Miksi sinä työssäkäyvä ihminen et saa mitään säästöön?
Kommentit (22)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:18"][quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:16"]
7000e / kk brutto, mutta ahne ja säästämiskyvytön muija pitää huolen että kaikki muu on tärkeämpää kuin minun pahaa päivää varten säästäminen. Kun pitää olla sitä sun tätä turhaa krumeluuria kirjahyllyn päällä (se kultahile-Aalto esim), Levin ja etelänreissuja, autokin saa olla max 7 v vanha...perkele!
Tulis yyteet ja lappu kouraan niin näkis miksi se rouva oikeasti on pistänyt hynttyyt yhteen kanssani.
[/quote]
Laita ämmä pihalle. Taidat olla tossukkamies.
[/quote]
Klassinen klisee: lasten takia. Heti lähden kun nuorin on omillaan. Etsiköön jonkun toisen pihatonttujensa yms kivojen juttujen maksajaksi.
Miehen firma ei vielä vuoden jälkeen tuota kuin satasia. Mun 2000€/kk maksetaan lainat, ruoat, laskut - kaikki. Elätän siis perheeni. 1 lapsi.
Yrittäjän (toiminimi) säästäminen on keinulaudalla keinumista. Nyt on säästössä muutama tonni, mutta sesonkivaihtelut tekevät sen, että ne rahat saattaa joutua käyttämään yrityksen kuluihin loppuvuodesta. En tiedä vielä, riippuu yleisestä taloustilanteesta. Näin ollen en voi pitää säästöjä "omana rahana". Muutenkin epäsäännölliset tulot tekevät säästämisen pitkäjänteisyyden vaikeaksi.
Aika usein ihmiset suhteuttavat menot tuloihinsa, eli esim asutaan siellä mihin rahat riittää vs että asuttaisiiin siellä missä jäisi rahaa enemmän säästöön.
Asumiskulut on yleensä se isoin rahareikä.
Perusasumiseen, eli elätän itseni lisäksi kahta teiniä ja kahta koiraa.
Teen kolmepäiväistä työviikkoa, ja tienaan nettona noin 1200-1500 e. Rahat menevät asumiseen, ruokaan, reissuihin, kirjoihin, kuntosalijäsenyyteen, elämiseen ylipäätään. Kaipa joku säästäväinen saisi tuostakin pari euroa laitettua jemmaan, mutta mulla on sellainen "asiat järjestyy aina" -mentaliteetti, enkä osaa stressata siitä ettei mulla ole säästöjä.
Työmatkoihin ja vuokraan sekä toisen asunnon kuluihin. Ei verottaja niitä maksa, vaikka moni niin luulee, pienen hyvityksen vain saa. Saan minä aina vähän säästöön, mutta sitten tulee jotain yllätyksiä, mihin säästöt menee. Nyt on lapsuudenkotini iso remontti, johon pitää löytyä osuuteni verran rahaa, kuolinpesäsästä kysymys. Neljätonnia pitäisi olla. Meillä on kaksi asuntoa minun pitkän työmatkani vuoksi. Keväällä meni taloyhtiön remonttiin 2000.
Vuokraan, ruokaan, vaatteisiin, kenkiin ( 3 lasta), kahden lukiolaisen kirjoihin ja koulumatkoihin, omiin työmatkoihin, miehellä autoon.
Ruokaan, lainanlyhennykseen, vaatteisiin, laskuihin ja matkakuluihin ne rahat menee. Lapsia on 3. Mutta tavallaan koen säästäväni aina kun lyhennän asuntolainaa.
Vuokraan ja ruokaan. Opiskelen, käyn töissä, elätän koiriani ja miestä.
Elämiseen. En pidä minään erityisenä mustina tuota säästämistä. On mulla tilillä aina muutama huntti ja eläkerahastoon psitän joka kk hiukan, mutta en säästele muuten. Oikein isoihin yllättäviin menoihin ottaisin lainan ja pienemmät pystyn maksamaan tinkimällä hiukan kuukauden muista menoista. Ansaitsemme viitisen tonnia nettona miehen kanssa, mökkilainaan menee 700 e, vastikkseeseen vajaa 500 e ja ruokaan jotain 700 e.
Loput käytämme mukavaan elämään. Matkusteluun, vaatteisiin, sisustukseen, ravintolassa ja elokuvissa käymisiin, lasten harrastuksiin ja mielitekoihin jne. Kerran täällä vain eletään!
Elämme tässä ja nyt, ei ole tarvetta säästää vanhuuden varalle. Talo on säästöpossumme, kaikki muu liikenevä raha menee elämästä nauttimiseen ja matkusteluun - n 15000€ vuodessa.
Vuokraan menee yli puolet nettoansioista. Lopuilla maksetaan laskuja, ostetaan ruokaa, hoidetaan kissoja, harrastetaan ja hankitaan vaatetta tms. jos tarvitaan. Työmatkoihinkin menee tietty useampi kymppi kuussa.
7000e / kk brutto, mutta ahne ja säästämiskyvytön muija pitää huolen että kaikki muu on tärkeämpää kuin minun pahaa päivää varten säästäminen. Kun pitää olla sitä sun tätä turhaa krumeluuria kirjahyllyn päällä (se kultahile-Aalto esim), Levin ja etelänreissuja, autokin saa olla max 7 v vanha...perkele!
Tulis yyteet ja lappu kouraan niin näkis miksi se rouva oikeasti on pistänyt hynttyyt yhteen kanssani.
elintaso ´nyt´on tärkeämpi mitä elintaso ´joskus huomenna´.
ja ah, kun saa ostella välistä <3<3
[quote author="Vierailija" time="06.08.2014 klo 16:16"]
[/quote]
Laita ämmä pihalle. Taidat olla tossukkamies.
Tämä on surullista luettavaa. Vaikka yrittää ja tekee töitä saa juuri hoidettua minimitoimeentulon, eikä mitään jää säästöön. Ruotsissa on työssäkäyvillä ihmisillä enemmän varallisuutta esim. sijoituksia. Olisihan se mukavaa, että työn raataja voisi joskus nauttia jotain extraa...
Minäpä kerron: palkasta jää verojen jälkeen käteen kuussa n. 1500e vaikka täyttä työviikkoa teenkin. Minun ja teinin asunnon vuokra on n. 800e kuussa jonka maksan yksin, 700e jää siis kahden ihmisen ruokaan ja muihin pakollisiin menoihin. Ei siitä montaa kymppiä laiteta säästöön jos teini esimerkiksi haluaa jotain harrastaa. Etelänloman verran saan vuosittain säästettyä eli vajaan tonnin, se käytetäänkin sitten kesäisin yhteiseen lomamatkaan :)
asuntolainaan.
Me ei tällä hetkellä kaivata mitään extraa, joten lähes joka kuukausi teen ylimääräisiä asunnonlyhennyksiä. Alunperin ostettiin asunto 20 vuoden lainalla ja nyt, 3 v myöhemmin on laina puoliksi maksettu.
Turhaa rahoja on tililläkään pitää.
Nyt lähdetään Amerikkaan, siellä vähän rahaa menee, mutta normaalisti vähällä tullaan toimeen.