Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opintolaina äkkiä pois?

Vierailija
22.08.2014 |

Minulla on opintolainaa noin 3500 euroa. Valmistun joulun aikaan ja töitä pitäisi olla pian tiedossa. Jos palkasta jäisi vaikka 1500 euroa käteen, kannattaako maksaa niin paljon kuin suinkin kykenee lainasta pois kerralla, vai kannattaako maksella vähitellen, esimerkiksi 100 euroa kuussa pois? Lähivuosina haaveena olisi kuitenkin asuntolaina, jolloin raha tulee olemaan tiukilla, joten ajattelin, että maksaisin sen äkkiä pois. Kokemuksia?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainassa on pieni korko, ei sen maksamisessa tarvitse hötkyillä.

Sitä paitsi, eihän 3500 ole suhteessa asuntolainaan mikään relevantti summa.

Vierailija
2/17 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainassa on niin pieni korko, että itse makselen pienintä erää. Joskus lyhentänyt useampia satasia, jos rahaa on kerääntynyt tilille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun valmistumisen jälkeen sain töitä, maksoin samasta syystä 400 euroa kuussa pois 7000 euron lainasta. Silloin kirpaisi, mutta nyt myöhemmin olen tyytyväinen päätökseen. Asuntolainaa maksan nykyisin pois 600e/kk ja tuntuu helpotukselta ettei lainojen lyhennys ole vaikkapa 700e/kk.

Vierailija
4/17 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Summat tuntuvat näissä asioissa aina vääristyvän. Jos ottaisit asuntolainaa vaikka 100 000, ei siinä 103 500 euroa paljon enempää tiedä makseltavaa kuussa. Itse sain muutama vuosi sitten viimein opintolainan maksettua. Maksoin 50 euroa kuussa ja ikää kohta 40.

Vierailija
5/17 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plus että tosiaan se opintolainan korko on matala. Ei sillä mitään kiirettä ole. Jos omassa päässä se tuntuu raskaalta niin toki sitten, viittaan tuohon nelosen viestiin.

Vierailija
6/17 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti vaan pois! Näin tein ite. :)))))

Vierailija
7/17 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhennä niin vähän kuin mahdollista, ja säästä samalla asuntoa varten kuukausittain niin paljon kuin pystyt. Asuntoa varten on pakko olla säästöjä ja opintolaina on halpaa rahaa.

Vierailija
8/17 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin itse vastaavassa tilanteessa heti pois. Tuntui hyvältä saada se pois rasittamasta ja sitten olin taas vapaa suunnittelmaan/säästämään muihin juttuihin. Eikä sitä ikinä tiedä jos sairaus tai työttömyys iskee niin eipähän ole sitten sitä lainaa enää siinä vaiheessa.

Jos et maksa sitä nyt pois niin luuletko että oikeasti laitat vastaavan summan säästöön jotain muuta asiaa varten?

Vierailija
9/17 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 15:40"]

Heti vaan pois! Näin tein ite. :)))))

[/quote]

Samoin. Tiedossa oli muutto ulkomaille työn vuoksi ja oli vain helpompi asettua uuteen maahan "puhtaalta pöydältä". Mutta nämähän riippuvat ihan siitä omasta elämäntilanteesta ja muista järjestelyistä, hidas lyhentely voi olla järkevääkin. Niillä expateilla, joilla lainaa  kotimaihinsa on, yleisin velka taitaa  kuitenkin olla asuntolaina, ei opintolaina.

Vierailija
10/17 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maksoin opintolainan pois alle kahdessa vuodessa valmistumisen jälkeen. Maksoin sen verran mitä järkevästi pystyin, kuitenkin niin, että sain myös säästettyä pari sataa kuussa hätätaoauksia yms. varten. Lopuksi maksoin opintolainan loppusumman pois veronpalautuksesta.

Tein näin, koska asunnon ostaminen ei ollut ajankohtaista lähiaikoina. Toisaalta totesin, että minun on helpompi maksaa laina nyt pois nopeasti, koska en kuitenkaan olisi saanut ko. summaa kuussa säästöön, vaan olisin ehkä elänyt vähän leveämmin.

Kun laina oli maksettu pois, oli hyvä alkaa säästää rahaa mahdolliseen asunnonostoon joskus tulevaisuudessa. Ja kun olin lainaton, ei opintolaina painanut enää päälle.

Opintolainan korot vs. säästöön menevien korot ovat niin pieniä summia, varsinkin noin pienellä opintolainalla, että on sama kummin teet. Ehkä se on makukysymys. Itse halusin lainan pous mahdollisimman pian.

Vierailija
11/17 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainan korot on niin naurettavan pieniä, että kannattaa maksaa pikkuhiljaa pois. Usko vaan. Ja kaikki opintolaina on fiksua nostaa ja vaikka sijoittaa. True story.

Vierailija
12/17 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä k uin useimmat, noin pienikorkoista lainaa kannattaa lyhennellä hitaasti pois. Se ei haittaa mitään asuntolainan saamista tai pois maksamista se pieni kuukausittainen lyhennys. 

Vierailija
13/17 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaat asp-säästötilin ja laitat sinne kaiken liikenevän. Opintolainaa lyhennät minimimäärällä. Kahden vuoden kuluttua voit ostaa asunnon ja katsot tilanteen silloin.

Vierailija
14/17 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin niin, että maksat opintolainaa sovitulla pienellä summalla kuukausittain pois ja laitat sitten jäljellejäävän osan säästöön asuntoa varten. Asunnonhankinnan kannalta on parempi, että sulla on 2000€ lainaa ja 4500€ säästöjä kuin että sulla ei olisi opintolainaa ja olisi vain 1000€ säästöjä.

Vierailija
15/17 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 16:28"]

Mieluummin niin, että maksat opintolainaa sovitulla pienellä summalla kuukausittain pois ja laitat sitten jäljellejäävän osan säästöön asuntoa varten. Asunnonhankinnan kannalta on parempi, että sulla on 2000€ lainaa ja 4500€ säästöjä kuin että sulla ei olisi opintolainaa ja olisi vain 1000€ säästöjä.

[/quote]

Aargh, perjantai-iltapäivä verottaa matikkapäätä, mutta jotain tämänsuuntaista siis kuitenkin :D 

Vierailija
16/17 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aikoinaan lähes 11000 opintolainaa, maksoin pois 3 vuodessa, sitten otin asuntolainaa. Ainakin pankki tiesi, että lainanmaksu hoituu.

Vierailija
17/17 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä makselen reipasta satasta kuussa + korko (joka on nyt jotain muutama e/kk). Lainaa oli reipas 10 000 e ja nyt pienentynyt muutamaan tonniin. Täytyisi nostaa lyhennyserää, mutta kun laiska mikä laiska. Ajattelin jossain vaiheessa maksaa sitten kokonaan pois, kun on tarpeeksi pieni. Mutta ei tuo 10 000e opintolaina estänyt minua saamasta asuntolainaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan