Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miten selviydyn TOHTORIKSI väittelemisen kustannuksista?

Vierailija
27.08.2014 |

Eli itse väitöskirjan painatus siinä lienee suurin erä. Vaikka sen rahan tai enimmän osan siitä saisi hakea yliopistolta jälkikäteen takaisin, pitää silti ensin itse kaivaa kuvetta. Tarvitsen varmaan myös taittajan apua. Joku illallinen olisi kiva tarjota ainakin lähimmille ihmisille. Keikkatyöläisenä käyttövarat ovat tällä hetkellä 10-15 e päivässä. Töitä on ollut vaikea saada. Mahtaisivatko huolia siivoojaksi, voisihan sitä kokeilla. Sukulaiset eivät voi lainata kuin ehkä satkun tai pari, enkä kehtaisi enää pyytää, koska ovat ennenkin lainanneet. Joku nykyinen proffa oli kuulemma aikoinaan ottanut pankkilainan koko ruljanssin maksamiseen karonkkoineen. En varmaan lainaa saisikaan näillä tuloilla. Pitääkö hakea jotain pikavipin tapaista, en tiedä onnistuisiko.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se painattaminen varmaan maksa kuin 400 - 500 euroa ihan maksimissaan, voi olla myös huomattavasti halvempaa.

Vierailija
2/23 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnanko se sulle pitäisi maksaa?

Kuten jo suurimman osan koulutuksestasi tähän asti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voit saada lainan ihan hyvin kun saat rahat kuitenkin jälkikäteen yliopistolta. Jos sulla on (hyvin hoidettua) lainaa ennestään, niin vieläkin todennäköisemmin. Mene vain pankista kysymään.

Vierailija
4/23 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et itse keksi ratkaisua, et taida olla mikään fiksu tohtori. Hih :)

Vierailija
5/23 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten haalia rahat etukäteen, mutta hyvä puoli on se, että jälkikäteen voit verotuksessa laittaa joitain kuluja vähennyksiin. Esim. hattu ja musta asu kuuluvat vähennettävien joukkoon. Kannattaa lukea verottajan sivuilta tarkemmin. Mut se ei toki auta nyt tähän hetkeen....

Vierailija
6/23 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:25"]

Ei se painattaminen varmaan maksa kuin 400 - 500 euroa ihan maksimissaan, voi olla myös huomattavasti halvempaa.

[/quote]

Jep. Itselläni se olikin ainoa kulu kun en mitenkään halunnut juhlia tohtoriksi väittelemistäni enkä käynyt edes juhlallisessa yliopiston tilaisuudessa väitelleille. En siis tarvinnut mitään erityista asuakaan edes. 

Vierailija
7/23 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se vastaväittäjä pitäisi kuitenkin kestitä?

Vierailija
8/23 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, ihan totta. Onhan siitä kustannuksia. En ole tätäkään tullut ajatelleeksi. Maisteriksi valmistuminen on niin halpaa!

Vierailija
9/23 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

väitöskirjan painattamiseen saa usein apurahaa joko yliopistolta tai kaupungilta. (oman väitöskirjani painaminen maksoi muuten 700 euroa - ihan mustavalkoinen, ei kuvia, valmiiksi taitettu, värittömät pahvikannet. Tästä on tosin jo useita vuosia, joten hinnat on voineet nousta.) Joo, apurahan saa yleensä jälkikäteen kuittia vastaan, joten ensin on kaivettava omaa kuvetta tai luottokorttia.

Taittajaa et tarvitse, koska ei se ole kovin vaikeaa. Painot ottavat vastaan ihan normaaleja peedeeäffiä, jonka kyllä osaat tehdä itsekin. Tarkista myös onko teidän yliopiston oma sarja käytettävissä (niissä on yleensä valmis taittopohja, johon ei tarvi kuin ladata oma tekstinkäsittelytiedosto sisään). Tämä voi pienentää kulujakin, mutta toki vaikeuttaa myöshemmin esim kv-kustantajan hankkimista.

Minä järjestin karonkan 24 hengelle, lasku oli vähän päälle 2000e. Silloin ei meillä voinut ajatella pyytävänsä vieraita ostamaan illalliskorttia, nykyään se on monissa aineissa ihan ok ja siten saa rahasta puolet takaisin. väitöstilaisuuden jälkeinen kahvitus on pari sataa.

Sit tietty vaatteet maksaa, päivällä jakkupuku ja illaksi iltapuku. Mut tässäkin etiketti löystyy koko ajan. 2 viimeisen vuoden aikana väitelleistä omista opiskelijoistani moni ei enää ole pukeutunut mustaan iltapukuun, vaan käyttänyt jotain monikäyttöisempää vaatetta. Monilla se päiväpukukin on joku mekko, joka tulee huomattavasti edullisemmaksi kuin jakkupuku tykötarpeineen. Joillain on ollut jopa joku nanson jerseymekko.

Vierailija
10/23 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:26"]

Yhteiskunnanko se sulle pitäisi maksaa?

Kuten jo suurimman osan koulutuksestasi tähän asti?

[/quote]

Mitähän sinä nyt höliset? Tämä tohtori-keskustelu ei taida olla sinua varten. Olen tehnyt paljonkin palkkatöitä ja maksanut veroja elämäni aikana enkä ole sanonut, että "yhteiskunnan" pitäisi nyt maksaa.

Vierailija
11/23 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:27"]

En tiedä miten haalia rahat etukäteen, mutta hyvä puoli on se, että jälkikäteen voit verotuksessa laittaa joitain kuluja vähennyksiin. Esim. hattu ja musta asu kuuluvat vähennettävien joukkoon. Kannattaa lukea verottajan sivuilta tarkemmin. Mut se ei toki auta nyt tähän hetkeen....

[/quote]

Naiset eivät saa mustaa asua verovähennyksiin. Perusteena, että sitä voi käyttää muutenkin kuin vain töissä. Miehet saa frakin verovähennykseen, koska sille tunnetusti ei ole muuta käyttöä.

Hattua en itse ole ostanut vieläkään, vaikka olen ollut tohtori ja yliopistoelämässä jo vuosia ja promootionkin läpi käynyt.

Vierailija
12/23 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:35"]

[/quote]

Naiset eivät saa mustaa asua verovähennyksiin. Perusteena, että sitä voi käyttää muutenkin kuin vain töissä. Miehet saa frakin verovähennykseen, koska sille tunnetusti ei ole muuta käyttöä.

Hattua en itse ole ostanut vieläkään, vaikka olen ollut tohtori ja yliopistoelämässä jo vuosia ja promootionkin läpi käynyt.

[/quote]

Eikö muuten promootiota varten tarvita se hattu ja vielä miekkakin?

Vierailija
13/23 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, olisipa mulla ylimääräistä rahaa. Antaisin mielelläni sinulle. Arvostan kouluttautumista yli kaiken. En ole päässyt yliopistoon ja sitä piikkiä lihassani kannan ikuisesti. Tai ainakin joka keväästä kevääseen.

Vierailija
14/23 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kiitti asiallisista kommenteista, täytyy jatkaa pohtimista...jos väittärin tekee elektroniseksi, painatuskulut tosiaan ovat pienemmät, ja kyllähän se paremmin sitten on kaikkien saatavilla.

Vierailija
15/23 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koostuvatko nuo kulut tosiaan suurimmaksi osaksi turhanpäiväisestä etiketistä ja perinteestä, jolla ei ole mitään tekemistä itse tohtoriksi väittelyn kanssa?

Vierailija
16/23 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painattamiseen saa apurahan ihan läpihuutojuttuna. En nyt muista miltä taholta, mutta kuitenkin saat sen. Mun lähipiirissä moni on tehnyt viime aikoina niin, että ovat suoraan pyytäneet karonkkaan osallistuvia kutsuvieraita maksamaan "illalliskortin" etukäteen. Mä en itse halunnut tehdä noin, mutta ymmärrän kyllä sen täysin - useimmilla ei vaan ole varaa jopa 50-70 vieraan kestittämiseen. Muut vaihtoehdot lienee laina, sukulaisilta pyytäminen tai sitten viet vaan kustoksen, vastaväittäjän ja ohjaajan syömään (=ne pakolliset, pitiköhän pyytää vielä co-authoritkin).

Taittajaa et varmasti tarvitse. Hattua ja miekkaa ei tietenkään tarvitse (itse asiassa tunnen vain yhden väittelijän joka on nämä hankkinut, siis omasta ikäryhmästäni 30-40v, ja tunnen heitä todella paljon).

Vierailija
17/23 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:40"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Meidän laitoksella kierrätetään vanhoja hattuja ja miekkoja promootioita varten. Ei niitä kukaan nykypäivänä osta, maksavata maltaita!

Vierailija
18/23 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:43"]

Voi, olisipa mulla ylimääräistä rahaa. Antaisin mielelläni sinulle. Arvostan kouluttautumista yli kaiken. En ole päässyt yliopistoon ja sitä piikkiä lihassani kannan ikuisesti. Tai ainakin joka keväästä kevääseen.

[/quote]

Kiitos ajatuksesta! Kyllä sinä vielä pystyt kouluttautumaan, tavalla tai toisella. (En minäkään päässyt yliopistoon ensi yrittämällä, mutta valmistuin sitten maisterintutkinnosta erinomaisin arvosanoin.)

ap

Vierailija
19/23 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 17 muistelee, että sai painatusapurahan etukäteen...? Ehkä tässä on eroja yliopistojen/tiedekuntien välillä.

Vierailija
20/23 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 13:40"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tarvitaan, mutta ne voi lainata kaverilta, joka on jo promovoitu.

(miekan minä ostin, koska kaveria, jolla olisi ollut tarpeeton miekka, ei löytynyt. Miekalle on kyllä sittemmin löytynyt kotoa käyttöä poikien leikeissä. Hattuja löytyi laitokselta lainaan monestakin huoneesta, enkä toisaalta ole sellaista myöhemminkään tarvinnut, koska meillä niitä ei ole tapana kiikuttaa mukana karonkoissa. Tarvitsisin vain, jos olisi vastaväittäjä tai kustos, mutta lainalakki löytynee niitäkin varten jos joskus on tarpeen.)