Onko olemassa säännöllistä työtä, missä saa olla ihan yksin
Siis ei kirjailija tai vastaavaa, vaan ihan säännöllinen palkkatyö, jossa ei tartte tehdä tiimityötä, ei olla asiakkaiden kanssa vaan saa tehdä ihan omissa oloissaan suurimman osan aikaa? Tutkijan työn moni mieltää, mutta tosiasiassa siinä tehdään aika paljon tiimityötä, mitä sivusta seurasin ollessani yliopiston yksikössä harjoittelussa muutama vuosi sitten.
En kysy asiaa omasta puolestani, minulla on kyllä työ, aika itsenäinen, mutta sekään ei täytä määritelmää.
Kommentit (19)
Rekkakuski taitaa kuitenkin joutua määränpäässä kuuntelemaan esim. valituksia, kun tulee väärää tavaraa tai jotain sinne päin. Metsäkoneenkuljettaja taitaa tosiaan olla yksi sellainen, mitä haen.
Mä teen kääntäjän työtä kotitoimistostani. Ihan yksin käytännössä aina, tarvittavat kontaktit hoituvat sähköpostitse.
Kääntäjän työ ei ole säännöllistä, kaikkea muuta. Ja itsensä on osattava myydä, koko ajan. Muuten ei ole töitä ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 12:04"]
Mä teen kääntäjän työtä kotitoimistostani. Ihan yksin käytännössä aina, tarvittavat kontaktit hoituvat sähköpostitse.
[/quote]
Millanen koulutus? Mikä firma? palkka? tyäaika?
Siivoojan työ, ainakin joissakin kohteissa. Mutta koska yksinäisyys riippuu niin paljon kohteesta, niin en ehkä ensisijaisesti suosittele sitä.
Itselläni on suunnitelmissa ryhtyä kääntäjäksi, toivottavasti se on riittävän yksinäistä minulle.
Täällä softapuolella, varsinkin jos on jo kokeneempi, saa olla aika lailla yksin. Nytkin istun omassa huoneessa ja kuuntelen radiota. Laittavat sähköpostia, jos on asiaa. Koulutus DI.
Onkohan jotain it-puolen töitä, jossa ei tarvitse paljon ihmiskontakteja?
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 11:59"]
Rekkakuski.
[/quote]
Säännöllisyys on siitä työstä kaukana.
Kyselen tätä as-piirteisen, ujon lähiomaisen puolesta, kun on pyydetty apua ammatinvalinnassa. Tuohon softahommaan olisi ehkä lahjoja, mutta moni sanoo, että sekin on nykyään melkosita tiimityötä.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 12:16"]
Kyselen tätä as-piirteisen, ujon lähiomaisen puolesta, kun on pyydetty apua ammatinvalinnassa. Tuohon softahommaan olisi ehkä lahjoja, mutta moni sanoo, että sekin on nykyään melkosita tiimityötä.
[/quote]
Osa on ja osa ei. Ne isot avokonttorit on ihan perseestä.
t. n:o10
Siivoojana saa olla aika yksin. Iltaisin tai aikaisin aamulla esim. toimistojen siivous kun ne on kiinni.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 11:56"]
Siis ei kirjailija tai vastaavaa, vaan ihan säännöllinen palkkatyö, jossa ei tartte tehdä tiimityötä, ei olla asiakkaiden kanssa vaan saa tehdä ihan omissa oloissaan suurimman osan aikaa? Tutkijan työn moni mieltää, mutta tosiasiassa siinä tehdään aika paljon tiimityötä, mitä sivusta seurasin ollessani yliopiston yksikössä harjoittelussa muutama vuosi sitten.
En kysy asiaa omasta puolestani, minulla on kyllä työ, aika itsenäinen, mutta sekään ei täytä määritelmää.
[/quote]
Mulla on! Koodaan eräässä suuressa IT-alan yrityksessä. Eipä juuri koskaan ole livekommunikaatiota kenenkään kanssa paitsi joskus esimiehen. Sähköposteja vaan vaihdellaan asiakkaiden ja pomon kanssa. Mutta tosiaan, näperrän päivästä toiseen koodia yksinänin tässä työpisteessäni, ja voi mennä viikkoja etten puhu kellekään sanaakaan eikä kukaan mulle. Unelmatyö itselleni :)
Ehkä se ohjelmointi on hänen alansa. Teknistä lahjakkuutta on kyllä selvästi. Mutta luulen nykyaikaisen opiskelun olevan liian vaativaa, sillä sekä amk että yliopisto taitaa olla todella itsenäistä, eikä ehkä sovi jos tarttee jonkun vähän neuvomaan tyyliin sun pitää tehdä tehtävät. Ainakin lukio on mennyt näin.
[/quote]
Kannatata tulla tälle alalle! Alalta löytyy kyllä firmoja ja tiimejä joissa ollaan kovin sosiaalisia, mutta myös niitä perinteisiä nörttien yksinnäpertämispaikkoja. Eli varmasti löytyy hänelle sopiva työpaikka alalta! Meilllä ainakin täällä on koko tiimillinen hyvin erakkomaisia ja hiljaisia ihmisiä jotka suorastaan säikähdämme jos joku ihminen tulee meille puhumaan :D
Ja itse työtähän ei edes voi tehdä tiimeissä käytännössä. Kyllä se koodin vääntäminen aina yksin tehdään. Mutta jossain pikkufirmoissa varsinkin on kyllä sellaista muuten sosiaalisempaa työkulttuuria että on enemmän palavereja, jotain tiimipäiviä jne. Itse en semmoisessa paikassa viihtyisi, mutta muitakin on.
t. 16
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 12:19"]
[/quote]
Osa on ja osa ei. Ne isot avokonttorit on ihan perseestä.
t. n:o10
[/quote]
No jaa. Itse olen isossa avokonttorissa ja tämä on minusta ihan jees. Kun täällä on tosiaan kaikki muutkin hiljaisia nörttejä, joten ei täällä tarvitse ikinä keneenkään mitään kontaktia ottaa tai puhua :D
t. 16
[quote author="Vierailija" time="14.08.2014 klo 12:23"]
Ehkä se ohjelmointi on hänen alansa. Teknistä lahjakkuutta on kyllä selvästi. Mutta luulen nykyaikaisen opiskelun olevan liian vaativaa, sillä sekä amk että yliopisto taitaa olla todella itsenäistä, eikä ehkä sovi jos tarttee jonkun vähän neuvomaan tyyliin sun pitää tehdä tehtävät. Ainakin lukio on mennyt näin.
[/quote]
Riippuu mistä syystä tuo neuvonnan tarve johtuu. Jos johtuu motivaatio-ongelmista, niin voi hyvinkin pärjätä akateemisissakin opinnoissa, jos innostuu aiheesta. Jos taas oikeasti on jotain neurologisia ongelmia jotka tekevät ymmärtämisestä ja hommiin ryhtymisestä vaikeaa, niin se toki voi olla haaste. Mutta aspergereita sinänsä on alalla vaikka kuinka ja pärjäävät.
En muuten missään nimessä suosittele alan AMK-koulutusta vaan DI tai tietojenkäsittelytieteen FM. Alalla on väestä ylitarjontaa nykyisin ja kovin helposti kokematon AMK-ihminen ei pääse töihin, firmat suosivat akateemisia.
Metsurin ei tarvitse paljon työkavereita katsella koneensa kopissa.