Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIKÄ siinä kirjojen lukemisessa on niin hienoa? Parempaa kuin leffoissa?

Vierailija
02.09.2014 |

Miksi lukeminen on kannattavaa ja hienoa? Miksi on kovempi juttu lukea joku Finlandiapalkittu juttu kirjana kuin katsoa sama vaikka leffaan?

Monet sanoo että joku on kirjana parempi. Ei välttämättä! Sehän on makuasia täysin.

Miksi koti jossa on kirjahylly täynnä kirjoja on joku olevinaan hieno kulttuurikoti ja koti jossa on kirjahyllyssä koriste-esineitä onkin WT-koti?

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään, älä missään nimessä sekoa kirjoihin, niihin jää koukkuun. Pysyttele leffojen maailmassa ihan hiljaa vaan, kaikki on hyvin.

Vierailija
2/96 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen minä miettinyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leffa on aina ollut pelkistetty/lyhennetty versio kirjasta eli joskus on jopa leffasta poistettu hahmoja kirjaan verrattuna. Ja muutenkin kirjassa käydään syvällisemmin ne asiat läpi. Aina on kirja ollut parempi!

Vierailija
4/96 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luen paljon kirjoja, mutta en pidä leffoista juuri ollenkaan. Minulle kirjoissa hieno juttu on se, että sen "leffan" luo lukiessani oma mielikuvitukseni. Siksi lukeminen on paljon luovempi prosessi kuin valmiiksi visualisoidun leffan katsominen. Kun luen, minä luon mielessäni sen koko maailman mistä kirja kertoo, kaikkine maisemineen, henkilöineen, tuoksuineen, äänineen, tunnelmineen. Ja minä nautin suunnattomasti siitä luomisprosessista ja sen tuloksista. Toisten ihmisten luomusten katsominen vain harvoin tuottaa minulle juurikaan tyydytystä.

Vierailija
5/96 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ap on lukenut kirjoja. En vaan ole jäänyt koukkuun. Ihan hyviäkin on mutta mitään hehkeän hienoa hetkeä en saa kirjasta verrattuna leffoihin. Ap

Vierailija
6/96 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Elokuva on aina lyhennelmä (ja jonkun tulkinta) kirjasta, eräänlainen typistetty kopio siis.

Vierailija
7/96 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki jotka tätä miettii...lukekaa taru sormusten herrasta trilogia, katsokaa elokuvat, niin huomaatte kuinka paljon elokuviin kirjoja lyhennetään.

Vierailija
8/96 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luet, kuvittelet itse mielessäsi koko kuvan, henkilöt ja jopa heidän liikkeensä. Filmissä katsot yhden ihmisen mielikuvituksen tuotetta, pakotettuna hänen mielikuviinsa. Kirjailijoiden erilainen taito luoda parilla lauseella vaikkapa miljöö on aina kiehtonut minua.

Vierailija
9/96 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on hyvä peruste että saa itse nähdä kuvat kuten näkee.

Leffathan eivät aina ole kirjoista typistettyjä versioita vaan ihan leffoiksi kirjoitettuja. Ja silti kirjoja pidetään suurena sivistyksen asiana. Ap

Vierailija
10/96 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjassa voidaan kuvata suoraan mitä joku ajattelee, tuntee, kokee jne. Elokuvissa tätä yleensä tehdään vain epäsuorasti.

Vierailija
11/96 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teininä luin koko ajan, ja rakastuin mm. Sormusten herraan ja Tolkienin koko tuotantoon tulenpalavasti. Kun niistä alettiin tehdä elokuvia, en edes halunnut ensin nähdä niitä, koska ajattelin, että elokuvat pilaavat jollain tavalla sen upean mielikuvan, jonka olen itse saanut luoda Tolkienin maailmasta omaan päähäni. No, olen nyt katsonut niitä leffojakin ja ovathan ne ihan ok, mutta aika karua olisi ollut ensin nähdä leffat ja sitten vasta lukea kirjat, jolloin oma tulkintani kirjoista olisi jo ollut ainakin osittain pilalla.

Vierailija
12/96 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjojen maailma on ihmeellinen. 

Rakastan sekä elokuvia että kirjoja, mutta kyllä kirja on se paras ja kaunein. Siihen voi kadota ja uppoutua aivan eri tavalla kuin elokuvaan. Hyvät romaanit myös kertovat meille elämästä ja ihmisistä. Kirjailija voi puhutella juuri sinua, vuosisatojen takaakin. 

Vierailija
13/96 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli koska tapahtumat kuvitellaan itse ja kirjailija kuvaa tunnetilat tarkemmin kuin valmis kuva, on hienoa ja kultturellia sitten lukea? Pienestä on kiinni tämäkin sivistyksen mitta. Ap

Vierailija
14/96 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 10:38"]

Eli koska tapahtumat kuvitellaan itse ja kirjailija kuvaa tunnetilat tarkemmin kuin valmis kuva, on hienoa ja kultturellia sitten lukea? Pienestä on kiinni tämäkin sivistyksen mitta. Ap

[/quote]

Itse en kyllä ajattele että asia olisi mikään sivistyksen mitta. En muutenkaan välitä määritellä ihmisiä sivistyneisiin ja ei-sivistyneisiin. Yksilöitähän me kaikki ollaan ja erilaisia. Miksi yleensä lokeroida toisia tuollaisiin arvottaviin lokeroihin kuten sivistynyt tai kultturelli tai ei-sivistynyt ja ei-kulturelli? Jokainen olkoon mitä on ja arvokas sellaisenaan. 

Vierailija
15/96 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin kirjoitettu kirja on syvempi, se kertoo tarkemmin ja yksityiskohtaisemmin kuin elokuva. Mielikuvitus pystyy luomaan luovempia kuvia tapahtuneesta kuin mikään elokuva.

Hyvän kirjan jälkeen, kun katsoo kirjasta tehdyn elokuvan niin ompa lattea tapaus.

Vierailija
16/96 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä ihmisiä, jotka lukiessaan uppoavat täysin kirjan maailmaan ja näkevät tapahtumat mielessään. Ja sitten on niitä, jotka eivät tähän kykene, vaan pitävät lukemista suorittamisena ja pelkkänä tekstin tuijottamisena. Aloittaja taitaa kuulua tähän jälkimmäiseen ryhmään. Eihän lukemisen ihanuutta silloin voikaan ymmärtää.

Vierailija
17/96 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaiselle, jonka tarvitsee kysyä tätä, ei kannata selittää. Jos hän olisi ymmärtääkseen, hän olisi ymmärtänyt jo. Kyllä elokuvia on ihan kiva katsoa :)

Vierailija
18/96 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 10:43"]

On niitä ihmisiä, jotka lukiessaan uppoavat täysin kirjan maailmaan ja näkevät tapahtumat mielessään. Ja sitten on niitä, jotka eivät tähän kykene, vaan pitävät lukemista suorittamisena ja pelkkänä tekstin tuijottamisena. Aloittaja taitaa kuulua tähän jälkimmäiseen ryhmään. Eihän lukemisen ihanuutta silloin voikaan ymmärtää.

[/quote]

Niinpä. Mutta vaikka itse olen näitä lukemiseen uppoamisihmisiä, en ymmärrä sitä miksi jotkut tosiaan tekevät lukemisesta kultturelliuden mitan ja taas leffoihin keskittyminen on jopa jotenkin "WT". Kyse on minusta vain erilaisuudesta, ei siitä että toinen olisi jotenkin huonompi tai vähemmän älyllinen ihminen kuin toinen.

Vierailija
19/96 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun yliopistolaitos kehittyi Eurooppaan, ei ollut vielä elokuvia. Silloin oli vain kirjoja. Kirjojen (ja teatterin) yliarvostus on jäännettä tästä etumatkasta, jonka nämä taiteenlajit saivat.

Kirjojen yliarvostuksella (ja elokuvien aliarvostuksella) ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että kirjat olisivat ylivoimainen taiteenlaji. Ne eivät ole. Monet tv-sarjatkin ovat nykyään monimutkaisempia ja hienovireisempiä kuin monet kirjallisuuden "klassikot".

Kirjoja on tutkittu kauemmin ja laajemmin kuin elokuvaa. Kirjallisuuden kritiikittömässä yliarvostuksessa heijastuukin akateeminen, äärimmäisen konservatiivinen ja vanhakantainen taiteiden arvottaminen. Akateeminen maailma arvoasetelmineen jämähti jonnekin 1800-luvulle eikä ole sieltä jaksanut liikahtaa mihinkään, eikä ihme. Yliopistoissa ei olla töissä vaan suojatöissä.

Akateemisen maailman arvostukset ovat kautta aikain heijastuneet rahvaan ajatusmaailmaan ja kuten tyypillistä, se ottaa kaiken kritiikittömästi vastaan, mitä ylhäältä annetaan, kuten täälläkin olevista kommenteista näkee.

Ap edustaa tervettä, kyseenalaistavaa uteliaisuutta, jota tarvittaisiin maailmassa enmmän.

Vierailija
20/96 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 10:29"]

Leffathan eivät aina ole kirjoista typistettyjä versioita vaan ihan leffoiksi kirjoitettuja. Ja silti kirjoja pidetään suurena sivistyksen asiana. Ap

[/quote]

Ei toki kaikki leffat tietenkään mutta otit aloituksessa esille juuri sellaiset leffat jotka on tehty kirjan pohjalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän