rv 33: supistuksia&"kuukautiskipuja", pitääkö olla huolissaan?
Hei.
Esikoista odotellaan maailmaan vasta syyskuun puolivälissä ja kivuttomia harjoitussupistuksia on ollut jo viikkoja ja näihin on neuvolakäynneillä viitattu kintaalla. Nyt supistukset on muuttumassa säännöllisemmiksi ja kivuliaammiksi ja ilmenevät levossakin. Kipu muistuttaa menkkakipua alaselässä ja alavatsalla, kipu on epämiellyttävää mutta ei hirveän kovaa. Vauva liikkuu suht normaalisti. Maha on jo laskeutunut alaspäin aiemmasta, minkä huomaa virtsarakon painamisena ja valokuvista huomaa että on valahtanut alemmas. Seuraava neuvola on vasta 2 viikon kuluttua.
Miten pitäisi toimia? Onko tämä normaalia ja seurailenko vaan tilannetta, otanko yhteyttä virka-aikaan neuvolaan, vai milloin pitää soittaa päivystykseen vaikka keskellä yötä? Neuvolasta kun ei oikein ole tullut ohjeita siitä, että missä asioissa pitää päivystykseen ottaa yhteyttä.. Ohjaus neuvolan puolelta on mielestäni ollut muutenkin vielä aika vajavaista, kai ne ajattelee että kun laskettuun aikaan on vielä aikaa..
Kommentit (4)
Hei, odotan itse toista lastani. Raskausviikkoja on nyt kasassa 35. Kuvailemasi tuntemukset ovat tuttuja sekä ensimmäisestä että tästä toisesta raskaudesta. Sinun ei tarvitse ottaa yhteyttä minnekään. Menkkamaiset kivut/supistukset kuuluvat loppuraskauteen. Kun on kyse oikeista supistuksista ja synnytys on oikeasti lähellä, niin kivut ovat aivan omaa luokkaansa. Toki jos asia kovasti esim yöllä mietityttää, niin aina voi soitella päivystykseen tai päivällä neuvolaan.
Okei, kiitos Iinesss :) Helpotti mieltä.
Mä taas olen eri mieltä.
Esikoisen odotusaikana rv 29 mulla oli viikonlopun ajan menkkakipumaista särkyä. Ei edes supistuksia, mutta sellaista särkyä. Soitin maanantaina neuvolaan ja laittoivat mulle lähetteen synnytysvastaanottoon. Kävin näytillä, todettiin ettei kanavia ole ja siitä sitten pillit päällä yliopistosairaalaan. Vauva syntyi rv 30+0 ja yhtään supistusta en tuntenut.
Käy ihmeessä näytillä, saat mielenrauhan.
Vastauksia kukaan? Neuvola-aikaan onkin viikko, kalenteripää ei toiminut.. Oireet on nyt loppuneet, mutta kesti 3h illalla ja supistuksia oli vartin välein. Otanko yhteyttä a) neuvolaan b) päivystävään synnytyssairaalaan vai c) odotan ensi viikkoon?