Ammattiauttajat, millaisista asiakkaista pidätte?
Sosiaalityöntekijät, sosiaaliohjaajat, psykologit, kuraattorit, psykoterapeutit, psykiatriset sairaanhoitajat, psykiatrit ynnä muut ihmisiä työkseen auttavat ihmiset.
Millaisia ovat ns. "kivoimmat" asiakkaat joiden kanssa tykkäätte työskennellä, ja millaiset taas ovat ikävimpiä?
Millaisia ongelmia näillä ihmisillä on (siis sekä kivoilla että ikävillä) ja millaisia keinoja käytätte auttaaksenne heitä?
Tekeekö koskaan mieli sanoa kenellekään että v*ttu herää ja katso peiliin, tai tuleeko turhautunut olo kun asiakkaan asiat eivät näytä etenevän mihinkään suuntaan?
Kysyn koska olen kiinnostunut sote-alasta.
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Maksavista t. psykiatri-kirurgi
Sinulla juoksee palkka normaalisti vaikka potilaat jättäisivät laskunsa maksamatta, eli mitä väliä heidän maksukyvyllään on sinulle?
-ap
Kaikki muut ok, paitsi aggressiiviset ja väkivaltaiset.
Alistuvistettavista, helposti manipuloitavista ja varakkaista.
Psykoterapeutti, ”ratkaisukeskeinen”
Sellaisista, jotka tulevat paikalle tai vastaavat puhelimeen. Vielä parempi, jos haluavat keskustella ongelmastaan ja tehdä jotain sen ratkaisemiseksi. Eniten harmittaa, jos minulla on jonossa esim. nuori, jonka tiedoista näkee, että on avun tarpeessa, mutta en tavoita millään välineellä.
Vierailija kirjoitti:
Sellaisista, jotka tulevat paikalle tai vastaavat puhelimeen. Vielä parempi, jos haluavat keskustella ongelmastaan ja tehdä jotain sen ratkaisemiseksi. Eniten harmittaa, jos minulla on jonossa esim. nuori, jonka tiedoista näkee, että on avun tarpeessa, mutta en tavoita millään välineellä.
Oletko siis sosiaalitoimessa töissä?
-ap
Sellaisesta, jonka näen yrittävän. Ei haittaa takapakit, väsymiset, turhautumiset eikä muutoksilla ole kiire. Siis se, että olemme yhdessä tekemässä asioita eteenpäin. Jostain syystä parhaimmat onnistumiset ovat tapahtuneet aluksi vastahankaisten ja ns. kovapäisten nuorten ja nuorten aikuisten kanssa. Upeita tarinoita olisi vuosien varrelta kerrottavana. Varsinaisen työn ovat tehneet asiakkaat itse, joten sulkaa omaan hattuun en voi näistä onnistumisista ottaa.
Ikävämpiä on tietysti räyhääjät, kaiken vastustajat. Väkisin ei voi ketään auttaa.
Surullisinta on nähdä asiakkaan hiljalleen tuhoutuvan etkä saa otetta hänestä millään.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein niitä tulee vastaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka usein niitä tulee vastaan?
Kyllähän noita tulee ainakin sairaaloiden päivistyspoleille pari kolme joka kuukausi.
Suoraan sanottuna sellaisista, joiden ongelmat sattuvat olemaan sellaista laatua, johon oma osaamiseni ja hoidon puitteet riittäävät niin, että asiakas saa apua. Mutta tämä ei ole asiakkaiden vastuulla oleva asia. Sellainen on turhauttavaa sekä minulle että asiakkaalle, jos käytössä oleva aika ei riitä, tai jos oma osaamiseni ei ole riittävää, mutta palvelujärjestelmän hankaluuden vuoksi ei ole realistista mahdollisuutta lähettää pätevämmällekään. Mutta noin yleisesti koen asiakkaiden ns. helppouden olevan aika paljolti kiinni omasta osaamisestani ja kyvystäni käsitellä erilaisia vastatunteita. Asiakkailla on aina ymmärrettävät syyt olla juuri sellaisia kuin ovat ja minulle maksetaan palkkaa muun muassa siitä, että pystyn kantamaan ja käsittelemään kaikenlaiset tunteet mitä asiakastilanteissa herää, ne ikävät ja hankalatkin.
Maksavista t. psykiatri-kirurgi