Voikohan avoimen yliopiston kurssimaksua vähentää verotuksessa?
Vedoten siis ansaitsemiskuluihin, työkirjallisuudenhan voi ainakin laittaa verovähennyksiin.
Mietin vähän jos kävisin sellaiset perusopinnot, joista saattaa olla hyötyä joskus tulevaisuudessa, mutta ei välttämättä heti.
Kommentit (6)
En ole ikinä kuullut vastaavasta, jotenkin epäilen mut voinhan olla väärässäkin
[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 19:50"]
Voi vähentää, jos siellä hankittava osaaminen on työtehtävissäsi edellytyksenä osaamiselle. Mutta jos olet sairaanhoitaja, ei voi vähentää kasvatustieteen opintojen aiheuttamia maksuja, ellet työssäsi konkreettisesti kasvata ja työnantaja näitä opintoja edellyttää.
[/quote]Onpas ihanan ympäripyöreää :) Ajattelin että tuolla avoimen osaamisella voisin ainakin laajentaa omaa repertuaariani, jos joskus perustan vaikka toiminimen, vaikka se ei välttämättä oikeaan työpaikkaan riittäisikään. Täytyypä googlailla ja vaikka kysyä verotoimistosta suoraan. Tosin eipä tämä opiskeluintoni nyt tähän kaadu vaikkei onnistuisikaan. En ole tällä hetkellä työsuhteessa yhteenkään työnantajaan. ap
Voiko? Mulla on nimenomaan tarkoitus opiskella omaa alaa. Työnantaja ei maksa, mutta on muuten suopea ja antaa kuulemma suoraan työhän liittyviä tenttejä, mutta ei luentoja, varten palkallista vapaata. Ei ole tullut mieleenkään, että voisi vähentää. Toinen kysymys, että voiko ruotsinkielisellä alueella vähentää ruotsin opintojen maksut?
Vedetään vielä ihan hatusta esimerkki: olen siis vuosien varrella pätevöitynyt vaikkapa siivoojan työhön, käynyt jonkin kurssinkin asiaan liittyen ja tehnyt töitä joitakin vuosia alalla. Nyt olen kuitenkin työtön, ja avoimessa alkaisi ikkunanpesijän perusopinnot (haha tää on siis vain esimerkki :)
Kuitenkin työnantajat nyt yleensä ottaen edellyttävät ihan ikkunanpesijän maisterintutkintoa palkatessaan ihmisiä töihin, minäkin voin samalla työnantajalla kyllä ihan siivoojana olla. Mutta tuo ikkunanpesu on sitten vähän niin ja näin vaikka avoimen perusopinnot olen käynytkin.
Perustan kuitenkin siivousalan firman ja voin siis mainostaa myös peseväni ikkunoita - ei asiakkaille kuulu missä olen pätevyyteni hankkinut. Laki ei sano asiaan juuta eikä jaata.
ap
Ei voi vähentää! Perusopintoihin liittyviä kurssimaksuja ei voi vähentää verotuksessa.
Voi vähentää, jos siellä hankittava osaaminen on työtehtävissäsi edellytyksenä osaamiselle. Mutta jos olet sairaanhoitaja, ei voi vähentää kasvatustieteen opintojen aiheuttamia maksuja, ellet työssäsi konkreettisesti kasvata ja työnantaja näitä opintoja edellyttää.