Kela pyysi selvitystä mustikoiden myynnistä tulleista tuloista viime kesältä
Keräsin mustikoita myyntiin, ja myin käteisellä ihmisille samalla kun olin työttömänä ja sain toimeentulotukea.
Miten Kela on voinut saada tietoonsa että tein tuota?? Myin pelkästään käteisellä
Kommentit (43)
Jos myit kaupalle niin ne ilmoittaa verottajalle yksityisiltä ostetut tuotteet, verottaja katsoo ettet ole ilmoittanut verotettavana ansiotulona noita ja kysyy Kelalta oletko sinne ilmoittanut. Kelaa hoksaa että sinulla on ollut tuloja joista et ole ilmoittanut ja pyytää sinulta selvitystä. Jos olet rehellinen etkä ansainnut yli sen tietyn rajan, niin saat vain nuhtelut ilmoittamatta jättämisestä. Pahimmillaan ja jos yrität valehdella, saat monen kuukauden karenssin, veromätkyt ja maksat vielä sakon (jos elät tuilla niin sakko ei sentään liene montaa sataa).
Kyllä sää myydä verottomasti 5000 saakka.
Ja tuota en usko, että Kelaa kiinnostaa kenekään marjastus myyntineen. Todistaminen on vaikeaa, melkein mahdotonta,joten myykää ja poimintaa niin paljon kuin voitte.
Vierailija kirjoitti:
Eikös itse poimimat marjat saa myydä verottomasti?
Jos niitä on kovin paljon, eivät välttämättä usko itse poimituiksi? Ja Kelalle se verottomuus on yksi ja sama, niitä kiinnostaa vain tulot.
Vierailija kirjoitti:
Ja tuota en usko, että Kelaa kiinnostaa kenekään marjastus myyntineen. Todistaminen on vaikeaa, melkein mahdotonta,joten myykää ja poimintaa niin paljon kuin voitte.
Jos Ap on toimeentulotuella niin silloin lasketaan ihan kaikki tulot tuloksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuota en usko, että Kelaa kiinnostaa kenekään marjastus myyntineen. Todistaminen on vaikeaa, melkein mahdotonta,joten myykää ja poimintaa niin paljon kuin voitte.Jos Ap on toimeentulotuella niin silloin lasketaan ihan kaikki tulot tuloksi.
Aivan, ja laittaa mahdollisesti vielä selvityspyynnön työkkäriin, onko henkilö ollut kokopäiväinen vai osa-aikainen yrittäjä marjoja poimiessaan. Jos katsovat kokoaikaiseksi, seuraa todennäköisesti työkkärirahojen takaisinperintä siltä ajalta, pahimmassa tapauksessa syyte petoksesta.
Eli tässä ei ole kyse verottajasta. Ihmiset, jotka eivät ole olleet tässä työkkärin ja Kelan loukussa, eivät yksinkertaisesti ymmärrä, millaista se on ja mitä riskejä siihen liittyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös itse poimimat marjat saa myydä verottomasti?
Jos niitä on kovin paljon, eivät välttämättä usko itse poimituiksi? Ja Kelalle se verottomuus on yksi ja sama, niitä kiinnostaa vain tulot.
Kyllä, Kelaa kiinnostaa tulot, TE-toimistoa tekemiseen käytetty aika.
No onko sekään oikein, että on (pimeitä) tuloja ja nostetaan sitten toimeentulotukea veronmaksajien selkänahasta?
Vierailija kirjoitti:
No onko sekään oikein, että on (pimeitä) tuloja ja nostetaan sitten toimeentulotukea veronmaksajien selkänahasta?
On.
Verottomasti saa myydä mustikkaa vaikka sadalla tuhannella kunhan itse poimittuja ja käsittelemättömiä. Myöskin työttömyysrahalla, kunhan on valmis ottamaan töitä (eikä keräys ole kokopäiväistä(alle 40 tuntia välillä ma-pe)).
Toimeentulotukeen taas vaikuttaa tulot. Vaikka verottomat olisikin.
Toimeentulotuki on siitä paha, että se lamauttaa. Ei saa/kannata mitään tehdä, koska se vähennetään tuesta. Ymmärrän jos tienaa tuhansia euroja niin ei silloin nosteta toimeentuloa. Mutta jos puhutaan muutamista satasista niin mitä väliä? Olisi muutenkin hyvä, että tt-tukilaisilla olisi jonkinlaiset säästöt sukanvarressa jos tapahtuukin jotain ja täytyy käyttää rahaa heti. Tai jos tt-tuen saaminen viivästyy niin on rahaa jota käyttää.
Joku narautti tai itse paljastit.