Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mammat, kaipaan kommenttejanne ja ideoitanne elämäntaparemonttiini!

Vierailija
03.08.2014 |

Ennen kuin kukaan edes ehtii asiasta mainita, niin personal trainerin tai muun ammattilaisen konsultointi on harkinnassa kyllä, mutta projektin tässä vaiheessa haluaisin nyt ensin konsultoida teitä - täällä aivan varmasti on useampi, jotka ovat onnistuneet tällaisessa pienemmän mittakaavan elämäntaparemontissa.

Tilanne on siis se, että olen viitisen kiloa liian pyöreä. En missään nimessä sanoisi itseäni lihavaksi, mutta toimittava on nyt, ennen kuin tilanne lähtee käsistä. Liikun paljon ja pidän siitä, mutta rakastan ruokaa valitettavan paljon. Sokerisia juttuja menee aivan liikaa, ja luultavasti myös syön yksinkertaisesti liian paljon.

En halua bikinifitnessmalliksi, en tavoittele täydellistä kroppaa, enkä kaipaa tuloksia välttämättä viikossa, joten ajattelin, että luultavasti voisin olla itselleni armollinen. Miltä kuulostavat tällaiset jutut - saanko näillä muutosta aikaan?

- 4-5 säännöllistä ateriaa päivässä. Lounaalla ja päivällisellä pääpaino kasviksilla ja proteiininlähteellä, mitä se nyt sitten onkaan. Hiilareista en aio luopua, mutta niiden määrän ei tarvitse olla suuri. Aamupalalla ja iltapalalla rahkaa/puuroa/maustamatonta jogurttia/hedelmiä/ruisleipää tms.

- Sokerisia juttuja maksimissaan kolme kertaa viikossa. Koskee siis pullaa, keksejä, karkkia, jäätelöä jne. Kohtuus pitää muistaa ehdottomasti! (Nyt siis jotakin tuollaista tulee vedettyä varmaankin noin päivittäin.) Korvaan hedelmillä, marjoilla ja sensellaisella.

- Annoskoot kuriin ja huomiota itse syömiseen - pureskelen kunnolla, en hotki, en ota lisää ellei oikeasti jää nälkä.

Tämän lisäksi sitten vähintään kolmesti viikossa hikiliikuntaa, viikoittain useampi kävelylenkki, hieman lihaskuntoa ja totta kai arkiliikunta - pyörällä kouluun, töihin, kaupoille ja muihin rientoihin.

Miltä kuulostaa? Voiko toimia? Pitäisikö olla jyrkempi? Mitä puuttuu, mitä pitäisi tehdä toisin?

Kiitos.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvältä kuulostaa! Tuolla tavalla ehkäiset hyvin painon jojoilua, koska kalorivaje ei ole liian suuri. Herkkuja ei tarvitse kokonaan lopettaa kunhan muistaa vain pysyä kohtuudessa.

Vierailija
2/15 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuossa on vieläkin liikaa makeaa herkuttelua. Ja ateriamääräkin kuulostaa aika suurelta. Sulla ei kovin paljon kalorit vähene tuolla muutoksella. Sinuna tekisin vähän jyrkemmän muutoksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ateriamäärää mietin itsekin, ja luultavasti neljä tulee olemaan lähempänä totuutta. Olen nälkäinen aamulla ja lounasaikaan, loppupäivän selviän jollakin kevyemmällä - esimerkiksi vaikkapa keskikokoinen lautasellinen kasvissosekeittoa päivälliseksi ja illalla mysliä ja mehukeittoa.

Ehkäpä herkuttelut voisi nipistää kahteen per viikko. Ja tosiaan ei mitään koko päivän mässäystä, vaan esimerkiksi toisena päivänä jäätelö, toisena pari keksiä.

- ap

Vierailija
4/15 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran viikossa herkkupäivä,mutta muuten ok :)

Vierailija
5/15 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys teille, jotka pidätte herkkupäivää kerran viikossa: syöttekö sinä päivänä enemmänkin herkkuja, vai pitäydyttekö yhdessä leivoksessa/suklaapatukassa/jäätelössä tai vastaavassa?

Niin ja - kiitos kaikille vastauksista! :)

- ap

Vierailija
6/15 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeria ei ihminen tarvitse ollenkaan. Sokeriherkut kolme kertaa viikossa on ihan liikaa. Itse soisin niita vain erikoistilanteissa kuten jouluna, sukujuhlissa kuten 75-vuotispaivat jne.

Ja jotta et repsahtaisi ja antaisi periksi kiusaukselle niin ala pida herkkuja kotona.

Vierailija
7/15 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että ne ovat turhia, mutta olen onnistunut hankkimaan itselleni jonkinlaisen sokeririippuvuuden. Onko jollakulla jotakin oikein hyvää ehdotusta siihen, millä voisi korvata kahvileivän tai hemmotella itseään silloin, kun tekee mieli sokerisia asioita?

- ap

Vierailija
8/15 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 16:59"]

Tiedän, että ne ovat turhia, mutta olen onnistunut hankkimaan itselleni jonkinlaisen sokeririippuvuuden. Onko jollakulla jotakin oikein hyvää ehdotusta siihen, millä voisi korvata kahvileivän tai hemmotella itseään silloin, kun tekee mieli sokerisia asioita?

- ap

[/quote]

Riippuu ihan siita mista tykkaat. Itse syon makeannalkaan vadelmia. kirsikoita, aprikooseja jne hedelmia. Sopii minulle. Ja on terveellista. Saattaa olla hiukan kallista mutta mieluimmin laitan rahani marjoihin ja hedelmiin kuin kalliisiin laihdutustuotteisiin tai valineisiin joita tuskin jaksaisin kauaa kayttaa.

Vierailija
9/15 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 16:59"]

- ap

[/quote]

Jos kerran tiedät että sulla on riippuvuus, miksi haluat ruokkia sitä? Eikö olisi järkevämpää yrittää päästä eroon siitä sokeririippuvuudesta? Varmasti olisi pitkällä tähtäimellä paljon järkevämpää. Opettele hakemaan iloa ja palkintoa jostain muusta kuin syömisestä. 

Vierailija
10/15 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerinhimo lähtee karppaamalla.

Vierailija
11/15 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

10, olet ihan oikeassa. Ei oikeastaan pitäisi ruokkia sitä ollenkaan. Tuntuu jotenkin ajatuksen tasolla kamalalta luopua "kaikesta hyvästä" niinkin suuressa mittakaavassa, mitä elämäntapamuutos vaatii, mutta onhan se tehtävä. Muuten koko homma junnaa paikoillaan.

Palkintosyöminen on selvästikin se mun pahe, ja siitä pitää siis päästä eroon!

- ap

Vierailija
12/15 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta sokerin syonti ihan kokonaan. Mulla lahti silla tavalla kaikki makeanhimo. Voisi toimia sullakin.

Vierailija
13/15 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pääse sokerikoukusta kuin lopettamalla sokerin syönnin. Olen kokeillut kaikenlaista, mutta jos oikeasti on sokeririippuvainen ja/tai palkitsee itseään syömällä, ei tuollainen vain kolme kertaa viikossa herkuttelua toimi! Sä vain ruokit sitä sokerihimoa kun kroppa saa sitä muutaman päivän välein.

Mulla toimii se, että ensin monen viikon totaalikieltäytyminen, sitten sitä ei enää edes kaipaa. Sen jälkeen voi miettiä herkkupäivää, jolloin otat vain YHDEN herkun. Mieti tarkoin, mitä tekee eniten mieli ja nauti siitä. Etkä ota lisää etkä tunne syömismorkkista. Itse olen parhaimmillani päässyt siihen, etten edes välttämättä muista herkkupäivääni, tajuan illalla etten sitten syönytkään pikkupussiani karkkia. Kun pääsee tähän tilaan (ja se on mahdollista, koska minä, mahdoton herkuttelija olen päässyt) voi toimia niin, että syö herkkuja vain juhlatilanteissa. Synttäreillä, häissä jne. Valitsee yhden herkun pöydästä, mitä haluaa maistaa, ottaa sitä ja syö hyvällä omalla tunnolla. Samlla välttyy ympäristön kyselyiltä "laihdutatko sä, kai sä nyt vähän voit ottaa".

Kun on sitkeästi erossa sokerista, marjat, ananas, muut hedelmät maistuvat todella hyville! Joskus herkuttelen muutamalla taatelilla. Sokeria on siinäkin, mutta varmasti parempi kuin entinen mokkapalamäärä...

Vierailija
14/15 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pietän yhden herkkupäivän viikossa, ja se on todellakin periaatteella -ihan mitä vaan, kuinka paljon vaan- :) Siis vaikka lounaaksi pitsaa, välipalaksi karkkia jne, kaikki sallittua! Mutta tosiaan muuten syön todella terveellisesti, eli n. 5 ateriaa päivässä jotka sisältävät aina jotain proteiinipitoista ja vihanneksia/hedelmiä. Pyrin syömään paljon kalaa ja siipikarjaa, ja vihanneksia tulee syötyä päivässä 500-1000g. Liikun aikalailla suositusten mukaisesti. Bmi on 19.

Mutta siis ihan tuohon itse aloitukseen, niin mun mielestä kuulostaa hyvältä. Tärkeintä että löydät itsellesi sopivan ruokavalion, josta saat pysyvän muutoksen itsellesi. Ihmisille sopii erilaiset ruuat ja tavat, joillekin sopii juurikin noin että kohtuudella herkkuja useammin, ja toisille taas sopii paremmin että harvemmin on sallittu hirmuiset mättöfestivaalit (niin kuin minulle). Sitten on niitä jotka syö aina ja ikuisesti sen 1000-1500kcal/pvä superyberterveellisesti, ilman poikkeuksia ikinä (tai ehkä kaks kertaa vuodessa juhlissa pienen pieni pala kakkua). Itse en ainakaan sellaista halua, en vaikka eläisin 100-vuotiaaksi.

Vierailija
15/15 |
03.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kiitos, mukavaa lukea onnistumiskokemuksia ja vinkkejä! Näillä eväillä huomenna uuteen viikkoon!

Piti ihan listata itselleni kaikki ne muut asiat jotka koen palkitsevana (syömisten lisäksi siis) ja kyllä tämä tästä vielä lähtee. Taidanpa tosiaan lähteä nyt heti kättelyssä yhdellä herkkupäivällä viikossa, mitäpä sitä menemään sieltä, mistä aita on matalin, jos voi samalla koittaa nyt ihan oikeasti tehdä pysyvämpää muutosta.

Lisääkin kokemuksia ja ideoita saa jakaa!

Tsemppiä myös muille samassa tilanteessa oleville, jos sellaisia sattuu tätä lukemaan. :)

- ap