Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisareni kielitaito parempi kuin Armi Kuuselalla.

Vierailija
24.08.2014 |

Nyt, kun Armi Kuusela/ Hilario/ Williams käväisi Suomessa, niin lehdet päivittelivät, ihmettelivät ja ihailivat sitä, miten hän on voinut säilyttää erinomaisen suomen kielen taidon asuttuaan vuosikymmeniä ulkomailla.

No, minun isosisareni ei koskaan ole ollut Miss Universum, mutta hän on kyllä näytellyt pääroolia muutamassa mitättömässä suomalaisessa elokuvassa 1960-luvulla, ja sen jälkeen toiminut mannekiinina (eli, niin kuin nykyään sanottaisiin, mallina) Patrician alusasumainoksissa.

Sen jälkeen hän muutti Ruotsiin asumaan, löysi miehekseen ruotsalaisen insinöörin, otti sofistikoidun edustusvaimon tyylikkään ladylike-roolin sekä  kasvatti kaksi poikaa, joista kumpikin hankki tohtorin arvon ja hyvän ammatin.

Hän on ylpeä suomalaisista juuristaan, ja kasvatti poikansa puhumaan hyvää suomen kieltä. Itse hän puhuu erinomaisesti suomea, ruotsia, englantia ja espanjaa. Asuttuaan Ruotsissa yli 40 vuotta, hänen äidinkielensä on yhä suomi, jota hän puhuu todella hyvin.

Niin että mitä ihmeen erikoista siinä on, jos joku Armi puhuu hyvää suomea vuosikymmenten ulkomailla asumisen jälkeen? Suomen kielen taitoa voi ylläpitää ulkomailla Suomi-seuran, suomalaisten ystävien, suomalaisten sanomalehtien tilaamisen, suomalaisten TV-kanavien katselemisen, suomalaisten nettisivustojen seuraamisen  ym. ym. kautta. Aivan kuten sisareni tekee. Isänmaa on kuitenkin aina isänmaa.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvataa tohtori-poikia kotona? Ruotsissa ei oikein ylimystö piirejä ole, sori ap.

Vierailija
22/28 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 21:57"]

Kyllä: Armilla on ollut 50-luvulla nettisivut, suomalaisia ystäviä, on asunut siinä Suomen naapurimaassa Filippiineillä samoin silloin 50-luvulla yhtä paljon kuin siskollasi ruotsissa 60-luvulla .....NOT

Juupa juu. Sama asia: 50-luvulla Filippiineille muutto onkin varmaan sisältänyt paljon suomalaisia siellä naapurissa. Toista on ollut Ruotsissa 60-70-luvuilla. Maiden fyysinen etäisyyskin on sama: Ruotsi tuossa Suomen vieressä, josta nyt joka kesä rikkaat Ruotsin sukulaiset ovat Saabeillaan tulleet tuomaan Suomessa asville sukulaisille rikkauksia. Yhtä helppohan sieltä Filippiineiltä oli 50-luvulla Suonmessa piipahtaa!

Ne suomalaiset lehdetkin on 50-luvulla ollut yhtä helppo sinne Filippiineille lähettää kuin tuonne Ruotsiin. Samoin siellä Suomi-seurassa on Filippiineillä ollut yhtä paljon suomalaisia kuin Ruotsissa.

[/quote]

Ihanko totta? NOT!

"Armi Kuusela-Williams puhuu suomea edelleen erinomaisesti, vaikka on asunut vuosikymmenet ulkomailla.

Armi paljasti, miten on säilyttänyt suomen kielensä

- En pysty lukemaan enää silmäsairauden takia. Kuuntelen suomalaisia äänikirjoja, minulla on suomalaisia ystäviä, joita tapaan lounailla. Käymme Suomessa ainakin joka kolmas vuosi. Olen myös kirjeenvaihdossa paljon Suomeen, Armi kertoi yleisötilaisuudessa, kun häneltä kysyttiin suomen kielen taitonsa salaisuutta.

Suomalaisia ystäviä, joita hän tapaa lounailla. Terveisin sinulle: Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 22:03"]

"Niin että mitä ihmeen erikoista siinä on, jos joku Armi puhuu hyvää suomea vuosikymmenten ulkomailla asumisen jälkeen? Suomen kielen taitoa voi ylläpitää ulkomailla Suomi-seuran, suomalaisten ystävien, suomalaisten sanomalehtien tilaamisen, suomalaisten TV-kanavien katselemisen, suomalaisten nettisivustojen seuraamisen  ym. ym. kautta. Aivan kuten sisareni tekee. Isänmaa on kuitenkin aina isänmaa."

No onhan se nyt paljon helpompaa säilyttää suomen kieli Ruotsissa kuin esim Filippiineillä tai USA:ssa. Ruotsissahan asuu satoja tuhansia suomea puhuvia, lähellä kun ollaan kontaktit ovat tiiviit. Mutta taisi tuo Armi olla aikanaan Filippiineillä ainoa suomalainen, joten ei sitä kieltä ollut niin helppo ylläpitää. Eikä varmaan kuulunut suomenkielinen radio-ohjelma.

[/quote] Voi luoja! Ei se aidinkieli mihinkaan unohdu ellei ole ihan uuvatti ja tampio tai niin sofistikoitunut etta pitaa teeskennella unohtaneensa.  Kylla kai ne kotivaen kirjeet ja paketit kulkivat postina ennenkin.  t. kohta 50 vuotta ulkomailla.

Vierailija
24/28 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 22:00"]

"Sen jälkeen hän muutti Ruotsiin asumaan, löysi miehekseen ruotsalaisen insinöörin, otti sofistikoidun edustusvaimon tyylikkään ladylike-roolin sekä  kasvatti kaksi poikaa, joista kumpikin hankki tohtorin arvon ja hyvän ammatin."

Pikkusiskoon ei kuitenkaan tarttunut minkaanlaista sofistikoitua ladylike roolia kun pitaa tulla av:lle leventelemaan. Tihihii.

[/quote]

Niin, olen itse raskasta ruumiillista työtä tekevä duunari. Aina ei voi voittaa, ja jokainen ei voi voittaa. Sisarestani olen silti ylpeä. OLETKO SINÄ VOITTAJA? Ap.

Vierailija
25/28 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 22:42"]

"Sen jälkeen hän muutti Ruotsiin asumaan, löysi miehekseen ruotsalaisen insinöörin, otti sofistikoidun edustusvaimon tyylikkään ladylike-roolin sekä  kasvatti kaksi poikaa, joista kumpikin hankki tohtorin arvon ja hyvän ammatin."

Pikkusiskoon ei kuitenkaan tarttunut minkaanlaista sofistikoitua ladylike roolia kun pitaa tulla av:lle leventelemaan. Tihihii.

[/quote]

Niin, olen itse raskasta ruumiillista työtä tekevä duunari. Aina ei voi voittaa, ja jokainen ei voi voittaa. Sisarestani olen silti ylpeä. OLETKO SINÄ VOITTAJA? Ap.

[/quote]

Hienoa, että edes YKSI teidän sisarusparvestanne on menestynyt! Sinä et! Ha ha ha ha!

Vierailija
26/28 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 22:26"]

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 22:03"]

"Niin että mitä ihmeen erikoista siinä on, jos joku Armi puhuu hyvää suomea vuosikymmenten ulkomailla asumisen jälkeen? Suomen kielen taitoa voi ylläpitää ulkomailla Suomi-seuran, suomalaisten ystävien, suomalaisten sanomalehtien tilaamisen, suomalaisten TV-kanavien katselemisen, suomalaisten nettisivustojen seuraamisen  ym. ym. kautta. Aivan kuten sisareni tekee. Isänmaa on kuitenkin aina isänmaa."

No onhan se nyt paljon helpompaa säilyttää suomen kieli Ruotsissa kuin esim Filippiineillä tai USA:ssa. Ruotsissahan asuu satoja tuhansia suomea puhuvia, lähellä kun ollaan kontaktit ovat tiiviit. Mutta taisi tuo Armi olla aikanaan Filippiineillä ainoa suomalainen, joten ei sitä kieltä ollut niin helppo ylläpitää. Eikä varmaan kuulunut suomenkielinen radio-ohjelma.

[/quote] Voi luoja! Ei se aidinkieli mihinkaan unohdu ellei ole ihan uuvatti ja tampio tai niin sofistikoitunut etta pitaa teeskennella unohtaneensa.  Kylla kai ne kotivaen kirjeet ja paketit kulkivat postina ennenkin.  t. kohta 50 vuotta ulkomailla.

[/quote]

Kyllä kulkivat kirjeet, mutta kyllä se kieli alkaa unohtua, jos sitä ei ole mahdollisuutta puhua. Kieli myöskin muuttuu ja elävän kielen ylläpito vaatii muutakin, kuin kirjeiden ja pakettien lähettämistä. Ja edelleen olen sitä mieltä, että 50-luvulla oli paljon vaikeampaa säilyttää suomen kieli Filippiineillä kuin esim Ruotsissa.

Ei tarvitse olla "uuvatti tai tampio", mutta jos sinulla ei ole mahdollisuutta puhua suomen kieltä jatkuvasti, se ei solju  niin helposti. Puhe ei ole sujuvaa, joudut hakemaan  sanoja. Tämän olen itse nähnyt kahden sukulaisnaisen kohdalla, jotka ovat viettäneet myös yli 40 v ympäristössä, missä ei suomea puhu kukaan.

Vieras korostus kuuluu aluksi,  mutta pian kieli tietysti palautuu, jos on mahdollista viipyä Suomessa muutama viikko.

Vierailija
27/28 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä Jumala, kuinka kukaan voi olla ylpeä suomalaisuudestaan? Siinä ei ole mitään ylpeilyn aihetta, se on häpeä!

Vierailija
28/28 |
24.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 22:42"]

[/quote]

[/quote] OLEN!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi