Unihalvaukset, tietelliset ja muut selitykset niille
Tämä aihe jäi mietityttämään kun siitä puhuttiin ketjussa pelottavimmista kauhuelokuvista. Olen itse ja useampi muukin ketjussa pelästynyt todella dokumenttia unihalvauksista. Se sai jonkun aikaa pelkäämään nukkumaanmenoa. Pelkoa lisäsi se, että olen kokenut jonkinlaisen unihalvauksen pari kertaa elämässäni. Kerran näin huoneen nurkassa jonkun ihmisenmuotoisen hahmon, kerran seinään avautui maisema. Ensin mainittu oli pelottava kokemus vaikka hahmo ei mitenkään uhannut minua, tämä näky meni kuitenkin todella nopeasti ohi. Maiseman näkeminen ei ollut itsessään pelottava kokemus, mutta säikähdin kyllä sitä, että uskoin seonneeni kun näin harhoja. Kuitenkaan en ole nähnyt monissa unihalvauskuvauksissa mainittuja selkeästi kammottavia ja uhkaavia hahmoja. Onneksi.
Mutta dokumentti ja muut kertomukset tästä ilmiöstä ovat saaneet miettimään, että onko kyseessä tieteellä selitettävä asia vai jotakin muuta. On nimittäin hyvin erikoista, että monissa kuvauksissa tästä kokemuksesta toistuvat samat hahmot. Tyypillisiä ovat mies, jolla on tietynlainen hattu sekä vanha nainen. Molemmat ovat pahantahtoisia. Lisäksi on tapauksia joissa samassa tilassa olevat ihmiset ovat nähneet samaan aikaan samat unihalvausnäyt.
Ajatuksia? En itse ole herkästi yliluonnolliseen uskova, mutta en myöskään täysin kiistä yliluonnollisen olemassaoloa. Tämä kuuluu ilmiöihin, joista en ole ihan varma.
Kommentit (10)
Omassa unihalvauksessani hallusinoin "väriä jota ei ole olemassakaan" (semmoinen pronssinkukertava) ja jotain avaruusolentoja tuli katon läpi. Kokemus oli pelottava samalla tavalla kuin painajaiset on pelottavia, mutta koska tiesin unihalvauksista etukäteen, tiesin mistä oli kyse, enkä sen enempää friikannut. Kun se loppui, heräsin oikeasti, kävin vessassa ja menin takaisin nukkumaan.
Demonit. Minä näen demoneita aika ajoin unissani, mutta ne ovat tavallisesti joko ihmis- tai eläinhahmoisia. Niiiden näkeminen aiheuttaa kauhun tunteen, vaikka ne ulkoisesti olisivat esimerkiksi ihmisiä tai eläimiä. Viimeksi näin sellaisen pienen demonikoiran. Se näytti jotenkin todella ilkeältä ja hyökkäsi kimppuni. Heräsin siihen. Unihalvauksista en kuitenkaan ole kärsinyt, koska uskon, että Jumala suojelee minua.
Vierailija kirjoitti:
Eikös unihalvaus ole sellainen että mieli on hereillä tai unen rajamailla, ja kroppa taas ihan unessa? Itselläni on mennyt niin että mieli on ihan hereillä joten en ole nähnyt mitään outoa, panikoinut vaan kun ei voi liikkua. Jos taas pyörii siinä rajamailla niin eihän se ole ihme että näkee outoa unta. Painajaisten teemat taas ovat ihmisillä muutenkin monesti samanlaisia.
Sehän se onkin että ihminen kokee olevansa ihan hereillä, mutta saattaa silti nähdä silmät auki unta - vähän kuin "augmentoitu todellisuus" joissain peleissä - joten niitä hallusinaatioita saattaa luulla oikeiksi tapahtumiksi koska kokee olevansa hereillä, keho vaan nukkuu vielä.
Nuo hallusinaatiot johtuvat ihan ihmisen omista aivoista ja ovat selitettävissä. Joku psykologi selitti asiaa vasta radiossa. Itse näen miten tyynyt esim. muuttuu joksikin hahmoksi. Kyllä tuosta asiasta löytyy tietoa kun vain etsii.
Tuo on silti outoa, että hattumies ja vanha nainen toistuvat näissä kokemuksissa.
No minä kärsin noista jatkuvasti syödessäni mielialalääkkeitä. Tietyt teemat varmaan liittyvät kulttuuriin ja siihen kuvastoon josta kukakin kauhunsa ammentaa. Uskon että ufokaappaukset ja "tutkimukset" ovat joillakin vain ilmentymiä unihalvauksista.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on silti outoa, että hattumies ja vanha nainen toistuvat näissä kokemuksissa.
No eivät ainakaan minun unihalvauksessani.
Mielestäni nämä ovat samaa sukua kuin skitsofreenikkojen kauhukuvat ja ääniharhat ja psykoosit. Myös joissakin aivoja rappeuttavissa taudeissa, kuten Alzheimer ja lisäksi delirium eli juoppohulluus, nähdään samantyyppisiä asioita, leijuvia ihmisiä, paholaisia ja vastaavia. Kahdessa jälkimmäisessä (Alz ja deli) luulisi, että aivojen rakenteessa on ihan fyysistäkin vikaa ja rappeumaa mutta olisiko kaikissa muissa jokin aivoaineenvaihdunnallinen fiba? Vai liittyisikö aivojen sähkökemiaan? Aivothan toimivat "sähköllä" ja uniennäkö on beeta-aaltoja tms. aivojen sähköaaltoja.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni nämä ovat samaa sukua kuin skitsofreenikkojen kauhukuvat ja ääniharhat ja psykoosit. Myös joissakin aivoja rappeuttavissa taudeissa, kuten Alzheimer ja lisäksi delirium eli juoppohulluus, nähdään samantyyppisiä asioita, leijuvia ihmisiä, paholaisia ja vastaavia. Kahdessa jälkimmäisessä (Alz ja deli) luulisi, että aivojen rakenteessa on ihan fyysistäkin vikaa ja rappeumaa mutta olisiko kaikissa muissa jokin aivoaineenvaihdunnallinen fiba? Vai liittyisikö aivojen sähkökemiaan? Aivothan toimivat "sähköllä" ja uniennäkö on beeta-aaltoja tms. aivojen sähköaaltoja.
Unihalvauksen kokeneilla ihmisillä ei kyllä ole valveilla ollessaan mitään psykoosisairauksien tai muistisairauksien tai muiden aivoja rappeuttavien sairauksien oireita. Ja vaikka joillekin kyse on toistuvasta kokemuksesta, niin isolle osalle vain kertaluontoisesta.
Eikös unihalvaus ole sellainen että mieli on hereillä tai unen rajamailla, ja kroppa taas ihan unessa? Itselläni on mennyt niin että mieli on ihan hereillä joten en ole nähnyt mitään outoa, panikoinut vaan kun ei voi liikkua. Jos taas pyörii siinä rajamailla niin eihän se ole ihme että näkee outoa unta. Painajaisten teemat taas ovat ihmisillä muutenkin monesti samanlaisia.