Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka lopetitte lihansyönnin,

Vierailija
12.08.2014 |

kertokaa vähän mitä vaikutuksia sillä oli voinnissa, elimistössä ym. Miten meni eka viikko, kuukausi, puoli vuotta? Miten liikunta istuu lihattomaan ruokavalioon?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 vuotta sitten lopettaessani, kivat reseptit olivat vähän kiven alla, niin oli joskus tylsää syödä samoja ruokia. Nykyäänhän tätä ongelmaa ei ole.

Oma vointini parani koko ajan ehkä ensimmäiset puoli vuotta - vuoden henkisesti sekä fyysisesti. Kaikki suolistovaivat tuntuivat kadonneen.

Liikkunut olen aina enkä ole kokenut siinä mitään ongelmaa.

Vierailija
2/9 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2014 klo 17:13"]

25 vuotta sitten lopettaessani, kivat reseptit olivat vähän kiven alla, niin oli joskus tylsää syödä samoja ruokia. Nykyäänhän tätä ongelmaa ei ole.

Oma vointini parani koko ajan ehkä ensimmäiset puoli vuotta - vuoden henkisesti sekä fyysisesti. Kaikki suolistovaivat tuntuivat kadonneen.

Liikkunut olen aina enkä ole kokenut siinä mitään ongelmaa.

[/quote]

Käytätkö ollenkaan maitotuotteita tai kananmunia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin ensin 15  vuotta lakto-ovo, sen jälkeen olen ollut vegaani 15 vuotta. En muista enää alkuaikoja. Sen olen huomannut että vegaaniksi alettuani hiukset ovat alkaneet kasvamaan nopeasti ja ne ovat paksuuntuneet.

Tykkään liikunnasta kovasti ja liikun mielelläni päivässä parin treenin verran+hyötyliikunnat.

Nuorekkaaksi sanotaan, luullaan paljon nuoremmaksi kuin olen. Veikkaan että saan kiittää siitä ruokavaliotani. Myöskin terveys on hyvä. Muut ikäiseni ystävät syövät lääkkeitä vähintään verenpaineeseen, mutta minulla ei ole sairauksia ja kaikki arvoni ovat hyvät.

Vierailija
4/9 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on sitten tylsän rehellinen ja hieman itsestäänselväkin vastaus, eli turha odottaa hehkutusta (tai trollaustakaan). Joten jos jollain mielensäpahoittajalla menee herne nenään, työnnä se takaisin soppaasi, syö se ja ole hiljaa.

Riippuu paljon siitä millainen ruokavalio oli ennen muutosta, millainen se muutos on ja ihan siitä, miten se oma elimistö toimii. Mitä samankaltaisempi ruokavalio on verrattua aiempaan, sitä vähemmän sillä on vaikutuksia yhtään mihinkään. Rehellisesti sanottuna hieman vierastan tätä joidenkin kasvissyöjien (ja karppaajien ja treenaajien sun muiden) vouhotusta siitä, kuinka tämän ja tämän ruokavalion aloitettuani tukka kasvoi hujauksessa vyötärölle, kynteni vahvistuivat niin ettei niitä voi leikata enää normaaleilla kynsisaksilla, näytän nykyään 10-vuotiaalta ja syöpäni parani. Joopa joo.

Toki mikä tahansa muutos terveellisempään ruokaan tuo myös sitä terveyttä - pitkällä aikavälillä. Viikon, kahden aikana elimistö on vasta sopeutumassa. Kuukauden jälkeen voi päätellä jo jotain miten se vaikuttaa esim. painoon tai vatsan toimintaan (oikeastaan nopein indikaattori miettiä itselleen ideaaleinta ruokavaliota). Puolen vuoden jälkeen voi havaita pieniä muutoksia esim. ihossa/hiuksissa/kynsissä, vartalossa, energiatasossa, joissain veriarvoissa ym. Hyvän ruokavalion parhaat vaikutukset näkyvät vasta vuosien saatossa, kun keho heikkenee ja tulee sairauksille alttiimmaksi hitaammin kuin huonommalla ruokavaliolla.

Kasvissyönti ei ole este raskaammallekaan liikuntaharrastukselle, kun muistaa syödä riittävästi ja koostaa ruokavalionsa oikein.

Vierailija
5/9 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä, kun lopetin lihansyönnin on jo niin pitkä aika, etten oikein muista millaisia vaikutuksia sillä oli lyhyellä tähtäimellä (jos siis varsinaisesti minkäänlaisia edes oli). Vaikeaa se ei ainakaan ollut, koska en ole ikinä erityisemmin välittänyt lihan mausta. Olen siis lakto-ovo-vegetaristi.

Sen voin sanoa, että sekasyöntiaikoinani hemoglobiinini oli melko alhainen, ~120. Muutama vuosi kasvissyönnin aloittamisen jälkeen se mitattiin taas, ja hieman jännitti kun yleensä sanotaan että rautaa saisi jotenkin huonommin kasvisruokavaliolla. No, turhaan, hemoglobiini oli silloin muistaakseni 145, ja siinä tienoilla se on nyt pysynyt tämän kymmenisen vuotta. Väittäisin myös, että olen terveempi ja pirteämpi nykyään, mikä varmaan osaltaan johtuu tuosta hemoglobiinista, mutta osittain tietysti myös siitä että syön paljon terveellisemmin kun täytyy hieman yrittää miettiä miten saa koostettua tasapainoisen ruokavalion.

Käyn nykyään salilla 3-4 kertaa viikossa, minkä lisäksi juoksen kerran-pari viikossa viitisen kilometriä ja käyn myös kävelyllä koiran kanssa. Joskus joogailen ja teen pilatesta. Suht paljon liikuntaa siis, ja mielestäni onnistuu ihan mainiosti myös lihattomalla ruokavaliolla, kehityn ja saan säännöllisesti nostaa sarjapainoja. Proteiinin saantiin kannattaa tietenkin kiinnittää hieman huomiota jos nostelee painoja, mutta muuten en usko olevan mitään ongelmia liikunnan ja lihattomuuden yhteensovittamisella.

Vierailija
6/9 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen hyvinvoivia kasvissyöjiä ja sitten todella sairaalloisen näköisiä kasvissyöjiä. Nämä terveyden perikuvat ovat ottaneet homman tosissaan ja tutkineet asiat perusteellisesti. Syövät proteiinia ja huolehtivat vitamiineista. Sairaalloiset taas lähinnä elävät salaattia, makaronia, pinaattilettua syöden.

Vierailija
7/9 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan vain, että henkinen ahdistus ja paine ruokailuista ja ruokavierailuista katosi, kun oli vihdoin "lupa" sanoa, etten syö lihaa. Olin 12v, kun äiti suostui tarjoamaan vihanneksia lihan sijaan. Kouluruokaan se ei tuonut poikkeusta, söin vain sen mitä lautaselta saattoi poimia ja päälle näkkäriä.

En ole ikinä, koskaan pitänyt lihasta enkä lihan kaltaisista tuotteista. Olen syönyt kasvisvoittoista ruokaa 32 vuotta. Ruuanvalmistuksessa voi käyttää kananmunia ja joitakin maitovalmisteita, mutta en juo maitoa enkä syö esim. maitopuuroja ja -keittoja. Kalaa syön nykyään todella harvoin, ehkä kerran kuukaudessa-kahdessa. Se on jäämässä kokonaan pois.

Ruokavaliota on kiittäminen hyvistä kolesteroliarvoista, vaikka olenkin ylipainoinen. Hemoglobiini vaihtelee, on usein hieman alakantissa, mutta elimistöni on tottunut siihen.

Vierailija
8/9 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole oikeastaan huomannut voinnissani mitään eroa. Veriarvoja en ole mittauttanut, raudan saannista pidän erityistä huolta. Liikunta sujuu ihan samaan tapaan. Minulla myöskään syy lihansyönnin lopettamiseen ei ollut terveydellinen, joten en ole sellaisia muutoksia edes odottanut. Pitkällä aikavälillä varmasti tämä on terveellisempi vaihtoehto mutta ei sitä välttämättä arjessa huomaa. 

Vierailija
9/9 |
12.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 45-vuotias, ja olen ollut kasvissyöjä "vasta" 7 vuotta. Syön myös maitotuotteita ja joskus suht harvoin munia. 

Minulla ei ollut minkäänlaisia ongelmia kasvisruokaan sopeutumisessa. Muutoksista en osaa sanoa muuta kuin että flunssat ovat selvästi vähentyneet ja minua sanotaan aika usein ikäistäni selvästi nuoremman näköiseksi. Terve olen muutenkin ollut koko tämän ajan, en tosin tiedä onko se kasvissyönnin ansiota vai ei.