ovatko ihmiset täysin sokeita omalle ulkonäölleen?
Tuli mieleen, kun kuuntelin koko päivän ystäväni valitusta siitä, miten hän onnistuukin näyttämään aina valokuvissa niin huonolta, että eivätkö ihmiset oikeasti "näe" itse miltä näyttävät? Ystävä valitti itku kurkussa, että miten voi olla mahdollistä, että hänelle tulee joka kuvaan kummasti kaksoisleuka ja hirveän paksut posket ja mahamakkarat. No, ihan siitä syystä, että hänellä on se kaksoisleuka, paksut posket ja mahamakkarat.
Hän kuvittelee aidosti, että kamera se vaan aina väärentää vaan kuvaa jotenkin oudosti ja hän ilmeisesti mielessään näyttää aivan erilaiselta kuin oikeasti on. Mikä joitakin ihmisiä vaivaa? Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään syömishäiriö, mikä nyt on ihan eri asia. Oletteko törmänneet vastaavaan?
Kommentit (43)
Mistä muuten johtuu, että kameralla suoraan kohti otetut kuvat näyttävät rumemmilta, kuin peilin kautta otetut valokuvat?
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 19:44"]
Mistäs se johtuu jos kuvassa näyttää nätiltä? Minusta saa ihan nättejä kuvia mutta luonnossa en mielestäni ainakaan mikään nätti ole. Kumpi on siis totuus?
[/quote]
Kuva on totuus!
Minä en tunnista itseäni valokuvista. Olen päätellyt, että olen hyvännäköinen, koska miehet tuijottaa ja haluavat treffeille. Myönnän olevani sokea omalle ulkonäölleni. Olen lievä asperger, mikä saattaa vaikuttaa.
Komean mieheni kasvot näyttävät litteiltä kuvissa. Hänen vartalonsa miehekkäät mittasuhteet eivät pääse oikeuksiinsa. Valokuva ei ole edullinen hänelle. Mutta eipä tuosta haittaa ole.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 19:22"]
Mä myönnän. Olen täysin sokea omalle ulkonäölleni. Näytän yhtä rumalta peilssä, valokuvissa ja videolla. Silti jostain kumman syystä mua kehutaan usein kauniiksi ja miehet ihastuvat helposti (ei kiva, koska olen varattu). En voi käsittää. Olen oikeasti omasta mielestäni susiruma. :(
[/quote]
Sussa on sitten tiettyä säteilyä, ehkä karismaa, mutta etpä vain ole kovin fotogeeninen?
Minä olen kyllä tietoinen lievästä kaksoisleuasta ja läskeistäni, mutta en vaan ikinä onnistu valokuvissa. Jähmetyn ihan totaalisesti ja ilmeestä tulee ihan kamala. Lisäksi silmät menee usein kiinni salaman ansiosta. Paljon kertoo varmasti se, että uusi naapuri ei tunnistanut minua edellisen kesän lomakuvista, joissa minulla oli erityyliset hiukset. Työpaikalla tämä on vitsin aihe, kun kollegat ehdottelee sijaisnäyttelijän hommaamista, kun henkilökortteihin pitäisi kohta puoliin ottaa uudet kuvat.
Mä ihmettelen, miksi läheltä otetut kuvat näyttävät usein rumemmilta kuin kaukaa otetut, vaikka ne kaukaa otetut siis olisivat ihan hyvälaatuisia ja yksityiskohtaisia. Varsinkin oikein läheltä otetuissa kuvissa tuntuu, että nenä, leuka ja muut ulkonevat osat korostuvat. Vai onkohan vain kamerassa/asetuksissa vikaa.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:04"]
Mä ihmettelen, miksi läheltä otetut kuvat näyttävät usein rumemmilta kuin kaukaa otetut, vaikka ne kaukaa otetut siis olisivat ihan hyvälaatuisia ja yksityiskohtaisia. Varsinkin oikein läheltä otetuissa kuvissa tuntuu, että nenä, leuka ja muut ulkonevat osat korostuvat. Vai onkohan vain kamerassa/asetuksissa vikaa.
[/quote]
Olen samaa mieltä, noissa lähikuvissa naaman mittasuhteet vääristyy.
Mulla on päinvastoin: näytän kuvissa aivan kauhalta ja monesti olen kokeillut meikata niin, että näytän hyvältä-otan kuvan->totuus on karmea jne. Silti kuulen hirveästi kehuja kasvoistani jne. ja olen vähän vaivaantunut niistä.
Videolla (tajusin ottaa sellaistakin sitten) näytän paljon paremmalta :P
En mielelläni asetut kuvattavaksi koska epäonnistun kuvissa täysin ellei ole tilannekuvia. Kuitenkin olen ihan vetävän näköinen luonnossa (muidenkin mielipide) :)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:06"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:04"]
[/quote]
Olen samaa mieltä, noissa lähikuvissa naaman mittasuhteet vääristyy.
[/quote]
Myös polttovälillä on merkitystä. Ammattikuvaajat käyttävät muotokuvissa lyhyitä teleobjektiiveja ja kuvattava ei ole heti kameran edessä, vaan vähän kauempana. Teleobjektiivi litistää piirteitä ja läheltä otettu laajakulmakuva puolestaan leventää.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 19:52"]
Mistä muuten johtuu, että kameralla suoraan kohti otetut kuvat näyttävät rumemmilta, kuin peilin kautta otetut valokuvat?
[/quote]
Siksi kun sä olet tottunut katsomaan sun naamaa peilikuvana, ja olet tullut sokeeksi sen epäsymmetrisyyksille (joita meidän kaikkien kasvoissa on). Peilin kautta otetussa kuvassa näät sen tutun kasvon. Koitapa joskus katsoa jonkun läheisen ihmisen naamaa peilikuvana - ihan ihme vino hirviö sieltä irvistää!
Näytän kuvissa todella oudolle. Työpaikan arkistoihin tarvi juuri kuvan ja sihteeri siunaili miten "toi ei näytä yhtään sulta". Livenä saan kehuja ja olen ihan tyytyväinen ulkonäkööni.
Näytän kuvissa demonilta, jonka naama punoittaa ja joka on yhden syönyt ja toista aloittelemassa. Livenä olen ihan eläväinen ja nätti naikkonen (ainakin jos ihmisillä on hyvä tahto, valaistus ja alkoholitarjoilut kunnossa).
[quote author="Vierailija" time="07.08.2014 klo 20:39"]
Näytän kuvissa demonilta, jonka naama punoittaa ja joka on yhden syönyt ja toista aloittelemassa. Livenä olen ihan eläväinen ja nätti naikkonen (ainakin jos ihmisillä on hyvä tahto, valaistus ja alkoholitarjoilut kunnossa).
[/quote]
Huomasin, että Samsungin kännyn kamera haluaa jostain syystä suurentaa silmiä, olen kirveellä veistetyn näköinen naiseksi syvällä olevien silmien kera, mutta tuo muuttaa bambimaisempaan muotoon-aika outoa. Siinä ei ole mitään muokkausohjelmaa päällä.
Avasin ketjun, koska noin yleisesti olen iän myötä joutunut muuttamaan käsitystä itsestäni. Olen aina pitänyt itseäni kauniina, ja muutkin näin sanoneet, mutta nyt olen jotenkin tosi kulahtanut. Moni on kommentoinut, että oletpa väsyneen näköinen ja näytänpä erilaiselta. Silti minun on ollut vaikea ymmärtää, etten ole enää erityisen kaunis.
Mitä valokuviin tulee, olen aina ollut niissä pölhön näköinen. En osaa pysäyttää ilmettä tai poseerata luontevasti. Kuva voi onnistua vain jos en tiedä siitä. Kuvia katsoessa myös hämmästyn aina hoikkuuttani. Omasta mielestäni olen hiukan tukevahko, kuvissa hoikanpuoleinen.
On ihmisiä, jotka näyttävät kuvissa oikeasti hirveiltä ja oudommilta kuin luonnossa. Sitten on niitä, jotka ovat kuvissa täydellisiä kaunottaria ja valovoimaisen säteileviä, mutta luonnossa täysiä taviksia. Tässä on kyse fotogeenisyydestä.
Kyllä ihmiset ovat myös melko sokeita omalle ulkonäölleen. Kuullen usein jonkun todistelevan "olen kaunis nuori nainen, en ymmärrä, miksi mies jätti". Aika usein tuota kuulee tavisten suusta. Omaan peilikuvaan tottuu ja siksi se usein alkaa näyttää kauniilta.
Mua ärsytää yhden tuttavan selfiet ja ylipäätään kuvat, joissa hän poseeraa aina samalla ilmeellä: silmät ammollaan kuin pöllönpoikasella, ja suu raollaan aina samalla tavalla, tekisi mieli sanoa että voitko vittu vaihtaa ilmettäs noihin kuviin näytät ihan vajukilta noissa. Luonnossa kyseinen tapaus on huomattavasti rumempi, kuin kuvissa. Ärsyttää aina, kun tämä tapaus muokkailee kuviaan kirkkaammaksi, jolloin ei näy rypyt ja muut vanhenemisen merkit. Ihan kuin kukaan ei tajua sitä, että kuvat on muokattu:D
Tottahan se on, että kuva kertoo karun totuuden varmemmin kuin peili. Joskus kyllä kuvakin voi vääristää, esim. käsivaralla itsestä (liian läheltä) otetuissa kuvissa naama näyttää aika omituiselta puikulalta.