Voinko opiskella yliopistossa kuten lukiossa?
Jos pääsisin esim. Lukemaan psykaa, niin voisinko silti käydä fysiikan perusteita, vaikka lukiossa en olisi niitä lukenut yhtään?
Kiinnostus mm. Fysiikkaan opiskelleena kasvanut tässä, mutta tiedän, että en ole nii hyvä, että voisin opiskella fysiikkaa pääaineenani, mutta voiko käydä perustenttejä yms? Millaista on fysiikan perusteet yliopistossa?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tokihan sinä voit mennä fysiikan kurssille ilman, että olet lukiossa sitä opiskellut. Eri asia sitten, onko siitä mitään iloa, kun se kurssi lähtee siitä oletuksesta, että osallistujilla on lukiopohja ko. aineesta. Eli et välttämättä tajua siellä yhtään mitään eikä siellä kukaan rupea sinulle lukio-oppimäärää opettamaan.
Entä sellaiset opiskelijat, jotka tulevat amiksesta? Miten voidaan odottaa lukiokurssien pohjaa opiskelijalta, joka käynyt amiksen?
Opiskelevat itsenäisesti tavalla tai toisella sen lukio-oppimäärän ennen kurssille tulemista.
Vierailija kirjoitti:
Voiko sivuaineeksi ottaa aineen, jota ei ole aiemmin opiskellut, onko yliopistossa ns. Mahdollista aloittaa nollista?
Minulla oli sivuaineina mm. journalistiikkaa, valtio-oppia ja kulttuuriantropologiaa. Eipä sellaisia lukiossa opeteta vaan perusopinnot lähtevät melko perusteista. Eli tieteenalan keskeisimmät käsitteet, metodit ja teoriat. Fysiikka tosin on ihan eri asia, koska se on lukion opetussuunnitelmassa. Yliopisto-opinnot jatkavat siitä mihin lukiokurssit jäivät.
Opiskeleeko lääkiksessäkin olevat vielä fysiikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Tokihan sinä voit mennä fysiikan kurssille ilman, että olet lukiossa sitä opiskellut. Eri asia sitten, onko siitä mitään iloa, kun se kurssi lähtee siitä oletuksesta, että osallistujilla on lukiopohja ko. aineesta. Eli et välttämättä tajua siellä yhtään mitään eikä siellä kukaan rupea sinulle lukio-oppimäärää opettamaan.
Heh, minulla on vähän toinen kokemus: Kun rupesin opiskelemaan yliopistossa fysiikkaa, tuntui, että olisi ollut parempi, jos olisin unohtanut kertalaakista kaikki lukiossa "oppimani" väärinkäsitykset.
Yliopistofysiikka oli ainakin minulle liian vaativaa, joten vaihdoin matematiikkaan, joka muutenkin alkoi kiinnostaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Fysiikka tosin on ihan eri asia, koska se on lukion opetussuunnitelmassa. Yliopisto-opinnot jatkavat siitä mihin lukiokurssit jäivät.
Itse asiassa eivät jatka, vaan opetetaan kaikki ihan alusta uusiksi ja perusteellisemmin. Lukiosta oletetaan tunnetuksi matematiikkaa, eli differentiaali- ja integraalilaskenta, ja vieläpä hyvin. Monella tyssääkin siihen, ettei tämä matemaattinen välineistö ole hallinnassa. Kyllähän fysiikan pääaineopiskelijat joutuvat suorittamaan myös (soveltavan) matematiikan kursseja, mutta joskus ne raahaavat jäljessä, eli asioita olisi fysiikan kurssilla jo tarvittu.
Kannattaa alusta asti ottaa sivuaineita. Kaikkea mikä kiinnostaa. Jos käy paljon yksittäisiä kursseja niin menee kategoriaan "muut opinnot" ja ovat käyttökelpoisia tutkintoon.
Kävin muutamia tähtitieteen kursseja, opin valtavasti. Tai oikeastaan kävin kahta kurssia huippumielenkiinnosta mutta sain vain yhden tentin läpi kun lähinnä kuuntelin. Sivuaineita voi tosiaan ihan vaan käydä jollain massaluennoilla katselemassa ja kuuntelemassa, tai tosin voi muuten mutta jos joku asia kiinnostaa niin kannattaa ottaa opintopisteen.
Tuo tähtitiedeymmärrys tuottaa valtavasti iloa kun olen luontoihminen niin nyt ymmärtää laajemmin luontoa
Aloittajalle: Yliopistossa on aineita, joita kaikki voivat opiskella vapaasti. Sitten on aineita, joihin täytyy hankkia opiskeluoikeus myös sivuaineopintoihin. Lähinnä on kysymys siitä, kuinka paljon halukkaita opiskelijoita on. Esim. monessa kieliaineessa on rajoituksia sivuineopiskelijoiden määrille.
Kuvaamassasi tapauksessa psykologian pääaineopiskelijaksi on todella vaikea päästä. Fysiikkaan voi suunnilleen kävellä sisälle, ja sivuaineena sitä voi opiskella vapaasti.
Jos onnistut pääsemään yliopistoon sisään ja kiinnostava kurssi on vapaasti suoritettavissa niin voit opiskella melkein mitä vaan, jotkut lääkiksen yms kurssit ei oo vapaasti suoritettavia, mutta monet muut on. JA vaikka et pääsis edes yliopistoon, avoimessa voit jo tehdä nyt niin, sinne pääsee ihan kuka vaan suorittamaan kursseja.
Sun tehtävä on läpästä se kurssi. Jos ei ole tarvittavia taitoja, niin se on jokaisen oma homma hankkia/opiskella ne.
Amislaiset tulevat tosiaan takamatkalta, kun ne yto-aineet siellä ei ole mitenkään verrattavissa lukion oppimäärään, mutta hyvä silti mun mielestä, että haku on mahdollinen ja jos intoa riittää, niin voi opiskella tarvittavat asiat ja tähdätä vaikka kuinka korkealle.
Yliopistoon on pääsykokeet. Ei sinne noin vain tulla.