Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nalkutuksesta, miten joku jaksaa

Vierailija
25.08.2014 |

nalkuttaa koko ajan, ja kuunnella sellaista? Aina puhutaan nalkuttavista naisista (ja myös miehistä) mutta mitä ihmettä se nalkutus on, ja miksi se on jatkuvaa? Olen ymmärtänyt että naisilla on tapana miehelle nalkuttaa esimerkiksi kotitöiden tekemisestä, auttaako se jotakin? Minä ainakin vaan jättäisin kaiken tekemättä, en ensimmäisen sanomisen jälkeen sanoisi enää mitään. Lapsille joutuu sanomaan sata kertaa että tee tuo, niillä on kova kallo, eivätkä tee mitään käskemättä jos eivät halua. 

Meillä tosin muutenkin mies on se joka huomauttaa jos on sotkuista, mutta on nykyään oppinut sen, että joutuu itse tekemään, tosin kiroilee ja tuhisee ja huokailee samalla, mutta tekee. Toisaalta tuntuu pahalta että mies joutuu tekemään enemmän kuin ennen vaikka minä olen kotona ja hän raskaassa vuorotyössä, mutta minä olen niin uupunut että en vaan jaksa vaikka haluaisinkin. Ja muutenkin olen aina halunnut tehdä asiat omalla aikataulullani, minä siivoan kun on pakko tai iskee inspiraatio (kuukautiskierto vaikuttaa huomattavasti) Minä en esimerkiksi vie astioita ja roskia olohuoneen pöydältä heti pois, vaan vien kerralla sitten kun haluan tyhjentää pöydän, esim. kun tiskejä ollaan laittamassa koneeseen, ennen kun meillä ei ollut tiskikonetta ja minä tiskasin aina, siivosin kaikki tasot ja pöydät silloin kun tiskasin. Nyt mies hoitaa tiskit koneella, mutta ei käytä tiskirättiä koskaan, joskus paperilla pyyhkii enimmät omat murustelunsa pöydältä. Joskus mies tiuskaisee, että eikö niitä roskia voi viedä heti roskiin, ja minä sanon takaisin, että kyllä minä ne vien, sitten kun vien. En jaksaisi sitä että mies jankuttaisi asiasta joka päivä, menisi kyllä viikossa jo hermo niin että hakisin avioeroa. Sen takia en huomauttele miehellekään asioista kuin hyvin harvoin, silloin kun oikein vituttaa (kuukautiskierto vaikuttaa siihenkin) mies jättää kaikki pullot puoliksi auki, esim. limsat väljähtyy aina, ja usein kun jotain puolloa ottaa käteen, se lipsahtaa kun korkki ei olekaan kunnolla kiinni. Kun mies pesee lattiat, hän laittaa aivan liikaa pesuainetta, mutta en usein sano siitäkään kun kerran hän ne pesee, niin pesköön miten pesee.

Mistä teillä nalkutetaan, ja miten kestät sitä?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 15:51"]

Minä olen nalkuttanut miehelle jo pitkään, että matot pitää pestä. Ensin vastaus kuului, että sitten lomalla on aikaa ja lomalla kuului, että eihän sitä nyt lomaa moiseen tuhlata. Loma oli ja meni ja matot on edelleen likaiset. No, ei se mitään, vien huomenna matot pesulaan ja maksatan laskun miehellä. Minä en matonpesusta maksa, kun sen voisi tehdä ilmaiseksi taloyhtiön pesutuvalla.

[/quote]

Eli käytännössä sunkaan ei tarvinnut nalkuttaa, kysyit ensin että koska pestään, mies vastasi, sitten kysyit toisen kerran että no niin pestäänkö nyt, ja mies vastasi, ja nyt ratkaisit asian enää mieheltä kyselemättä, aika helppoa. Joku olisi oikeasti nalkuttanut asiasta 10 kertaa päivässä joka ikinen päivä.

Vierailija
2/14 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 15:07"]

Minä olen jo vuosia joutunut kantamaan olohuoneesta miehen sinne viemät kahvikupit tiskikoneeseen. Mies ei myöskään sitten millään jaksa nostaa likaisia astioitaan ruokapöydästä edes tiskipöydälle. Sellaista ihmettä ei ole vielä näkynyt, että mies tyhjentäisi tiskikoneen. Tiskipöydällä on ollut miehen jäljiltä kais kuukautta puolitäysi termospullo odottamassa pesua. Sanoin miehelle varmaan 30 kertaa, että se pitäisi pestä, mutta kun ei pessyt, nostin sen tänään takaisin kaappiin. Mahtaa pullo olla homeessa, kun seuraavan kerran sitä kaipailee. Joudun näistä asioista sanomaan miehelle joka päivä, mutta ei vaan viesti mene perille. Kun puhe ei auta, kasaan miehen käyttämät likaiset astiat sen paikalle ruokapöydälle, saas nähdä milloin viesti menee perille.

[/quote]

Mitenkäs muut asiat? Onko ongelma vain astiat? Meillä mies hoitaa astiat nykyään kun sitä häiritsi ne, minä taas pesen aina pyykit, mies petaa meidän sängyn aina, minä vaihdan lakanat. Alkuaikoinan sanoin miehelle, että jos on joku asia mitä minä en ole hänen mielestään tehnyt tarpeeksi nopeasti, hän voi ihan vapaasti tehdä sen asian itse. Se jota häiritsee, se tekee. Vielä kun mies oppisi sen, että hän voisi joskus kysyä minulta että tarvitsenko jotain apua jossain, yhdessä tulee aina tehtyä tehokkaammin, minä esimerkiksi kerään tavaroita ja muutenkin autan kun mies alkaa imuroida ja pestä lattioita, ja kysyn vielä että voinko vielä jotenkin auttaa, joskus otin ja pesin lattioita sitä mukaa kun mies imuroi, mies vei matot pihalle ja toi sisälle. Ennen kun imurointi ja lattianpesu oli yksin minun kontollani, pyysin miestä viemään matot, mutta aika monta kertaa raahasin niitä itse ja hakkasin käteni helliksi, eikä mies paljon eväänsä liikuattanut että minulla olisi ollut helppo imuroida, vaan itse sain kerätä lasten romut ensin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 17:51"]

Minä olen jo vuosia joutunut kantamaan olohuoneesta miehen sinne viemät kahvikupit tiskikoneeseen. Mies ei myöskään sitten millään jaksa nostaa likaisia astioitaan ruokapöydästä edes tiskipöydälle. Sellaista ihmettä ei ole vielä näkynyt, että mies tyhjentäisi tiskikoneen. Tiskipöydällä on ollut miehen jäljiltä kais kuukautta puolitäysi termospullo odottamassa pesua. Sanoin miehelle varmaan 30 kertaa, että se pitäisi pestä, mutta kun ei pessyt, nostin sen tänään takaisin kaappiin. Mahtaa pullo olla homeessa, kun seuraavan kerran sitä kaipailee. Joudun näistä asioista sanomaan miehelle joka päivä, mutta ei vaan viesti mene perille. Kun puhe ei auta, kasaan miehen käyttämät likaiset astiat sen paikalle ruokapöydälle, saas nähdä milloin viesti menee perille.

[/quote]

Mitenkäs muut asiat? Onko ongelma vain astiat? Meillä mies hoitaa astiat nykyään kun sitä häiritsi ne, minä taas pesen aina pyykit, mies petaa meidän sängyn aina, minä vaihdan lakanat. Alkuaikoinan sanoin miehelle, että jos on joku asia mitä minä en ole hänen mielestään tehnyt tarpeeksi nopeasti, hän voi ihan vapaasti tehdä sen asian itse. Se jota häiritsee, se tekee. Vielä kun mies oppisi sen, että hän voisi joskus kysyä minulta että tarvitsenko jotain apua jossain, yhdessä tulee aina tehtyä tehokkaammin, minä esimerkiksi kerään tavaroita ja muutenkin autan kun mies alkaa imuroida ja pestä lattioita, ja kysyn vielä että voinko vielä jotenkin auttaa, joskus otin ja pesin lattioita sitä mukaa kun mies imuroi, mies vei matot pihalle ja toi sisälle. Ennen kun imurointi ja lattianpesu oli yksin minun kontollani, pyysin miestä viemään matot, mutta aika monta kertaa raahasin niitä itse ja hakkasin käteni helliksi, eikä mies paljon eväänsä liikuattanut että minulla olisi ollut helppo imuroida, vaan itse sain kerätä lasten romut ensin.

ap

[/quote]

No, mies on patalaiska kotitöiden suhteen vaikka muuten ahkera on ainakin harrastuksissaan. Olenkin harkinnut, että tästä lähtien teen puolet kotitöistä ja toiselle puoliskolle tilaan siivoojan. Laskun maksaa mies. Halvemmalla mies pääsee, jos rupeaa tekemään itse. Nyt olen jo jättänyt miehen pyykit pesemättä :)

Aikoinaan mies tekikin kotihommia, mutta äitiyslomien aikaan minä tein kaiken. Eihän se sitten siitä korjaantunutkaan, kun palasin töihin. Inhoan muutenkin siivoamista, joten teen vain minimin. Ikkunatkin on pesemättä tältä vuodelta. kyllähän se minua häiritsee, mutta olen kasvattanut sietokykyä.

Vierailija
4/14 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 19:42"]

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 17:51"]

[/quote]

ap

[/quote]

No, mies on patalaiska kotitöiden suhteen vaikka muuten ahkera on ainakin harrastuksissaan. Olenkin harkinnut, että tästä lähtien teen puolet kotitöistä ja toiselle puoliskolle tilaan siivoojan. Laskun maksaa mies. Halvemmalla mies pääsee, jos rupeaa tekemään itse. Nyt olen jo jättänyt miehen pyykit pesemättä :)

Aikoinaan mies tekikin kotihommia, mutta äitiyslomien aikaan minä tein kaiken. Eihän se sitten siitä korjaantunutkaan, kun palasin töihin. Inhoan muutenkin siivoamista, joten teen vain minimin. Ikkunatkin on pesemättä tältä vuodelta. kyllähän se minua häiritsee, mutta olen kasvattanut sietokykyä.

[/quote]

Juuri näin, meilläkin oli ikkunat pesemättä 7 vuotta, kertaakaan en avannut ikkunoita kun asuttiin siinä asunnossa, ne ikkunat joissa oli sormenjälkiä ja tassunjälkiä ym. pesin sisäpuolelta joskus, ihan aineella ja paperilla, ja taisin joskus ulkopuoleltakin enimmät pölyt ottaa. Ystävätär pesee monta kertaa vuodessa ikkunat kun on niin likaiset (ei ole pieniä lapsia kuten meillä). Kyllä meilläkin hyvin näki ikkunasta läpi, ja meillä sentään vilkasliikenteisempi katu vieressä kun ystävätär asuu lähes metsässä.

ap

Vierailija
5/14 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotitöistä nalkuttamisen ainoa todellinen vaihtoehto olisi ero. Ei ole mitään aikaa minkä jälkeen mies alkaisi oma-aloitteisesti tehdä kotitöitä, eikä perheemme voisi asua sellaisessa sikolätissä kuin mikä hänen kotinsa oli silloin kun yksin asui. Minä en myöskään voi enkä halua tehdä 100% kaikkea toisen vain sotkiessa täysillä vieressä, joten nalkuttaminen on välttämätöntä.

Se ei "toimi" siinä mielessä että mies muuttuisi ja rupeaisi oma-aloitteiseksi kotitöiden suhteen (muutenhan nalkuttamista ei enää tarvittaisi, eikä sitä kutsuttaisi nalkuttamiseksi kun yhden kerran sanoo), mutta siinä mielessä kyllä että se nalkutuksen seurauksena tarttuu joihinkin nimettyihin tehtäviin ja hoitaa ne.

Vierailija
6/14 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:12"]

Meillä kotitöistä nalkuttamisen ainoa todellinen vaihtoehto olisi ero. Ei ole mitään aikaa minkä jälkeen mies alkaisi oma-aloitteisesti tehdä kotitöitä, eikä perheemme voisi asua sellaisessa sikolätissä kuin mikä hänen kotinsa oli silloin kun yksin asui. Minä en myöskään voi enkä halua tehdä 100% kaikkea toisen vain sotkiessa täysillä vieressä, joten nalkuttaminen on välttämätöntä.

Se ei "toimi" siinä mielessä että mies muuttuisi ja rupeaisi oma-aloitteiseksi kotitöiden suhteen (muutenhan nalkuttamista ei enää tarvittaisi, eikä sitä kutsuttaisi nalkuttamiseksi kun yhden kerran sanoo), mutta siinä mielessä kyllä että se nalkutuksen seurauksena tarttuu joihinkin nimettyihin tehtäviin ja hoitaa ne.

[/quote]

käyttekö molemmat töissä?

vai loisitko kotona?

Vierailija
7/14 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten alunperin päädyit yheen tuollaisen miehen kanssa? Ettekö viimeistään yhteen muuttaessa sopineet asioista, kuka tekee mitäkin ym.? Mitä mieltä mies on nalkutuksesta? Onko hänelle koskaan selvinnyt että ei tarvisi kuunnella nalkutusta kun tekisi vapaaehtoisesti edes jotain? Mies taitaa pitää sinua äitinään, kun hoet hänelle kuin lapselle mitä pitää tehdä.

Vierailija
8/14 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:21"]

[/quote]

vai loisitko kotona?

[/quote]

Ei, älä sinä tule tätäkin ketjua pilaamaan! Sinä olet päästäsi jotenkin sairas, mene pois!

ap

Vierailija
9/14 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:29"]

[/quote]

vai loisitko kotona?

[/quote]

Ei, älä sinä tule tätäkin ketjua pilaamaan! Sinä olet päästäsi jotenkin sairas, mene pois!

ap

[/quote]

Ole hyvä ja vastaa. Jos miehesi käy sinua enemmän töissä, on sinun velvollisuutesi tehdä kotityöt. Kaikki kotityöt, jos käyt vain vähän töissä tai et ollenkaan.

Vierailija
10/14 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:48"]

[/quote]

vai loisitko kotona?

[/quote]

ap

[/quote]

Ole hyvä ja vastaa. Jos miehesi käy sinua enemmän töissä, on sinun velvollisuutesi tehdä kotityöt. Kaikki kotityöt, jos käyt vain vähän töissä tai et ollenkaan.

[/quote]

Haha, no ei meillä todellakaan mene noin! Kaikki kai sen päättää itse mikä on ok. Meillä kummankin työaika oli sama. Ei niin et toinen on vuorokauden ympäri töissä ja toinen sen 8h ja vetää lonkkaa lopun ajan.

Vierailija
11/14 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
12/14 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin kertoa.. Mä jaksan nalkuttaa toisinaan, ei kai kukaan jatkuvasti jaksakaan? Meillä mies on jotenkin niin hajamielinen, että joskus se on ihan tumpelo kotiasioissa ja itselle jää kaikki tehtäväksi. Sitten kun asiasta huomauttaa, hän keksii tosi typeriä selityksiä sille miksei tee mitään. Ja sit napsahtaa itsellä totaalisesti.

En mä tiedä miten me jaksetaan. Kai se on se rakkaus sitten, ettei heti lähdetä lätkimään kun toinen ei olekaan täydellinen. Välillä tulee tällasia kausia. Toinen kestää toisen saamattomuutta ja toinen toisen nalkuttamista, eikös se ole ihan tasa-arvoista? 

Vierailija
13/14 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 14:48"]

[/quote]

vai loisitko kotona?

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote]

Minä olen se joka näkee nalkutuksen ainoana vaihtoehtona omassa parisuhteessaan eron. Olemme molemmat normaalissa kokopäivätyössä. Ongelma oli tietysti paljon vähäisempi silloin kun olin kotona lapsia hoitamassa, koska silloin oli suorastaan virkistävää päästä iltaisin tekemään tehokkaasti kotitöitä sillä aikaa kun mies leikki lasten kanssa (vanhemmuuteen häntä ei ole tarvinnut nalkuttaa, se on aina mennyt ihan omalla painollaan).

Joskus minulle on ehdotettu että "pakottaisin" (miten, sitä en tiedä) miehen palkkaamaan siivoojan omaan piikkiinsä tekemään hänen osuutensa kotitöistä, jos hän ei siihen kerran itse suostu. Mutta mieheni on sitä mieltä että hänellä ei ole siivoojaan varaa. Siksi hänkin ilmeisesti preferoi tätä tilannetta jossa hänelle nalkutetaan kotitöistä. Hän ei siis ole varsinaisesti sitä mieltä että minun kuuluisi joutua tekemään kaikki yksin, hänellä ei vain IKINÄ käy mielessä että jotain voisi tehdäkin.

Vierailija
14/14 |
25.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nalkuttanut miehelle jo pitkään, että matot pitää pestä. Ensin vastaus kuului, että sitten lomalla on aikaa ja lomalla kuului, että eihän sitä nyt lomaa moiseen tuhlata. Loma oli ja meni ja matot on edelleen likaiset. No, ei se mitään, vien huomenna matot pesulaan ja maksatan laskun miehellä. Minä en matonpesusta maksa, kun sen voisi tehdä ilmaiseksi taloyhtiön pesutuvalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme