Yliopistolla menee luennot ristiin!
Normaalit sivuaineluennot menee päällekkäin pääaineluentojen kanssa. Mitä uittua?
Kommentit (38)
Öö tervetuloa yliopistoon, tuliko yllätyksenä?:D
Tuli todellakin yllätyksenä. Aiemmin minulla oli käsitys että nimenomaan yliopistot ei mielellään järjestä päällekkäisiä luentoja ja kursseja koska haluaa opiskelijoiden valmistuvan mahdollisimman nopeasti. Tuli todellakin yllätyksenä että tyypillinen sivuaine menee tällä tavalla ristiin.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 11:11"]
Tuli todellakin yllätyksenä. Aiemmin minulla oli käsitys että nimenomaan yliopistot ei mielellään järjestä päällekkäisiä luentoja ja kursseja koska haluaa opiskelijoiden valmistuvan mahdollisimman nopeasti. Tuli todellakin yllätyksenä että tyypillinen sivuaine menee tällä tavalla ristiin.
[/quote]
Onk yliopistossa tyypillisiä sivuaineita?
No ihan mahdotontahan se olisi järjestää siten ettei mikään luento ole samaan aikaan minkään muun luennon kanssa :D
Valita yliopistolle. Ehkä voit vaikuttaa?
niinhän se aina menee. risteilet sitten vain luentojen välillä ja yrität saada joltain muulta muistiinpanot luennoilta joihin et itse päässyt, ihan normaalia.
Useimmissa koulutuksissa on yksi tai useampi sivuaine mitkä melkein kaikki opiskelijat valitsee. Voisi kuvitella että nämä yhdistelmät huomioitaisi.
Se on vähän voi voi. Pakolliset labratkin voivat mennä päällekkäin vaikka kielten kurssien kanssa ja molemmilla on läsnäolopakko. Tavallisesti luennoilla ei ole läsnäolopakkoa, joten voit ihan hyvin valita kursseja mitkä menevät päällekkäin. Luennoitsijoilla on monesti muitakin velvollisuuksia kuin opettaminen ja lisäksi luentosaleista joutuu taistelemaan sen verran, että luennot menevät päällekkäin. Sivuaineista noita päällekkäisyyksiä ei kaiketi edes katsota, koska niiden suorittaminen ei ole päivän (tai vuoden) päälle. Yleensä ensimmmäisen vuoden pakolliset peruskurssit eivät mene päällekkäin, koska toimivat esitietovaatimuksina seuraaville kursseille. Muut kurssit taas voidaan suorittaa missä järjestyksessä tahansa, joten niiden päällekkäisyyksiä ei katsota.
Yliopisto on itsenäistä opiskelua. Varaudu myös henkisesti kirjatentteihin, joissa ei ole ollenkaan opetusta ja 20 opiskelijaa haluaa saada samaan aikaan samat kirjat, joiden laina-aika on 2 vk.
Tuo erottaa yliopistot muista kouluista - opiskelija ei ole enää pääosassa
Voi ihan pääaineopintojenkin luennot mennä päällekkäin. Samoin kielten tunnit, tilastotieteen luennot jne.
Ei tässä ole mitään ongelmaa. Pääaineen kurssit etusijalle, kyseinen sivuaineen kurssi käydään sitten seuraavana vuonna. Kurssivalinnat kannattaa tehdä fiksusti ettei tule päällekkäisyyksiä, se on sitä vastuunottoa mikä on APlta hukassa. AMKissa saa valmiit lukkarit joten APn kannattaa harkita sinne vaihtamista.
Meillä kaikki tuntuu menevän päällekkäin, pääaine- ja sivuaineopintojen kanssa. Ihan vain koska kaikille luennoitsijoille tuntuu olevan lempparipäivät ja -kellonajat täysin samat: tiistait ja torstait klo 12-14. Ei siinä auta muuta kuin tehdä kirjatenttiä tai esseetä, ellei onnistu sumplimaan päällekkäisiä kursseja jotenkin. Joskus ei onneksi tarvitse olla paikanpäällä vaan luentodiat ja kirjallisuudet voi lukea kotonakin. Mikään ei muuten ärsytä enempää kuin luennot, joilla luennoitsija lukee monotonisella äänellä täsmälleen samat asiat mitä dioissa on. Jos ei ole läsnäolopakkoa, olen mieluummin joko toisella kurssilla tai kotona.
[/quote]
Fuksit... :D Ei niillä luennoilla tartte käydä.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 11:35"]
[/quote]
Fuksit... :D Ei niillä luennoilla tartte käydä.
[/quote]
Typerää nauraa. Parempi olisi muuttaa jäykistyneitä ja toimimattomia toimintamalleja. Fuksi tule ulkopuolelta ja näkee heti mikä toimii ja mikä ei. Tulee halvemmaksi kuin jonkun konsultin palkkaaminen, joka tarvittaessa keksii ongelmia, koska niistä leipänsä saa!
Normaali av-mamma suorittaa maisterin tutkinnon kahdessa vuodessa valittamatta päällekkäisiä luentoja.
Tämä itseäni -tutti viime vuonna. Opiskelen nopeutetulla erillislinjalla. Kun sivuainevalinta tuli ajankohtaiseksi, kysyin oikein vartavasten, kannattaako meidän valita sivuaine, joka on mahdollisimman paljon kirjallista tuotantoa suoltava vai voidaanko ottaa myös läsnäolopakollista sivuainetta. Meille vastattiin, että ihan minkä vain voi ottaa, sillä pääaineopinnot sijoitetaan iltapäivään, sivuaineopinnot aamuun. Vaan kuinkas kävi. Kaikki sulassa sovussa aamupäivässä. Eihän se muuten, mutta kun näissä opinnoissa on paljon läsnäolopakollista toimintaa.
Meni sitten vuosi sumpliessa ja säntäillessä. Kyllä. Työelämä on pelkkää sumplimista ja säntäilyä. Se mikä -tutti on, että minä ihan erikseen kysyin tästä ja minulle vakuutettiin, että asia otetaan huomioon lukujärjestyksiä suunniteltaessa. No, eipä otettu. Onneksi löytyi joustoa opetushenkilökunnan puolelta.
Voi nyyyyyh. Niin menee kuule täällä lukiossakin tunnit päällekkäin. Deal with it.
[/quote]
Ööh... Et vissiin ole ajatellut miten paljon erilaisia aineyhdistelmiä voikaan opiskella?! Miten kuvittelit eri kurssit järjestettävän, jotta mikään ei menisi päällekkäin toisen kanssa? Taitaisi vuorokaudesta tunnit ja vuodesta päivät loppua kesken :-D
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 11:47"]
Normaali av-mamma suorittaa maisterin tutkinnon kahdessa vuodessa valittamatta päällekkäisiä luentoja.
[/quote]
Juuri näin toimimme. Meillä on tietenkin jo kandin tutkinto tai ainakin puolet maisterin opinnoista avoimessa suoritettuna ennen kuin edes aloitamme.
Yliopistossa ei yleensä ole luentopakkoa. Jos menee päällekkäin sellaisia, joissa on läsnäolopakko, käydään vaan jossakin vaiheessa kaikissa sen verran, että saadaan kirjoitettua nimi listaan.
Luentomuistiinpanojen osalta voi tehdä yhteistyötä opiskelukavereitten kanssa tyyliin "sinä kuuntelet tuon luennon ja minä tämän, kopioidaan muistiinpanot." Kolmanneksi avoimen luentoja kannattaa hyödyntää aina silloin, kun se on mahdollista, kun voivat olla eri aikaan.
Totta on, että useimmat luennoitsijat haluavat pitää ne samaan aikaan, kuten myös seminaarit. Onneksi luentosalien lukumäärä rajoittaa samaan aikaan pidettävien luentojen määrää.
Sitähän se teologisessa on.