Australiaan vuodeksi lähteneen kaverin FB-päivitykset
On ollut siellä pari kk ja nyt jo kirjoittaa kaikki päivitykset huonolla englannilla :D Englanninkielisiä kavereita vaan muutama. Nopeastipa se suomi unohtui :D
Kommentit (17)
Anna kirjoittaa, mitä se on sulta pois
Minullakin yksi Suomalainen kaveri kirjoittaa lähinnä vain englanniksi. Muuta ulkomailla asuvat tai kaksi kieliset Suomalaiset kirjoittavat ensin Suomeksi sitten englanniksi tai ruotsiksi.
No naurattaa se kun ne päivitykset ei ole edes niille paikallisille suunnattu vaan meille suomalaisille. :D Esittelee jotain eläimien ja kaupunkien kuvia ym. Tyyliin "these is koalas" Ymmärtäisin jos se juttelis niille paikallisille englanniksi!
ap
Ehkä harjoittelee englantia tuolla tavalla että käyttää sitä kokoajan arjessakin, se on meinaan todella tärkeää että tulee siellä toimeen.
Sehän on kivaa. Ehkä loppu vuodesta kielitaitokin parantunut.
Se mitään suomen kieltä ole unohtanut, vaan koettaa ottaa kaiken hyödyn kielellisesti. Oletan, että hän jo ajattelee ja näkee unensakin englanninkielellä. Näin mulle kävi muutaman viikon jälkeen.
Mulla on paljon eri kielisiä kavereita ja musta on kivaa et ihmiset päivittelee milloin milläkin kielellä!
No minuu ärsyttää se ku ihmiset muuten vaan kirjottaa päivityksi/kommentteja englanniks ! En ymmärrä miks pitää tehä niin, onko se jotain tarvetta esitellä englanninkielen taitoja vai mitä, kertokaa ihmeessä jos niin teette...
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 15:33"]
No minuu ärsyttää se ku ihmiset muuten vaan kirjottaa päivityksi/kommentteja englanniks ! En ymmärrä miks pitää tehä niin, onko se jotain tarvetta esitellä englanninkielen taitoja vai mitä, kertokaa ihmeessä jos niin teette...
[/quote]Mulla on fb-kavereina useita englantia taitavia ulkomaalaisia työkavereita. Englanti on helpoin kieli kommunikoida, kun sitä osaavat kaikki. Lisäksi minulla on kavereiden joukossa sukulaisia, jotka ovat kolmannen polven kanadansuomalaisia, mm. serkkujani. He ovat olleet tänä vuonna ensimmäisen kerran elämässään suomessa mutta eivät juuri puhu tai lue suomen kieltä, joten on järkevintä muistella esimerkiksi yhteistä vierailua englanniksi.
Ap on pieni kateellinen apina. Australiassa puhutaan muuten hiukan erilaista englantia kuin muissa maissa. Kielioppisäännöt poikkeavat jotenkin, mutta en tiedä miten.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 15:37"]
Ap on pieni kateellinen apina. Australiassa puhutaan muuten hiukan erilaista englantia kuin muissa maissa. Kielioppisäännöt poikkeavat jotenkin, mutta en tiedä miten.
[/quote]
Mistä kateellinen? Huonosta englanninkielentaidosta? Australiassa käyminen on nykyään niin yleistä että tuskin sitä kukaan kadehtii. Sinnehän voi mennä kuka tahansa.
ap
[quote author="Vierailija" time="11.08.2014 klo 16:11"]
Mistä kateellinen? Huonosta englanninkielentaidosta? Australiassa käyminen on nykyään niin yleistä että tuskin sitä kukaan kadehtii. Sinnehän voi mennä kuka tahansa.
ap
[/quote]
No mene sitten.
Mä kirjoitan melkein kaikki FB-päivitykset englanniksi, enkä todellakaan lähde siihen perään laittamaan suomennosta. Mun FB-kavereista n. puolet on ulkomaalaisia, ja se suomalaiset FB-kaverit kyllä oletettavasti ymmärtää englantia...
...Ja?