Kuinka haitallista kynttilöiden polttaminen on?
Olen gootti ja rakastan poltella kynttilöitä. Asun 32 m yksiössä, eli savut eivät pääse leviämään laajalle alueelle, mikä tarkoittaa sitä, että hengitän tietenkin enemmän savua keuhkoihini.
Kynttilät vain ovat niin ihania, varsinkin sellaisissa vanhanaikaisissa, koristeellisissa kyntteliköissä.
Kommentit (7)
Ortodoksikirkot ainakin on palavia tuohuksia täys. Ei ole ainakaan mun tiedossa et niiden papit ja muu kirkkoväki olis jotenkin sairaampia kuin väestö keskimäärin. Tosin tuohukset tehdään mehiläisvahasta joten ehkä se on vähemmän toksista hengittää kuin normi kynttilät.
Passiivinen gotiikka tappaa kirjoitti:
Tupakointia haitallisempaa.
Onko? Apua! :(
Vierailija kirjoitti:
Ortodoksikirkot ainakin on palavia tuohuksia täys. Ei ole ainakaan mun tiedossa et niiden papit ja muu kirkkoväki olis jotenkin sairaampia kuin väestö keskimäärin. Tosin tuohukset tehdään mehiläisvahasta joten ehkä se on vähemmän toksista hengittää kuin normi kynttilät.
Kyntilän poltelu ja haistelu ei sinua tapa.niinkuin tapaa passivinien tupakan hajuun jatkuva altistuminen.Kun puupäät ei tajuu se rööki ja savu levii kaikialle ilmastoinin kautta,kun sisällä polteltaan.Lisäksi se salaa parvekella tupakointi haju ei katoa mihinkään poltit 1-2-10-20 tupakaa illalla ja yöllä.Ihan samanlailla leviää muihin parvekeihin.Parvekeiden ovista sisätiloihin .Kellon ajoista viis.On kesä ihmisillä ovet ikunat auki.Omat myrkyt ihmiset saa ilmansaasteet ja autojen pakoputkista tulevat saasteet ymm.Joten kyntilän poltamisesta ei kuole,et myöskään saa myrkytys itsellesi.
Tupakan savussa on satoja syöpää aiheuttavia myrkkyaineita, kynttilässä ei läheskään niin paljoa.
Jos tuuletus toimii ja kynttilät on tavallisia niin ei siitä merkittävää haittaa ole. Ainakaan jos et polta niitä ihan kokoajan.
Tupakointia haitallisempaa.