Miten välttyä joutumasta toisten hyväksikäyttämäksi?
Olen aina ollut sellainen ihminen jota on helppo käyttää hyväksi... liian kiltti, liian antelias, liian hyväntahtoinen. Mutta kun periaatteeni on, että jos voin auttaa toista, teen sen. Jos joku tinkaa pienestäkin hinnasta esim myymästäni vaatteesta, annan vaikka ilmaiseksi ajatellen, että annan kun voin antaa, ehkä hänellä ei oikeasti ole rahaa maksaa.
Silti, usein tunnen ettei kaikki mene kuten pitää... Moni ihminen on pitänyt minuun yhteyttä vaan sen vuoksi, että minusta on heille jonkinlaista hyötyä. Ihmisenä en ole kiinnostanut varmaan juurikaan ketään. Ja olen todella yksinäinen. Saan kyllä kutsuja Me&I-kutsuille, tuppereihin ym... toki.. kun tiedetään, että minä tilaan. Näin se menee... Huomaan kyllä hyväksikäytön, mutta en vain osaa tehdä siihen loppua. Miten sen edes voisin tehdä? Haluaisin aina uskoa ihmisistä vain hyvää....
Kommentit (6)
Minä olin puolen kaupungin epävirallinen kipusisko kun kävin lääkärissä ja sain helposti kaikenlaisia reseptejä. No, eihän siinä kauan mennyt kun yksi jos toinenkin kaipasi ns hieman lääkettä kun oli paha olo. Minä hölmö annoin ja vielä hain lisää. Lapsenakin yritin ostaa itselleni kavereita karkeilla.
Sitten päätin, että homma saa luvan loppua. Olihan aivan idioottimaista että minä kävin lääkäreillä jotta toiset saisivat nappeja. Tein kaiken tuon vielä omalla kustannuksllani enkä ole ikinä saanut suklaalevyä kummempaa korvausta lääkkeistä. Kerroin ihmisille että nyt olen tullut allergiseksi yhdelle ja toiselle lääkkeelle ja minun pitää elää ilman. Yhtäkkiä en ollutkaan se kiltti reppana joka toi oikein lääkkeet toiselle kotiin.
Siinähän kävi sitten niin että kaikki ns lääkeorientoituneet ystävät ovat nyt entisiä ystäviä. Puhelin soi nykyään harvoin. Ennen se soi miltei ympäri vuorokauden. Hakekoot itse omat lääkkeensä!
Vasta jälkikäteen tuli mieleen että onnettomuuden sattuessahan minua olisi lääkitty kaikilla tiedoista löytyvillä lääkkeillä. Se olisi voinut viedä hengen. En voi myöskään ottaa vastuuta siitä että joku käyttää väärin minun antamaani lääkettä.
1. opettele tuntemaan itesesi. Mitä oikeasti haluat, mistä pidät, mistä et pidä, mitä et halua.
2. Opetele sanomaan ei silloin kun sinua yritetään saada tekemään jotain mitä et halua, mistä et pidä.
Tai jos toteat että saat nautintoa että autat muita niin sitten jatkat sitä, mutta kun kalenterissasi ei ole mitään merkintää pidä tietoisesti itsekäs päivä ja pistä vaikka puhelinkin kiinni äläkä avaa tietokonettasi.
Mäkin kelpaan noille krääsäkutsuille, mutten oikeisiin juhliin :( en osaa auttaa.
Taistelen tuon asian kanssa. Oon kyllästynyt henkilöön joka on hyväksikäyttäjä.
Jos tunnistat vihan tunnetta, silloin asiat eivät ole hyvin.
Samoin.. Toivottavasti muistat kuitenkin että herkkyys ja kiltteys voi olla myös suuri voimavara, harvinaista tässä maailmassa!
Noissa tilanteissa sun ei oikein auta muu kuin olla menemättä tuollaisiin tilaisuuksiin jossa koet että kiltteyttäsi käytetään hyväksi, eikä sun tarvitse selittää heille yhtään mitään.
Uusia kavereita on vaikea saada aikuisena mutta jos kuitenkin yrittäisit jotain uutta harrastusta jossa voisit tavata mukavia ihmisiä jotka kunnioittaa sua?