Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ev.lut. uskoville vanhemmille. Ussanopesta.

Vierailija
19.08.2014 |

Lapseni aloitti yläkoulun. Jo ekalla ussan tunnilla opettaja sanoi, ettei usko paljon mitään raamatusta todeksi. Minusta tämä tuntui pahalta. Tuollaisten ei pitäisi saada olla uskonnonopettajina. Seiskalla käsitellään muita uskontoja ja vähän kristinuskoakin, mutta silti. Olisin olettanut, että katsantokanta olisi kristinuskosta käsin. Mitä mieltä olette ja miten teidän lasten kouluissa on.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 08:37"]

Lapseni aloitti yläkoulun. Jo ekalla ussan tunnilla opettaja sanoi, ettei usko paljon mitään raamatusta todeksi. Minusta tämä tuntui pahalta. Tuollaisten ei pitäisi saada olla uskonnonopettajina. Seiskalla käsitellään muita uskontoja ja vähän kristinuskoakin, mutta silti. Olisin olettanut, että katsantokanta olisi kristinuskosta käsin. Mitä mieltä olette ja miten teidän lasten kouluissa on.

[/quote]

Ap, olen täysin samaa mieltä kanssasi. Kotona sitten on annettava se malli, koulu ei sitä tee.

Vierailija
22/35 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä on parempikin, että opettajalla on ulkopuolinen asenne uskontoon, eikä filtteröi opetusta oman näkemyksensä läpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi uskonnonopetuksen pitäisi olla ateistiopettajan pitämää tai miksi opettajan ylipäätänsä pitäisi kertoa mielipiteensä raamatusta. Kyseessä on kuitenkin uskonnonopetus ev.lut.kirkon jäsenille. Jos ei halua lapsensa saavan uskonnonopetusta josta kerrotaan kirkon näkökulmasta, niin eroaisivat vanhemmat kirkosta.

Vierailija
24/35 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös evlut-kirkossa nimenomaan ole seinät niin lavealla ja katto korkealla, että siellä on tilaa kaikille? Lahkot ovat sitten erikseen.

Vierailija
25/35 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minusta opettajana open henkilökohtaiset uskonnolliset tai poliittiset vakaumukset ei kuulu kouluun. Jos oppilas kysyy suoraan, voi tietty vastata, mutta se pitää tehdä fiksusti, tyyliin, minä ajattelen näin, entäs te, kaikki näkemykset on yhtä oikeutettuja.

Vierailija
26/35 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:47"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:17"]Eli et ole löytänyt kristillisyyttä vaan keksinyt ihan oman kivan version, minkä parissa viihtyy.

[/quote]

Keksinyt ihan oman kivan version, joka sopii maailmankuvaani ja jonka kanssa voi rehellisin mielin mennä kirkkoon. Ajatteluni ei ehkä sovi tiettyyn oppiin tai ismiin, mutta en pyydä sitä sinulta anteeksi, koska se on minun ja oman Jeesukseni välinen asia.

[/quote]Ei minua anteeksiantelu kiinnosta, pelkästään se, kuinka ihminen huijaa itseään voidakseen paremmin.

Vierailija
27/35 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olispa mullakin ollut fiksu uskonnon opettaja eikä mikään taikauskoinen hihhuli.

Vierailija
28/35 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 11:09"]Ei minua anteeksiantelu kiinnosta, pelkästään se, kuinka ihminen huijaa itseään voidakseen paremmin.

[/quote]

Onneksi sinulla on hallussasi Oikea Totuus.

Vierailija
29/35 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:55"]

En ymmärrä miksi uskonnonopetuksen pitäisi olla ateistiopettajan pitämää tai miksi opettajan ylipäätänsä pitäisi kertoa mielipiteensä raamatusta. Kyseessä on kuitenkin uskonnonopetus ev.lut.kirkon jäsenille. Jos ei halua lapsensa saavan uskonnonopetusta josta kerrotaan kirkon näkökulmasta, niin eroaisivat vanhemmat kirkosta.

[/quote]Miksi veronmaksajan pitää pitää yllä uskovaisten opetusta? Eroaisi kirkko valtiosta.

Vierailija
30/35 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sitä mieltä että kouluissa ei tulisi opettaa uskontoa ollenkaan. Uskonnon opetus tulisi olla kirkon järjestämää ja vapaalla ajalla tapahtuvaa opetusta. Näin ne oppilaat jotka oikeasti haluaa oppia siitä jotain myös oppisivat. Näin ei myöskään kukaan joutuisi eriarvoiseen asemaan.

Uskonto ja yhteiskunta pitäisi eroittaa toisistaan. Loppujen lopuksi luterilaisella- ja muslimi valtioilla ei ole paljonkaan eroa. (laki eri ja suhteutettu uskontoon) Ajatellaanpa vaikka miksi yrittäjän joka ei ole luterilainen täytyy maksaa luterilaiselle seurakunnalle kirkollisverot yritystulosta. Silti jokainen siihen kirkkoon kuuluva pulittaa jokaisesta palvelusta ja lappusesta vielä erikseen maksuja.

Vierailija
31/35 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnonopetus on yleissivistävää, eikä kellekään tuputeta uskoa.

Vierailija
32/35 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi ihan fiksua, jos opettaja ei kertoisi vakaumustaan oppilaille, jos se kovasti eroaa luterilaisesta. Luterilaisen uskonnon tunnillahan ollaan, jos lapset ev.lut uskontoon kuuluvat. Ihan samalla tavalla olisi fiksua, ettei muslimien uskonnonopetukseen laiteta opettajaa, joka on esim kristitty tai ateisti. Mielestäni nämä ovat kohteliaisuus- ja hienotunteisuusasioita, joissa voi käyttää maalaisjärkeä. Ei maailma tähän kaadu, mutta minusta asiat olisi fiksua hoitaa noin.

t. uskis

Vierailija
33/35 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 11:09"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:47"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:17"]Eli et ole löytänyt kristillisyyttä vaan keksinyt ihan oman kivan version, minkä parissa viihtyy.

[/quote]

Keksinyt ihan oman kivan version, joka sopii maailmankuvaani ja jonka kanssa voi rehellisin mielin mennä kirkkoon. Ajatteluni ei ehkä sovi tiettyyn oppiin tai ismiin, mutta en pyydä sitä sinulta anteeksi, koska se on minun ja oman Jeesukseni välinen asia.

[/quote]Ei minua anteeksiantelu kiinnosta, pelkästään se, kuinka ihminen huijaa itseään voidakseen paremmin.

[/quote]

Minuakin tavallaan kiinnostaa se, miten sinä huijaat itseäsi voidaksesi paremmin. Se on jotenkin surullista, tuommoinen uskontoon haksahtaminen. Mutta kiinnostavaa kyllä! 

Vierailija
34/35 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 11:11"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 11:09"]Ei minua anteeksiantelu kiinnosta, pelkästään se, kuinka ihminen huijaa itseään voidakseen paremmin.

[/quote]

Onneksi sinulla on hallussasi Oikea Totuus.

[/quote]Missään en väittänyt niin. Epätodennäköistä kuitenkin on, että se olisi sinullakaan.

Vierailija
35/35 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 11:22"]Missään en väittänyt niin. Epätodennäköistä kuitenkin on, että se olisi sinullakaan.

[/quote]

Ehkä näin. Mutta pyrin kyseenalaistamaan ja kehittämään filosofiaani jatkuvasti, ja pystyn elämään sen kanssa. Siunausta sinulle joka tapauksessa.