Vaatteet nukkaantuvat :/
len varmaan huonoo pyykinpesijä, kun vaatteet mulla aina nukkaantuvat niin nopeasti. Pesen yleensä kaikki vaatteet 60:ssä meidän taloyhtiön pesutuvan tehokoneilla ja kuivaan kuivausrummussa. Johtuuko nukkaantuminen liian rajusta pesu- ja kuivaustavasta? Mietin, et pitäsköhän alkaa pesemään vaatteet 30 tai 40:ssä ja kuivata vaan narulla... Vähenisikö nukkaantuminen vai olenko ihan hakoteillä?
Kommentit (18)
Ap, osaatko lukea vaatteen pesuohjeita? Jos siellä lukee vaikka 30 tai 40 astetta, pesetkö silti 60 asteessa? Voisiko syy olla siinä?
Ei niitä pesuohjeita ihan vaan huvin vuoksi vaatteisiin kiinnitetä.
Parempi ostaa vaikka kirpparilta merkkivaatteita kuin näistä ihan halvimmista ketjuliikkeistä mitä sattuu. Jos vaate kestänyt kirpparille asti, kestää jatkossakin. Akryylineuleita ei kannata ostaa mistään.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 19:23"]
Miksi ihmeessä niitten vaatteiden pitäisi olla täysin bakteerittomia? Hysteeristä. Ehkä joo jonkun oksennustaudin jälkeen pesisin jonkun aikaa 60 asteessa, mutta en nyt sentään joka pesussa.
[/quote]
Ei kyse ole vain bakteereista vaan puhdistumisesta. Puuvillavaate ei puhdistu kunnolla alle 60 asteessa, ja esimerkiksi pyyhkeet joudut pesemään useammin, ehkä jokaisen käyttökerran jälkeen kun alkavat haista.
Tiedoksi 5/13: ennen pestiin pyykit ihan oikeasti keittämällä, ja vain huuhdeltiin joessa tai järvessä. Muistan kyllä mummoni keittopyykit saunapadassa, myös pyykkilaudan ja harjan. Monissa paikoissa oli muuten pyykkipata rannassa, ja liinavaatteetkin pestiin vasta kesällä jos niitä vaan oli tarpeeksi paljon.
Ennen - eli vähän myöhemmin kuin em. mummon keittopyykki - koneissa oli enemmän vettä, ja varsinkin hienopesussa oli edestätäytettävässä koneessa vettä puoleen väliin luukkua.
Tänään osui kaapista pusero, jonka olen pessyt kerran ja laitoin sen jo rättilaatikkoon! Se kun oli lyhentynyt noin 20 cm pesussa!! Itse maksoin siitä niin vähän etten jaksanut reklamoida, mutta ovh siinä oli muistaakseni noin 30 euroa! Aina mollataan esim. H&Mn vaatteita mutta pahimpia ovat kyllä ns.markettivaatteet, tuo puseroni oli citymarketista.
Keinokuitu vaatteet nukkaantuvat muita helpommin. Ensinnäkin on turhaa pestä vaatteita noin lämpimässä jos ei ole tarvetta. Joskus pelkkä hikihuuhtelu voi riittää. Pese vaate nurinpäin. Keinokuuituisia vaatteita ei myöskään kannata kuivata rumpukuivaajassa kovin suurella lämmöllä eikä ihan kuivaksi saakka.
On tosin myynnissä näitä halppis riepuja jotka nukkaantuu jo toisessa pesussa.
Kannattaa ostaa vaatteita muualta kuin trikoorättejä ketjuliikkeistä. Laadukkaat vaatteet kyllä kestää pesua korkeammassakin lämpötilassa. Kuivausrumpu tietysti vielä edistää nukkaantumista. Itse pesen vain pikkuhousut ja sukat 60 asteessa silloin tällöin, flunssakautena tai jos vaikka lasten koulussa kiertää jotain tauteja pesen kaikki vaatteet 60 asteessa ja tietty silloin jos vaatteet on erityisen likaisia. Perus hikiset tai ruokatahraiset tms vaatteet pesen ohjeiden mukaan.
Nykyiset koneet käyttävät niin vähän vettä, että vaatteet kuluvat siinä hankauksessa. Pesuohjeen lämpötilaa kannattaa kunnioittaa, mutta puuvillavaate on liian huonolaatuinen, jos ei kestä 60-asteista pesua.
Erikseen nimiä mainitsematta joissakin liikkeissä myytävät vaatteet nukkaantuvat alta aikayksikön. Se on se laatu, mutta kai hintakin on sen mukainen eli kyse on lähes kertakäyttövaatteista.
Kuivausrumpua en suostu käyttämään kuin pyyhkeille ja lakanoille
No kyllähän niissä vaatteiden pesuohjeissa yleensä kielletään kuivausrumpu. Itse en myöskään käytä kuin maks. 1000 linkousta (mitälie yksikköä sitten onkaan) sellaisille vaatteille joiden en soisi nukkaantuvan. Ja pesen vaatteet 40 asteessa. Miksi ihmeessä ne pitäisi pestä 60 asteessa??
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 19:09"]No kyllähän niissä vaatteiden pesuohjeissa yleensä kielletään kuivausrumpu. Itse en myöskään käytä kuin maks. 1000 linkousta (mitälie yksikköä sitten onkaan) sellaisille vaatteille joiden en soisi nukkaantuvan. Ja pesen vaatteet 40 asteessa. Miksi ihmeessä ne pitäisi pestä 60 asteessa??
[/quote]
http://m.iltalehti.fi/asuminen/2013100917583179_an.shtml
tämän takia.
Kuivuri on ainakin trikoovaatteille murhaa.
Miksi ihmeessä niitten vaatteiden pitäisi olla täysin bakteerittomia? Hysteeristä. Ehkä joo jonkun oksennustaudin jälkeen pesisin jonkun aikaa 60 asteessa, mutta en nyt sentään joka pesussa.
Käytä etikkaa huuhteluaineena niin nukkaantuu vähemmän.
Mulla nukkaantuu vaate kuin vaate vaikka pesen 30 asteessa ja ilman linkousta tai kuivausrumpua :( Taitaa syynä olla vain ketjuliikkeistä ostettujen vaatteiden huonolaatuisuus, harmi kun näin opiskelijana harvoin varaa ostaa muuta kun näitä parin kympin halpisvaatteita.
Trikoovaatteet kannattaa pestä nurinpäin.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 19:12"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 19:09"]No kyllähän niissä vaatteiden pesuohjeissa yleensä kielletään kuivausrumpu. Itse en myöskään käytä kuin maks. 1000 linkousta (mitälie yksikköä sitten onkaan) sellaisille vaatteille joiden en soisi nukkaantuvan. Ja pesen vaatteet 40 asteessa. Miksi ihmeessä ne pitäisi pestä 60 asteessa??
[/quote]
http://m.iltalehti.fi/asuminen/2013100917583179_an.shtml
tämän takia.
[/quote]
Bakteerikammoa en voi ymmärtää, ei sitä ennenkään oo keitetty vaatteita vaan pesty ihan jokiveellä :D
Empä oo vielä kuollut vaikka vaatteeni (myös alusvaatteeni) pesen vain 40 asteessa :P
T. 5
p.s. en muuten ole sitten lapsuuden sairastanut esim. vatsatautia, enkä kunnon flunssaakaan yli kahteen vuoteen...