Ekaluokkalaisen eroahdistus
Meidän pikku ekaluokkalaisella neidillä on tosi vaikeaa aamulla jäädä kouluun. Hän ei juurikaan osoita murehtivansa asiaa iltaisin eikä aamulla kouluun lähdettäessä, koulumatkakin menee mukavasti jutellessa. Mutta kun tulemme koulun pihalle, iskee samantien ahdistus ja itku. Vaikka kaveri tulee viereen ja ottaa kädestä kiinni, tyttö vain takertuu minuun ja itkee surullisesti, että " tulee äitiä ikävä" .
Päivät ja iltapäiväkerho menee ihan hyvin, mutta tuo aamun eroahdistus! Päiväkodissa oli välillä aamuisin itkuisuutta kun jätin, mutta nyt pelottaa ettei tästä tulisi tapa, koska joka aamu nyt ollut sama juttu.
Mietin jo palkitsemiskikkaa, eli vihkoa johon saisi tarran aina kun aamu menee hienosti ja sitten saisi lauantaina jonkin palkinnon. Mutta sekin tuntuu kohtuuttomalta, koska tässä ei kyse kiukuttelusta, vaan tyttö on tosiaan ahdistunut tilanteessa aidosti. Joten ei pysty noin vaan päättämään, että nytpä menenkin tuosta vaan reippaasti...
Olisin tosi kiitollinen neuvoista ja vinkeistä!
Kommentit (2)
soittaa joskus välitunnilta ihan muuten vain, vähän kuin varmistaakseen, että tukena ollaan.
Menee reippaasti jo itse kouluun ja koulun jälkeen lähipuistoon. Sen verran väsy jo on kuitenkin, että klo 13 välipalan jälkeen yleensä tunti puistoilua riittää ja sitten joko haen tai tulee itse kotiin.
Voin vain kuvitella kuinka väsyneitä ne lapset ovat, jotka saavat odottaa puoli viiteen, että pääsevät lähtemään vanhempansa kanssa kotiin !
Minäkin ajattelin aluksi että on väärin " kieltää" itku, jos lasta kerran surettaa ja että sittenpä häntä vasta surettaakin, jos tulee itku JA jää tarra saamatta. Mutta meilläpä kävikin niin, että poika sai ilmeisesti siitä tarrasta sen pikkurippusen lisätsemppiä, jonka avulla eroaminen sujui ilman itkuja. Ja selvästi huomasin että lapsi itsekin oli helpottunut ja ylpeä ja sai lisää itseluottamusta, kun erot alkoivat sujua. Kyllähän iso lapsi jo itsekin tietää, ettei hänen " pitäisi" enää itkeä äidin perään ja varmaan se harmittaa häntä.
Jos siis olet varma, ettei lasta ahdista mikään itse koulussa vaan vain tuo eron hetki on vaikea, niin kokeile ihmeessä tarrojen keruuta ja palkintoa. Voihan se sitten keskeyttää, jos ei ala sujua.