Olen hyvin hiljaisesti harmistunut, nuoreni oli mynnyt ostamaan
Spraymaaleja, aika paljon tykötarpeineen. Sanat loppui. Ajatus seisoo. Mietin mitä tehdä. Tyhjyys iski. Kirjoittaisinko itselleni pitkän kirjeen johonkin hamaan tulevaisuuteen...
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 21:00"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:52"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:32"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:28"]
Kuittien täytyy siis täsmätä juuri eikä melkein. Lisäksi tietty on hyvä, että kellonaika ja pvm täsmää. On hankalampi homma etsiskellä kaupan lattioilta kuitteja joissa summa täsmää prikulleen ajan kanssa. Ja tietysti kuitista näkee usein, onko maksettu kortilla vai käteisellä. Teinillä on kortti. Tällöin näen tiliotteen myös
Tottakai nuorelle saattaa tulla mieleen yhtä ja toista, mutta metodeillani pyrinkin siihen, että laittomuuden ja alaikäiselle sopimattomat ostokset ovat mahdollisimman vaikeita toteuttaa. Siihen minulla nuoren vanhempana on oikeus ja ennen kaikkea velvollisuus. Kunpa moni muukin huolehtisi nuorestaan.
[/quote]
Kuvitellaan tilanne: lapsen kaveri haluaa kaupasta Battery-energiajuoman, joka maksaa 3 e. Lapsesi tarjoutuu ostamaan sen, kaveri maksaa siitä 2,50. Lapsellesi jää rahaa melkein kolmeen Koff III tölkkiin, ja kuitti täsmää 100%.
Metodisi ei ehkä toimikaan niin hyvin, kuin tunnut kuvittelevan. Ainoa, mitä tämä tilanne vaatii, on sama päähänpilkahdus lapseltasi, kuin minkä hän saisi, jos hänen rahankäyttöään ei valvottaisi.
[/quote] Täällä tunnutaan kuvittelevan, että pidän kuittimenetelmää pettämättömänä. Kuittimenetelmä on yksi keino muiden ohessa valvoa nuoren käyttäytymistä. Muita keinoja on olla perillä nuoren kaveripiiristä, sekä se ettei itse ole nukkumassa, kun nuori tulee jostakin kotiin, vaan hereillä, jotta näkee missä kunnossa on. Tämä onnistuu kotiintuloajoilla.
Lapseni on myös hyvin perillä siitä, että äidillä on paljon kavereita, joiden kanssa kommunikaatio pelaa, joten olisi riskipeliä keikkua kaljatölkkien kanssa kadulla. Lapseni ei koskaan mene yöksi, ellen tunne perheen vanhempia edes näöltä. Soitan myös aina kaverin vanhemmalle, onko tietoinen siitä, että nuori on tulossa yöksi.
[/quote]
Sun on pakko olla mun lapsen äiti! On ihan ok soitella vanhemmille ja varmistaa yökyläilyt jne., mutta tuo kyttäävät äitikaverit menee jo liian pitkälle. Sinusta pyörii tuolla nuorten suosimilla palstoilla muutama herkullinen huhu liittyen sauvomiseen...
[/quote] Tuskinpa olen, mutta on ilo kuulla, että on nuoristaan välittäviä vanhempia, jotka asettavat rajoja. Rajat ovat rakkautta.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 19:25"]Spraymaaleja, aika paljon tykötarpeineen. Sanat loppui. Ajatus seisoo. Mietin mitä tehdä. Tyhjyys iski. Kirjoittaisinko itselleni pitkän kirjeen johonkin hamaan tulevaisuuteen...
[/quote]
Olen tyrmistynyt, mutta siitä, ettet ottanut näitä välineitä pois ennen kuin antaa järkiselityksen ostolleen... no laskua odotellessa, mutta kuka se sitten maksaa?
Tässä on teille kaikille lukemista ja ajattelemisen aihetta: http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/vanhemmuus_ja_kasvatus/rajojen_asettaminen/
Ohjaan työssäni vanhempia lukemaan muun muassa täältä tietoa.
T: Se kuittimamma
totta kai ne kuitit täsmää. saahan se lapsi tarvittaessa rahaa kavereiltaankin. ja tosiaan, jos teini tahtoo viinaa ja tupakkaa, ei se raha ole siinä se vaikeus vaan täysikäinen hakija..
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:27"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 19:41"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 19:37"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 19:35"]
Itse olisin takavarikoinut joka ainoan purkin. Mitenkäs muuten muut teinien vanhemmat toimitte, kun meillä nuori tuo kuitin ihan joka ostoksesta. Se on yksi sääntö, kun minulta rahaa saa viikottain. Joka ainoa sentti on kerrottava, että mihin menee. Näin seuraan, ettei tule ostettua esimerkiksi viinaksia, nuuskaa, tupakkaa, tai vaikkapa niitä spraymaaleja.
[/quote]
Siis n uori saa rahat kuittia vastaan vai miten tiedät, miten se käyttää 20 e?
[/quote] Eli nuori saa rahan ja tuo minulle viikottain kuitit, että mihin on rahat käyttänyt. Kuittien summa on täsmättävä antamaani/ jäljellä olevaan rahamäärään. Sangen vapaasti saa käyttää, ainoastaan sellaisiin aineisiin puutun, jotka ikäiselleen ole sallittuja.
[/quote]
Heh, lapsihan voi pyytää kuitteja ystäviltään tai penkoa niitä vaikka roskiksista! Niin minä ainakin olisin teininä tehnyt, jos olisi tuolla tavalla kytätty. Mutta kun ei kytätty, ei ollut tarvetta kapinoida. :D
[/quote]
Mäkin olisin. Pitäisi kokeilla aina että onnistuuko huijaamaan!
Aloita kysymällä nuoreltasi, että mitä sille kuuluu, onko kivaa vai ärsyttävää, kun taas koulut alkaa, mitä se meinaa tehdä niillä maaleilla ja missä jne.
Unohda kirjeet itsellesi, sun nuori tarvii sua, kait sä olet jo hoitanut omat traumas kuntoon, joohan.
Kysyinkin. Vastaus oli aikas ohimenevä. Ehdotin jopa seinän rakennusta...
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 19:29"]
Kysyinkin. Vastaus oli aikas ohimenevä. Ehdotin jopa seinän rakennusta...
[/quote]
??
Ei muuta kuin otat maalit pois jos ei ole täysi-ikäinen ja jos on niin sitten voisitte keskustella vahingonkorvausvelvollisuudesta ja miten vitun ärsyttäviä ne tagit ja graffitit ovat ja paljonko niiden siivoaminen maksaa.
Itse olisin takavarikoinut joka ainoan purkin. Mitenkäs muuten muut teinien vanhemmat toimitte, kun meillä nuori tuo kuitin ihan joka ostoksesta. Se on yksi sääntö, kun minulta rahaa saa viikottain. Joka ainoa sentti on kerrottava, että mihin menee. Näin seuraan, ettei tule ostettua esimerkiksi viinaksia, nuuskaa, tupakkaa, tai vaikkapa niitä spraymaaleja.
MInä ostin meidän nuorelle 20 spraymaalitölkkiä enkä tajunnut edes katua.
[/quote]
MInä ostin meidän nuorelle 20 spraymaalitölkkiä enkä tajunnut edes katua.
[/quote] Aijaa? Ehkä sitten kaduttaa, kun tulee kiinteistön omistajalta lasku.
[/quote]
[/quote] Eli nuori saa rahan ja tuo minulle viikottain kuitit, että mihin on rahat käyttänyt. Kuittien summa on täsmättävä antamaani/ jäljellä olevaan rahamäärään. Sangen vapaasti saa käyttää, ainoastaan sellaisiin aineisiin puutun, jotka ikäiselleen ole sallittuja.
Eikö maalit ole alaikäiselle sallittuja? Niitähän myydäänkin alaikäiselle ihan alan kaupassa.
Jos nyt näyttää siltä, että nuori aikoo käyttää niitä maaleja laittomaan maalaamiseen, niin en haluaisi ottaa varsinkaan alaikäisen kohdalla riskiä, että nuori tuhoaa tulevaisuuttaan jäämällä kiinni ja hankkimalla itselleen kovat vahingonkorvauslaskut. Hiljaa kauhistelu ei auta.
Itse asiassa mu. P ikani 17v ei saanut rautakaupasta ostettua spraymaalia. Olisi tarvinnut valkoisen ja punaisen purkin mopon rungon ja bensatanin maalaamiseen. Oli sit raahattava isä mukaan ostoksille.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 19:41"]
[/quote]
[/quote] Joku teini käy alapeukuttelemassa :D
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:56"]
Oot "kuitti"äiti aika natsi!!! Ihan sairaalloisen kontrolloiva ja jo ylihuolehtiva. Anna nyt jo muksulles vähän vapautta. Sehän riehaantuu täysin, kun pääsee sun hirmuvallan alta pois. Ja en ole teini joka kirjoittelee..
[/quote] Olen äiti, joka huolehtii. Minulla ja jokaisella lapsellamme on hyvät välit. Tietenkin perheessämme on myös isä, jonka kanssa jaamme kasvatusvastuun.
Kun lapsi tulee kotiin, kysellään kuulumiset hyvässä hengessä. Samalla se lapsen kuntokin siitä paljastuu ja tupakka löyhkää kauas, mikäli sitä olisi poltettu. Vai kuvitteletteko, että haistelen hengitystä ja teen kokovartalotarkastuksen? En. En myöskään pengo nuoren tavaroita. Se on sitä luottoa.
Mikäli nuori jäisi kiinni jostain kielletystä, niin kykenisin tiukentamaan valvontaa tästä vielä rutkasti. Sellaiseen en ole vielä nähnyt tarvetta.