Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lamictalia ajoittaiseen ahdistukseen ja unettomuuteen raskausaikana?

Vierailija
17.08.2014 |

Luin hieman tuon lääkkeen haittavaikutuksista ja olin aivan tyrmistynyt! Epämuodostumia ja unettomuutta?! Eli en saisi unta, ja vauvani voisi saada epämuodostumia?Mitä ihmettä?Onko kukaan syönyt tällaista ajoittaiseen unettomuuteen tai ahdistukseen?

Raskaus ja imetys

Lamictalia raskauden aikana saavien äitien lapsilla voi olla lisääntynyt vaara saada synnynnäisiä epämuodostumia. Näitä epämuodostumia ovat huulihalkio tai kitalakihalkio. Lääkäri voi neuvoa sinua ottamaan foolihappolisää, jos suunnittelet raskautta ja kun olet raskaana.
Raskaus voi myös muuttaa kehosi Lamictal-pitoisuuksia, joten sinulta voidaan ottaa verikokeita veresi lamotrigiinipitoisuuden tarkistamiseksi ja tarvittaessa annostasi voidaan muuttaa.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/17 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistukseen ja unettomuuteen? Tuohan on aika tujua tavaraa, kaytetaan estamaan epileptisia kohtauksia. On muitakin lami-alkuisia laakkeitta, ei suinkaan laakarilta ole mennyt sekaisin?

Vierailija
4/17 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mua Lamictal ennemminkin väsyttää, unettomuudesta en ole sen takia kärsinyt. Päänsärkyjä kyllä on ollut. Raskausaikana riski epämuodostumiin ensimmäisen kolmanneksen jälkeen on hyvin pieni, ja ensimmäisen kolmanneksen aikana se pienenee huomattavasti foolihappolisää käyttämällä. Tuo nyt ei missään tapauksessa ole kovinkaan paha vaihtoehto raskaudenkaan aikana, jos verrataan vaikka valproaattiin, joka mulla aiemmin oli.

t. epilepsiaa sairastava

Vierailija
5/17 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lamictal on ekalla kolmanneksella vaarallinen kai.. Mulla aloitettiin se tokalla kolmanneksella.

Se ei ole ahdistukseen tai unettomuuteen vaan se on epilepsialääkkeen ohella käytetty MASENNUKSEN EHKÄISYYN. Eli estolääke. Se ei auta alkaneisiin oireisiin. Ei väsytä vaan enemmänkin piristää jos jotain.

Ehkä epilepsiassa määrät on erilaiset, kummeksun tota nimittäin että väsyttäisi.

Ap nyt pyydä joltain toiselta mielipiteitä. Itse olin hoidettavana eräässä suomen huippuyksikössä jossa oli ammattitaitoiset lääkärit, sain tietoa lamictalista ja kaikki tarkistettiin teratologisesta.

Raskaus meni hyvin, lopetin ennen synnytystä.

Vierailija
6/17 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei alapeukuttaja, tuletko jakamaan mielipiteesi? ap

Vierailija
7/17 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
8/17 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et voi ottaa lääkettä raskauden aikana. Mikä siinä on niin ihmeellistä? On paljon lääkkeitä, joita ei voi käyttää raskaana...

Vierailija
9/17 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 23:03"]

No et voi ottaa lääkettä raskauden aikana. Mikä siinä on niin ihmeellistä? On paljon lääkkeitä, joita ei voi käyttää raskaana...

[/quote]

Psykiatrini siis olisi määrännyt tätä lääkettä ahdistukseen ja unettomuuteen.Olen jo 5.kuulla raskaana, eikä takeita lääkkeen toimivuudesta kun en ole ennen syönyt sellaista.En ymmärrä... ap

Vierailija
10/17 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
11/17 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistukseen ja unetomuuteen olisi määrännyt.Nyt kun kävin lukemassa muiden kokemuksia, niin selvisi että tätä lääkettä käytetään bibolaaristen hoitoon, mutta jonkin unilääkkeen rinnalla.Eli vaihdan sitten vissiin lääkäriä.

Vierailija
12/17 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kovaa tavaraa on määrännyt raskaana olevalle. Itse en ottaisi kuin äärimmäisessä hädässä. Bipolaari olen ja yritän nyt raskaana sinnitellä ilman lääkkeitä

Vierailija
13/17 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse syönyt Lamictalia (lamotrigin) kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön mielialaa tasaavana lääkkeenä ja suojaamaan masennuslääkkeen "liikavaikutukselta" (Jos bipo syö pelkkää masennuslääkettä, vaikutus on liiankin tehokas = saattaa puhjeta mania.)

Käyttötarkoituksia on kuitenkin monia muitakin. Jos sinua epäröityttää mikä tahansa asiassa lääkityksessäsi, ota yhteyttä sen määränneeseen lääkäriin ja kysy lisätietoja ja kerro peloistasi. Pyydä häntä myös perustelemaan, miksi juuri tämä lääke.

Vierailija
14/17 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 18:52"]

Olen itse syönyt Lamictalia (lamotrigin) kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön mielialaa tasaavana lääkkeenä ja suojaamaan masennuslääkkeen "liikavaikutukselta" (Jos bipo syö pelkkää masennuslääkettä, vaikutus on liiankin tehokas = saattaa puhjeta mania.)

Käyttötarkoituksia on kuitenkin monia muitakin. Jos sinua epäröityttää mikä tahansa asiassa lääkityksessäsi, ota yhteyttä sen määränneeseen lääkäriin ja kysy lisätietoja ja kerro peloistasi. Pyydä häntä myös perustelemaan, miksi juuri tämä lääke.

[/quote]

Syötkö tuon rinnalla jotain muutakin lääkettä? Minulla oli ahdistava elämäntilanne, joka vaikutti vahvasti psyykeeseen.Lisäksi minulla on taipumusta mennä psykoosiin, jos ahdistun liikaa tai kärsin unettomuudesta.

ap

Vierailija
15/17 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita Teratologiseen tietopalveluun

Vierailija
16/17 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää kyllä lamictalin määrääminen raskaana olevalle. Se pitäisi aloittaakin tosi varovasti, koska siitä voi tulla hengenvaarallista ihottumaa. Vaste tulee vasta parin kuukauden kuluttua.

Vierailija
17/17 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 19:04"]

Ihmetyttää kyllä lamictalin määrääminen raskaana olevalle. Se pitäisi aloittaakin tosi varovasti, koska siitä voi tulla hengenvaarallista ihottumaa. Vaste tulee vasta parin kuukauden kuluttua.

[/quote] Totta puhut, siihen on ihan aloituspaketti josta syodaan viikko kerrallaan vahan voimakkaampia pillereita. Sivuvaikutusihottuma on todella vaarallinen vaikka ei heti uskoisi etta ihottuma voi tappaa. 

.