Theroux ja rajaton rakkaus
https://areena.yle.fi/1-4532718
Kaksi ihmistä yhdessä elämän loppuun asti - vai sittenkin jotain muuta? Palkittu dokumentaristi Louis Theroux tarkastelee polyamoriaa eli elämäntapaa, jossa ihmisellä on avoimesti useita kumppaneita yhtä aikaa. Theroux matkustaa Yhdysvaltain Oregonin osavaltion Portlandiin, jota pidetään polyamorian pääkaupunkina ja heittäytyy mukaan erilaisiin perhe- ja suhdejärjestelyihin. Jotkut suhteista toimivat, mutta välillä tilanne on ajautunut katkeamispisteeseen.
Kommentit (3)
Huh mikä dokkari. En pystynyt ymmärtämään, vaikka kaikkeni yritin. Liian vahvoja mustasukkaisuuden tunteita.
Minua ei kyllä tuo polyamoria kiinnosta edes aiheena yhtään.
Joskus 20-vuotiaana kiinnosti, koska siihen ikään kuului olla perillä kaikesta ”vaihtoehtoisesta” ja dissata perinteitä, mutta nyt aikuisempana ei kyllä vois vähempää kiinnostaa.
Minulle sopivin suhdemuoto olisi joko perinteinen monogaminen, elinikäinen avioliitto tai sitten perinteinen, elinikäinen avioliitto jossa molemmilla saa olla välillä rakastajia.
En ole sillä tavalla omistushaluinen että seksi muiden kanssa häiritsisi, mutta mikään monisuhteilu ei kiinnosta.
Polyamorisessa suhteessa elävä Jerry: "Joe antaa Heidille sellaista rakkautta, johon minä en kykene"
Brittitoimittaja Louis Theroux perehtyy tällä kertaa polyamoriaan eli ihmissuhteisiin, joissa on enemmän kuin kaksi osapuolta. Theroux'n on vaikea ymmärtää ja selittää, miten avioliitto, rakkaus ja onni ovat mahdollisia jakamalla elämä usean ihmisen kanssa. Kyse ei ole vain seksistä.
Theroux tapaa Heidin ja Jerryn, jotka avasivat liittonsa muille 12 vuotta sitten. Heidi valmistautuu treffi-iltaan Joen kanssa. Jerry on on Heidin aviomies, Joe'ta Heidi kuvailee kumppaniksi, joskus jopa puolisoksi. Jerry kuvailee Joe'ta ystäväkseen, jopa perheekseen. Jerry tosin näyttää alakuloiselta asiasta puhuessaan.