G: Paljon painoa pudottaneet (yli 25kg), mistä saitte motivaatiota urakkaan? Kauan kesti?
Itse olen 5 vuotta yrittänyt laihduttaa, aina vaan +-3 kg. Vertaistukea?
Tämä vuonna aloittanut sen 10 kertaa laihduttamaan, ei se ikinä kestä..
N 101kg
Kommentit (22)
Minäkin laihduin keväällä 3 kg, 7 kiloa tuli takaisin. Nyt 97 kg.
Sairaudet vieneet liikuntakykyä, lääkityksetkin vaikeuttavat laihdutusta.
Vierailija kirjoitti:
Et kestä energiavajeen ensimmäisiä kuukausia. Tai sitten et tiedä mitä se tarkoittaa edes.
74kg -> 63kg 5kk
Miten kestit ruuanhimon? Mitä teit, kun se iski päälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kestä energiavajeen ensimmäisiä kuukausia. Tai sitten et tiedä mitä se tarkoittaa edes.
74kg -> 63kg 5kk
Lakkaat tottelemasta tätä himoimpulssia. Ainoa mitä tottelet, on nälkä. Ja silloinkin ravitset itseäsi monipuolisesti ja järjen kanssa, et mätä pizzoja ja jäätelöä tms. Ruoka-ajat ja lautasmalli (puoli lautasellista kasviksia tärkein) alkuun, opettelet syömään niin kuin ihmiset syövät ja kuuntelemaan nälkäsignaalia himon sijaan.
/ei lainaamasi
-25kg puolessa vuodessa.
En jaksanut syödä kun kaikki aika ja energia meni pyöräillessä ja salilla.
Kun tulin illalla salilta kotiin, olin valmis nukkumaan.
Luulin että kaikki asiat ratkeaa kun vain laihdun ja ”olen normaali”.
Se oli joku motivaatio, hetkellinen tyhmyys.
Eihän siinä niin käynyt. Nyt on kaikki nuo kilot takaisin ja ylimääräistäkin.
Samat ongelmat elämässä, enää en vain kuvittele että laihtuminen ne ratkaisisi.
Sun kannattaa ap vaan muuttaa niitä elintapoja pikkuhiljaa, ihan tutkimustenkin mukaan (kuten sinulla) kaikenmaailman projektityyppiset kuurit ja dieetit feilaa 95 prosenttisesti, viimeistään siinä vaiheessa kun kilot palaa.
Mulla vasta vajaa 10 kg lähtenyt, mutta toimii. 😊
Ensin opettelin syömään säännöllisesti, sitten lisäsin lempihöttöruokieni kylkeen kasviksia, jokusen viikon jälkeen lisäsin pähkinät ja siemenet ruokavalioon pikkuhiljaa (puuroon/juguun/smoothieen tms. lisätty rasva ja prode pitää nälkää, ei tule himoja).
Sitten alotin kävelyt, nyt pyrin syömään joka aterialla ja välipalaa kasviksia/marjoja/hedelmää.
En kiellä herkkuja, koska semmonen johtaa ylilyönteihin. Jos tekee mieli jädeä, syön sen tuutin heti hyvin mielin. Ennen en syönyt, kituutin jädehimoissani ja jossain vaiheessa söin puoli litraa kerralla. Jos tietää, että jädeä saa millon vaan, ei ole tarvetta himota hulluna.
Tsemppiä! N aloitus 110, nyt 102 kg.
Vierailija kirjoitti:
-25kg puolessa vuodessa.
Samat ongelmat elämässä, enää en vain kuvittele että laihtuminen ne ratkaisisi.
Näinhän siinä käy, jos liian nopeasti ja/tai epäterveesti laihduttaa.
Malttia ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
74kg -> 63kg 5kk
Syö tarpeeksi, ei tartte olla hullu kalorivaje.
Koita pitää huoli, että joka aterialla on kuitua (täysjyväpasta/riisi ja/tai kasvikset), proteiinia ja hyvää rasvaa - kombona pitää nälkää parhaiten.
Kasviksia ja marjoja voi syödä paljonkin, ei kannata vaan puuroa raejuustolla ja leipää kalkkunalla ja munalla syödä välipalana/aamulla.
Ei voi lähteä laihduttamaan ajatellen, että milloin pitää olla tavoitepainossa tai kuinka nopeasti siihen pääsee. Tylsä vastaus, mutta kyse on elämäntapamuutoksesta. Ala syödä kuin se ihminen, joka pysyy tavoitepainossasi ja jossain vaiheessa olet sen painoinen. Sitten vain jatkat samaan malliin.
Siinä on sitten yksilöllistä vaihtelua, millainen ateriarytmi tukee tätä muutosta tai pitääkö rajoittaa jotain ruoka-ainetta. Minulla se on lisätty sokeri, kaikesta tulee vain helpompaa ilman sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-25kg puolessa vuodessa.
Samat ongelmat elämässä, enää en vain kuvittele että laihtuminen ne ratkaisisi.Näinhän siinä käy, jos liian nopeasti ja/tai epäterveesti laihduttaa.
Malttia ihmiset.
Kyllä mä tän nyt tiedän.
Mutta taipumus on mulla vähän kaikessa siihen että ”kaikki tai ei mitään”.
Sitten vielä kun kaupungin joku ravitsemusterapeutti / liikunnanohjaaja sanoo nyrpeästi että joo, sä olet 20 kiloa ylipainoinen (tuon 25 kilon laihdutuksen jälkeen), sun pitäis vähän kävellä rappuja ja syödä 2000kcal päivässä niin laihdut, niin menee hermot.
Kun on pyöräillyt 30km päivässä, ollut 1,5 salilla päivässä ja syönyt 1400kcal päivässä kuukausitolkulla, niin ajattelin sitten että olkoot. Ei ymmärtänyt mitä jo tein, ei keneltäkään pienintäkään tsemppausta ja tää meinas että mun pitäis vähän kävellä rappuja.
Oma tahtini on ollut maltillinen, viime syyskuusta -19 kiloa. Vielä on paljon matkaa, vaikka olenkin jo 120 kilon alapuolella. Ehkä ne tärkeimmät ovat olleet 1) 50 € ruokaan viikossa, ei enempää. Jos ostan paljon ruokaa, niin myös syön sitä enemmän. Nyt joudun oikeasti harkitsemaan sen välillä, että syönkö kaiken 4–5 päivässä ja joudun paastoamaan pari päivää. Myös välipaloja olen vähentänyt, 1–2 lämmintä ateriaa päivässä. Aamiainen joka päivä.
Välillä on tullut 2–3 kilon retkahduksia, mutta paino palautuu suht pian samaan pisteeseen ennen mässäilyiltaa. Tärkeintä, että itsehillintä pitää. Ensi kesään mennessä odotan olevani alle sadan kilon.
Olen 46-vuotias.
Liikuntana harrastan kävelyä ja pyöräilyä. En joka päivä, mutta kerralla enemmän.
Aikanaan näin itsestäni valokuvan jossa totuus lävähti naamalle halon lailla. Tietysti tiesin erittäin selvästi että ylipainoa on liikaa mutta en halunnut kohdata totuutta aiemmin. Kirpaisi kovaa mutta herätti. Seuraavana päivänä siivosin kaiken epäterveellisen pois kaapeista ja menin kauppaan ostamaan uudet ruoat: kasviksia, maustamattomia maitotuotteita, lihaa ym. Vähän selailin netistä lautasmallin mukaista syömistä mutta en täysin noudattanut sitä. Aamulla puuro, rahka ja marjoja, lounas+päivällinen salaattia ja kanaa/nautaa. Iltapalaksi rahka ja leipää jossa (kalkkunaleike) salaattia, tomaattia ja kurkkua. Näillä menin aika pitkään ennen kuin uskalsin enemmän laajentaa ruokavaliota koska oli ruokia mistä pidinn mutta että oppisin syömään sopivan määrän eikä isoa lautasellista ja mahdollista santsia päälle. Herkut jäivät kokonaan mutta ostin tummaa suklaata jota riittää 1-2 palaa ja makeanhimo oli pois. Nyt on menossa 8:s vuosi - 55kg eikä yhtään kiloja ole tullut takaisin.
Ole myös sopivan lempeä itsellesi äläkä liikaa takerru satunnaiseen herkutteluun vaan jatka seuraavana päivänä siitä mihin jäit. Satunnainen herkuttelu kuuluu kaikille kunhan se ei jää päälle. On hyvä muistaa että kyseessä ei ole laihdutuskuuri vaan elämäntapamuutos, toteuta siis sen mukaan että pystyt sitä noudattamaan pitkään. Ja että kaikki tavat ei sovi kaikille vaan jokaisen pitää löytää se oma tapa tehdä muutos. Jos on kovin vaikeaa aloittaa niin pyydä lähete ravitsemusterapeutille ja yhdessä katsotte että ruokavalio on riittävän monipuolinen. Ja ole kärsivällinen, mitä rauhallisempi tahti niin sitä todennäköisemmin uusi elämäntapa jää.
Tsemppiä, pystyt siihen kyllä!
Vierailija kirjoitti:
Ei voi lähteä laihduttamaan ajatellen, että milloin pitää olla tavoitepainossa tai kuinka nopeasti siihen pääsee. Tylsä vastaus, mutta kyse on elämäntapamuutoksesta. Ala syödä kuin se ihminen, joka pysyy tavoitepainossasi ja jossain vaiheessa olet sen painoinen. Sitten vain jatkat samaan malliin.
Siinä on sitten yksilöllistä vaihtelua, millainen ateriarytmi tukee tätä muutosta tai pitääkö rajoittaa jotain ruoka-ainetta. Minulla se on lisätty sokeri, kaikesta tulee vain helpompaa ilman sitä.
Aina yrittäessäni laihduttaa, lasken päiviä, että kuinka kauan vielä.. Eikä sitä päivää ehdi tulla, että paino olisi laskenut edes 4kg
:(
Ap
Olin koko elämäni ollut jojolaihduttaja. Eihän siitä mitään tullut. Yli vuosikymmen sitten aloin karppaamaan ihan muista syistä kuin laihtuakseni. Laihtuminen tuli siinä sitten bonuksena. En osaa sanoa kuinka kauan meni aloituksesta nykyiseen painoon, kun en edes tiedä mikä oli aloituspaino ja kuinka paljon painan nyt. Vaatekoko vaihtui aloituksen xl-xxl koosta m-l kokoon. Isoimmillaan mun työhaalarit oli miesten hyllystä kokoa 56, nykyään naisten hyllystä kokoa 40-42.
Motivaationa jatkaa nykyistä linjaa toimii hyvänolontunne. Tulee huono olo jos lähtee väärille poluille.
Jään seuraamaan, etenkin pysyvä painonpudotus kiinnostaa! Mä pudotin 12 kiloa kahdessa vuodessa ja lihoin sen jälkeen 20 kg puolentoista vuoden sisällä, nyt 110-kiloisina ollaan siis 8 kiloa painavampia kuin aloittaessa.
Ketogeeninen/vhh ruokavalio. Kaksi vuotta takana, olo mainio, paino tippunut ihan itsestään sen 25 kg. vielä jonkin verran pudotettavaa, mutta ajan kanssa ne viimeisetkin lähtee. Tästä tuli elämäntapa, joten tuntuu helpolta ja itselle sopivalta.
Vierailija kirjoitti:
Oma tahtini on ollut maltillinen, viime syyskuusta -19 kiloa. Vielä on paljon matkaa, vaikka olenkin jo 120 kilon alapuolella. Ehkä ne tärkeimmät ovat olleet 1) 50 € ruokaan viikossa, ei enempää. Jos ostan paljon ruokaa, niin myös syön sitä enemmän. Nyt joudun oikeasti harkitsemaan sen välillä, että syönkö kaiken 4–5 päivässä ja joudun paastoamaan pari päivää. Myös välipaloja olen vähentänyt, 1–2 lämmintä ateriaa päivässä. Aamiainen joka päivä.
Välillä on tullut 2–3 kilon retkahduksia, mutta paino palautuu suht pian samaan pisteeseen ennen mässäilyiltaa. Tärkeintä, että itsehillintä pitää. Ensi kesään mennessä odotan olevani alle sadan kilon.
Olen 46-vuotias.
Liikuntana harrastan kävelyä ja pyöräilyä. En joka päivä, mutta kerralla enemmän.
Meillä 5 hengen perhe, kaapit pursuavat ruokaa, ei riitä 50e vko
Ap
Lopetin laihduttamisen ja siirryin (sipsikalja)veganismiin. Nyt verenpaineet ovat ihannelukemissa ja sain jättää lääkkeet pois, virtaa riittää, nukun hyvin, iho on kuulas ja kaunis ja paino tippuu syömällä paljon kaikkea herkullista ja myös herkkuja. Ensimmäisen puolen vuoden aikana tippui ihan vahingossa 10kg, vaikka kokeilin kaikki mahdolliset vegaaniherkut ja -mätöt. Nyt paino tippuu noin kilon kuukausitahtia, mutta vaikea arvioida kun olen saanut myös todella paljon lihasmassaa kun harrastan niin pirusti todella raskasta liikuntaa kun viimein jaksaa puuhata aamusta iltaan kaikkea ja liikunta tuntuu ensimmäistä kertaa elämässä hyvältä.
74kg -> 63kg 5kk