siinäkin tiukkius, mutta jotkut pojan luokkakavereiden vanhemmista oikein ostaa lapsilleen tupakkaa.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä sitä kiroilua mitenkään hyvällä katsoisi, mutta kotoahan se ois sen oppinut... Tupakanpolttoa en alaikäiselle hyväksyisi, enkä ainakaan ostaisi lapselle tupakkaa. Sillehän en voi mitään, jos haluaa maistella. Toivoisin vain, ettei siitä tulisi tapaa.

Vierailija
2/16 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En!

Aiemmin meillä piti maksaa maksu, jos lipsahti kirosana (myös aikuisilta). Lapsilta ei kyllä todellakaan lipsahdellut. Sen verran paasattiin siitä, ettei ole lasten juttu.

No nyt kun esikoinen on yläasteella ja murrosiässä, niin joskus todella harvoin saattaa kiroilla. Tyyliin jos sattuu pahasti tai mokaa ja harmistuu paljon tms. En ole siihen enää niin hirveästi puuttunut, vähän sanon että "noh noh" tms. Näytän siis kuitenkin, ettei ole hyvä juttu.

Mitään sellaista "Sit mä vittu tein vittu sellasen tempun et vittu se katto vittu ihan suu auki vittu" ei todellakaan sallita. =/ Jotain käytöstapoja pitää oppia. Kiroilu loukkaa joitain ihmisiä paljon ja esim. työelämässä tollainen olisi aivan mahdotonta...

Tupakkaa ei todellakaan osteta alaikäisille eikä myöskään aikuisille. Voiko mitään typerämpää olla kuin maksaa siitä että saastuttaa keuhkonsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jaksa kieltää tai saarnata esim. 3vuotiaalle joka matkii vain jostain kuultua kokeillakseen. Parempi kun ei välitä, niin ei jaksa lapsi siitä mitään numeroa tehdä, millä saisi huomiota.

6vuotiaasta en osaa sanoa, veikkaan että sen ikäinen saattaa myöskin viellä vain testatakseen kiroilla. 14veelle voisi pistää jo jotain rangaistusta.

Vierailija
4/16 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 12:32"]

Ei jaksa kieltää tai saarnata esim. 3vuotiaalle joka matkii vain jostain kuultua kokeillakseen. Parempi kun ei välitä, niin ei jaksa lapsi siitä mitään numeroa tehdä, millä saisi huomiota.

6vuotiaasta en osaa sanoa, veikkaan että sen ikäinen saattaa myöskin viellä vain testatakseen kiroilla. 14veelle voisi pistää jo jotain rangaistusta.

[/quote]

Miksi ihmeessä et puutu? Niin lapsi oppii että se on rumaa käytöstä. Jos et kiellä tai paasaa, niin luulee asian olevan ok. Kaikki lapset kokeilee joskus rajoja, mitä siitä. Silloin ne rajat on vaan vedettävä.

Vierailija
5/16 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 12:36"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 12:32"]

[/quote]

Miksi ihmeessä et puutu? Niin lapsi oppii että se on rumaa käytöstä. Jos et kiellä tai paasaa, niin luulee asian olevan ok. Kaikki lapset kokeilee joskus rajoja, mitä siitä. Silloin ne rajat on vaan vedettävä.

[/quote]

Kaverin muksu pistää oikeen kiroilurallin ja nauraa päälle saadakseen äidin huomion ja äiti motkottaa ja uhkailee arestilla ja kieltelee siinä sitten. Ehkä siksi en "puutu".

Joskus hyvin harvoin oma lapsi saattaa yhden kirosanan sanoa, mutta en reagoi siihen mitenkään joten sitä ei taas kuulu kertaakaan seuraavaan puoleen vuoteen jolloin saattaa taas jonkun sanoa jossain välissä. Joskus olen vain sanonut tyyliin, "Mitä sanoit? Tarkoitit varmaan että ----" ja sitten lapsi on korjannut sanomisensa, niinkuin olisi vain sanonut jonkun sanan väärin.

Vierailija
6/16 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hyväksy kiroilua edes aikuiselta, saati sitten lapsilta. Huomautan kyllä aikuisiakin jos meillä kiroilevat . Kiroilemisessa ei ole mitään hyväksyttävää.

Meillä kiroileminen on kielletty niin aikuisilta kuin lapsiltakin. Ja täytyy sanoa, että ei ole tarvinnut kuin kerran sanoa murrosiässä olevan lapseni ystäville. Kiroileminen on päättynyt siihen. Kaikkea ei tarvitse hyväksyä. Se on meistä aikuisista kiinni kiroileeko lapset vai ei.

Vierailija
7/16 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni alkoi kiroilla kun oli 3v. Oli kuullut ulkona, että sellaisia sanojakin on. Sanoin että kyseessä on tosi ruma sana. Eikä sitä pitäisi käyttää. Mutta jos oikein suututtaa, tai sattuu, niin voit sanoa hiekanjyvä. Ja kun meidän pikkumies suuttui, hän sanoi hyvin painokkaasti hiekanjyvä. En ole kuullut hänen se koomemmin kiroilevan ja nyt hän käyttää sitä samaa metodia omiin lapsiinsa. Ja näyttää toimivan.

Kaikki on meistä vanhemmista kiinni, tehkää rajat ja noudattakaa niitä.

Vierailija
8/16 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 12:44"]

Oma lapseni alkoi kiroilla kun oli 3v. Oli kuullut ulkona, että sellaisia sanojakin on. Sanoin että kyseessä on tosi ruma sana. Eikä sitä pitäisi käyttää. Mutta jos oikein suututtaa, tai sattuu, niin voit sanoa hiekanjyvä. Ja kun meidän pikkumies suuttui, hän sanoi hyvin painokkaasti hiekanjyvä. En ole kuullut hänen se koomemmin kiroilevan ja nyt hän käyttää sitä samaa metodia omiin lapsiinsa. Ja näyttää toimivan.

Kaikki on meistä vanhemmista kiinni, tehkää rajat ja noudattakaa niitä.

[/quote] Mun lapsi sanoo myös huonolla hetkellä hyvin painokkaasti "voihan porkkana" :D Tuli joskus jostain puheeksi, kun kuuli mummonsa kiroilevan. Sanoin ettei mummo näköjään osaa edes suomea puhua, että jos suututtaa niin kannattaisi sanoa vaikka porkkana. -4,6-

Vierailija
9/16 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetin jo pieninä lapsilleni ystävällisesti, että kirosanat ovat rumia sanoja ja kiroilu likaa suun ja se pitää sitten puhdistaa ja siihen on oma sana, joka on "anteeksi"! Hyvin meni oppi perille. Kolme aikuista lasta, joiden en ole kuullut kiroilevan, enkä muista kiroilleen sen jälkeen.  Itse en kiroile, sillä minulle esim sanat Perkele ja Saatana tarkoittavat todellisuudessa olemassa olevaa persoonallista pahaa. Ja millainen äo on niillä, jotka sylkevät yhtenään sanaa "vittu" suustaan? Voiko rumempaa puhetta enää kuulla? Tahraavat samalla kauniin asian (naisen sukupuolielimen) törkeän halveksivalla nimittelyllään.  

Vierailija
10/16 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut on kasvatettu niin, ettei vahingossakaan saa kiroilla. Jopa pieru oli ruma sana... Silti kiroilin kovastikin lapsena ja nuorena (en tosin kotona, opin jossain vaiheessa hillitsemään kieleni ja käyttämään kiertoilmauksia).

Oman lapseni kanssa en ole pitänyt tiukkaa linjaa. Olen sanonut kyllä, etten tykkää kiroilusta ja että se ei kuulosta nätiltä. Olen siis osoittanut, etten hyväksy kiroilemista, mutta en ole kytännyt puheita ja rankaissuut jne. En tiedä onko kyse enemmän lapsen (10v) luonteesta vai siitä, etten ole tehnyt kiroilun yrittämisestä ikinä isompaa numeroa, mutta lapselta ei edes meinaa lipsahdella kirosanoja. Noituu kyllä, käyttäen jotain muita sanoja (esim. "voi pertti"), ja siitäkin yleensä vain huomautan, ettei tuo oikein mukavalta kuulosta.

Kyseessä ei edes ole mikään aina tottelevainen ja kiltti lapsi vaan hyvinkin temperamenttinen tapaus. Vaikka saattaisi suuttuakin, niin ei kiroile. Tietenkään en tiedä, millaista kieltä käyttää kodin ulkopuolella, mutta ainakin sen mukaan, miten kotona puhuu turhautuneena ja vihaisena, en usko hänen kovin paljoa kiroilevan.

Vierailija
11/16 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei perheessä kiroiltu kun olin lapsi, enkä varmaan kuullut juurikaan aikuisten kiroilevan, joten en ole koskaan itse kiroillut. Omia lapsia ei vielä ole, mutta en kyllä katsoisi kiroilua hyvällä. Se kuulostaa niin rumalta ja tyhmältä, varsinkin jos koko ajan hokee esim. vittua.

Vierailija
12/16 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona kiroilemattomien teinien vanhemmat luulevat, että teininsä ei kiroile muuallakaan. Tässä on pistetty pää pensaaseen. Kyllä lpaset, varsinkin teinit, kiroilevat viettäessään aikaa keskenään. Ja koulussa, kysykää vaikka opettajilta; "laittakaa se pilkku tai piste siihenkohtaan missä sanoisitte v...u".

On täysin normaalia, vaikka ei todellakaan mukavalta kuulostavaa, että teinit käyttävät näitä kirosanoja keskuudessaan. Sekin on jollakin tavalla yhdistävä tekijä:)

Kannatan kuitenkin sitä, että kotona ei tällaista kieltä käytetä , siten lapset ja teinit kenties oppivat, että joka paikassa se ei todellakaan ole hyväksyttävää. Oppivat sen kyllä muutenkin, eiväthän he ole idiootteja.

Tosin rehellisesti on tunnustettava, että kyllä se minultakin lipsahtelee välillä:) Enkä pode siitä huonoa omatuntoa, vaikka sen kuulevat alaikäisetkin. Kuolemanvakavasta asiasta ei kuitenkaan ole kyse.

Vierailija
13/16 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Kerran lapsena tuli suusta "vittu". Enkä tiennyt että se tarkoitti sukupuolielintä. Sitten vanhenpana sain tietää mitä se tarkoitti ja vähä hävetti!

Vierailija
14/16 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna, eikä meillä kiroilla kotona. Paitsi 17v poika välillä lipsauttaa. Ja joutuu maksamaan sakkoa. Kiroilee varmati muualla :(

Esikoinen aikanaan oppi vittu-sanan käytön rippileirillä. Joutui maksamaan 5€ sakkoa joka kerta. Kolmannen kerran oppi pois.

15 tytön en ole koskaan kuullut kiroilevan ja kaveripiirinsäkkään ei kiroile.

kopus kohta 5v ei ole koskaan irosanaa sanonut, ainakaan mun kuulle. Päikyssäkään ei kiroile.

Vierailija
15/16 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En salli kiroilua. Teinipoika saattaa joskus kirota kun on kiukkuinen. Mutta ei muulloin. Ei siitä ole tarvinnut rangaistuksia jaella kuitenkaan. Tavallisesti kiroilu liittyy tunteiden kuumenemiseen ja äärimmäiseen turhautumiseen. Kun tunteet jäähtyy, kirosanatkin jäävät pois. Kyllä varmasti kavereitten kesken päästelevät kirosanoja. Kerran kuulimme kun joku pojan kaveri päästi meillä kirosanan ja poika alkoi heti hyssytellä, ettei meillä saa kiroilla. Tupakointia en sallisi missään tapauksessa. Se on paljon pahempi asia kuin joku satunnainen perkele.

Vierailija
16/16 |
17.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiroilen itse kotona, jos pinna palaa. Meillä 5 lasta eikä kukaan niistä ole kova kiroilemaan. Kotona en siis puuttuisi, mutta jos vieraiden käydessä tai kodin ulkopuolella kiroilisivat niin takuulla laittaisin aisoihin. Joskus joku lapsista saattaa esim. pudottaa kännykän ja sanoa "voi vittu" ja sille hihitellään, myös minä. Itse kiroilen mm. autolla ajaessa silloin tällöin ja se on meillä sellainen sisäpiirin vitsi. Työskentelen muuten opetusalalla lasten parissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi