Onko tämä tarpeeksi liikuntaa viikossa rapakuntoiselle?
Kolme kertaa viikossa kuntosali, kerran viikossa juoksulenkki. Lisäksi vhh ruokavalio, tarkoitus pudottaa yli 30 kg ensi kesään mennessä. Toisen juoksulenkin lisään kun kunto nousee, mutta pääseekö tällä alkuun? Kuntosaliohjelma on kolmejakoinen....
Kommentit (10)
Kolme päivää treeniä on hyvä alkuun :) juoksulenkkien sijaan suosittelisin aamukävelyitä, mutta tee niin kuin itse tykkäät, jotta into säilyy ! :) liikunta on liikuntaa.
Raju aloitus, kokeile aloitusta pelkällä salilla ja kahdella puolen tunnin reippaalla kävelylenkillä. Tarkoitus on siis, että kävelylenkillä hengästyt jonkin verran.
Toinen vaihtoehto: saliharjoittelu, kuten suunniteltu ja lisää hyötyliikuntaa: eli kävele jotkut matkat, joita et aiemmin kävellyt tai mene ne pyörällä. Onnistuuko esimerkiksi pyöräily töihin tai salille?
Sitten, kun nuo puolen tunnin reippaat lenkit tai hyötyliikunta ei enää tunnu siltä, että se hengästyttäisi kovasti, aloita tunnustellen lenkkeily siten, että vuoroin kävelet ja vuoroin juokset.
Esimerkiksi jonkun juoksuohjelman mukaan. Jos aloitat pelkän hölkän kerran viikossa, on kerta viikkoon aerobinen liikunta niin vähän, että kuntosi ei ehdi kehittyä. Myös hölkkä nykyiseen kuntotasoosi voi tuntua liian rajulta, eikä sitten löydy enää motivaatiota jatkaa. Siksi neuvoni on kasvattaa kuntoa vähitellen ja hyvällä mielellä, kyllä se siitä lähtee kasvamaan.
Ja muuta saliohjelmasi yksijakoiseksi, aloittelijalla merkittävästi enemmän tulosta silloin, vasta 2-3 kk säännöllisen harjoittelun jälkeen kannattaa jakaa ohjelmaa. Suosittelen myös aloittamaan kevyesti ja suosimaan hyötyliikuntaa, suurinmerkitys ruokauluilla, äläkä turhaan tiputa kaloreita turhan alas, ainernvaihdunnan täytyy pysyä käynnissä. Toivottavasti ruokailusi on suunnitellut ammattilainen tai olet saanut jostakin tietoa kuinka syödä, tsemppiä! T Pt
Itse lähdin rapakuntoa hoitamaan sillä että työmatkan kuljin pyörällä tai kävellen auton sijaan. Tuli vähän totuttelua liikkumiseen, 30min 2 kertaa päivässä kevyttä liikuuntaa siis. ja 5 päivää viikossa. Nykyään se työmatka menee 10min sisään ja kuntosalikin on tullut mukaan kuvioon.
Minulle tuo AP:n tapa olisi ollut shokkialoitus ja olisin varmasti lopettanut 1-2kk päästä. "kun on tää flunssakin.. ja polvi tuntuu oudolta.."
Miten ihmeessä jaksat tehdä juoksulenkin, jos olet oikeasti rapakuntoinen? Vai oletko niitä "rapakuntoisia", jotka juoksevat Cooperissa selvästi yli kahden kilometrin tuloksia?
Jos olet oikeasti rapakuntoinen, niin kaksi kävelylenkkiä viikossa olisi kuntosaliharjoittelun ohella selvästi järkevämpää kuin yksi juoksulenkki. Vähitellen voit sitten ruveta hölkkäämään pieniä pätkiä noista kävelylenkeistä. Yhtä tyhmää kuin olla liikkumatta on aloittaa liikunta yhtäkkiä liian rasittavana. Silloin se loppuukin viimeistään muutaman viikon jälkeen.
Sä et oikeasti ole mikään rapakuntoinen jos pystyt lenkkisi juoksemaan. Paitsi tietty jos se lenkki on 100m..
Kiitos hyvistä neuvoista! En nyt tiedä olenko "oikeasti" rapakuntoinen, olen kaksi vuotta sitten lopettanut treenaamisen ja juoksemisen, saliohjelmakin on siltä ajalta. Kahteen vuoteen en ole tehnyt yhtään mitään, kirjaimellisesti muuta kuin maannut sohvalla, syönyt ja lihonut.
Kaksi lenkkiä takana ja koska juoksin aiemmin vuosia, olen aloittanut siten että kävelen, juoksen muutaman minuutin, kävelen taas jne...
Juokseminen on minulle ehkä tärkeämpää kuin salitreeni, olisiko siis järkevämpää kaksi salikertaa ja kaksi lenkkiä per viikko?
Tee sitä mistä tykkäät, kunnon kohottamisen kannalta lenkkeily on hyvä ja lihaskunnon harjoittamiseen sali, kuulostaa hyvältä yhdistelmältä siis. Jos tiputat salin 2 kertaan, tee todellakin 1 jakoisella ohjelmalla :) pt
Lisää pari-kolme kävelylenkkiä. Vähennä tarvittaessa kuntosaleista. Tarkoitus on aluksi lisätä jalkojen kestävyyttä varmaan, myöhemmin voi lisätä voimaa? Voi tietty olla että kuntosalilla poljet jotain kuntopyörää tms. mutta tulkitsin sen tarkoittavan lihasvoimaa lisäävää harjoitusta.
Jos et ole aiemmin liikkunut, niin 4 krt viikossa voi olla shokkialoitus, varsinkin jos kyse on rankasta kuntosaleilusta (lenkkikin kun on juoksua eikä kävelyä). Osalle sopii, osalle ei.