Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaisia ensioireita teillä on ollut ms-taudissa?

Vierailija
31.07.2021 |

Onko päänsäryt ja jalkojen heikkous ( jalat eivät aina oikein kanna) mahdollisia oireita? Entä liikkeiden hidastuminen käsissä?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy lääkäriltä

Vierailija
2/11 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elohiiriä ympäri kehoa, varsinkin reisissä ja kasvoissa. Jalkojen puutumista. Päänsärkyä, kaksoiskuvia ja ihon pistelyä eri puolilla kehoa. Nämä mulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy lääkäriltä

Onko sillä ms ja ensioireet?

Vierailija
4/11 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy lääkäriltä

Aika on jo varattu.

Vierailija
5/11 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elohiiriä ympäri kehoa, varsinkin reisissä ja kasvoissa. Jalkojen puutumista. Päänsärkyä, kaksoiskuvia ja ihon pistelyä eri puolilla kehoa. Nämä mulla.

Kiitos tästä

Ap

Vierailija
6/11 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni oli ensin näköhermon tulehdus silmässä. Sitten virtsatietulehdus vei jalat kokonaan alta, mikä on yleensä vain vanhuksilla.

Vierailija
7/11 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sukulaispoikani sai tajuttomuuskohtauksen. Mutta nykyisin on tehokkaita lääkkeitä tarjolla, elää ihan normaalia elämää

Vierailija
8/11 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun sukulaispoikani sai tajuttomuuskohtauksen. Mutta nykyisin on tehokkaita lääkkeitä tarjolla, elää ihan normaalia elämää

Kiitos, lohduttava tieto,

Ap

9/11 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäinen MS-oire minulla oli jo lapsena, n. 5-6-vuotiaana. Se oli outo puristava tunne vyötäröllä, alimpien kylkiluiden kohdalla. Kukaan ei ymmärtänyt mitä oikein valitin. Vasta aikuisena, MS-diagnoosin saatuani, tajusin sen olleen suht yleinen MS-oire. Englanniksi se tunnetaan nimellä "MS hug". Ikävän tuntuinen, mutta harmiton tuntohäiriö.

Teininä oli selittämätön pistelevä alue iholla. Sekin meni ohi muutamassa viikossa. Myös kognitiivisia oireita kuten epätavallista väsymistä alkoi olla teini-iässä.

Parikymppisenä näköhäiriöitä ja huimausta.

Sain diagnoosin vasta kolmekymppisenä, tosi rajun ja monioireisen pahenemisvaiheen myötä, mutta tuntohäiriöillä siis alkoi nuorena.

Nuo päänsärky ja raajojen heikkous ja hitaus voivat toki olla MS-taudin oireita, mutta ymmärtääkseni ensimmäisinä oireina ne ovat vähän harvinaisempia.

Vierailija
10/11 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Ihan ensimmäinen MS-oire minulla8 oli jo lapsena, n. 5-6-vuotiaana. Se oli outo puristava tunne vyötäröllä, alimpien kylkiluiden kohdalla. Kukaan ei ymmärtänyt mitä oikein valitin. Vasta aikuisena, MS-diagnoosin saatuani, tajusin sen olleen suht yleinen MS-oire. Englanniksi se tunnetaan nimellä "MS hug". Ikävän tuntuinen, mutta harmiton tuntohäiriö.

Teininä oli selittämätön pistelevä alue iholla. Sekin meni ohi muutamassa viikossa. Myös kognitiivisia oireita kuten epätavallista väsymistä alkoi olla teini-iässä.

Sain diagnoosin vasta kolmekymppisenä, tosi rajun ja monioireisen pahenemisvaiheen myötä, mutta tuntohäiriöillä siis alkoi nuorena.

Nuo päänsärky ja raajojen heikkous ja hitaus voivat toki olla MS-taudin oireita, mutta ymmärtääkseni ensimmäisinä oireina ne ovat vähän harvinaisempia.

Aika hurjaa, että oireita voi olla jo noinkin varhain,

Ap

Vierailija
11/11 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Ihan ensimmäinen MS-oire minulla oli jo lapsena, n. 5-6-vuotiaana. Se oli outo puristava tunne vyötäröllä, alimpien kylkiluiden kohdalla. Kukaan ei ymmärtänyt mitä oikein valitin. Vasta aikuisena, MS-diagnoosin saatuani, tajusin sen olleen suht yleinen MS-oire. Englanniksi se tunnetaan nimellä "MS hug". Ikävän tuntuinen, mutta harmiton tuntohäiriö.

Miten todettiin?