Jos vegaanit tarjoo korvikeruokaa sillä perusteella ettei eroa huomaa
niin eikö vegaaneille voi tarjota aitoa ruokaa, kun ne ei eroa huomaa?
Kommentit (193)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvisruoka on kyllä ihan oikeaa ruokaa, eikä mitään KORVIKETTA.
Miksi sitten puhutaan vegaanisesta kinkusta, porkkanalohesta tai vegaanisesta karjalanpaistista? Noissahan kaikissa nimenomaan yritetään jäljitellä sitä aitoa eli lihaversiota. Itse pidän kasvisruuasta, nimenomaan aidoista, teollisesti käsittelemättömistä kasviksista tehdystä, mutta kaiken maailman korvikelihat on ihan kamalia.
Esim. mainitsemasi porkkanalohi on ihan porkkanaa.
Vegaaninen kinkku on taas vehnän gluteenia. Aina ruoka-aineita, kasveja ja eläimiä on jalostettu.
Miksi sitten puhutaan seitankinkusta eikä gluteenimöhkäleestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paksua ja suonikasta lihaa, jossa punertavia karvoja puoleen varteen... omnomnomnom...
- tyyppiesimerkki henkilöstä jonka oikean ruuan puute on saanut vihaiseksi ja aggressiiviseksi. Kun sitä hyvää sekaruokaa tekisi kuitenkin salaa mieli mutta kun on vegaaniuskonto niin ei voi ja sekös ahdistaa.
Etkös jo kertonut käytökselläsi miten liharuoka saa sinut vihaiseksi? Miksi jatkat kiukuttelua palstalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paksua ja suonikasta lihaa, jossa punertavia karvoja puoleen varteen... omnomnomnom...
- tyyppiesimerkki henkilöstä jonka oikean ruuan puute on saanut vihaiseksi ja aggressiiviseksi. Kun sitä hyvää sekaruokaa tekisi kuitenkin salaa mieli mutta kun on vegaaniuskonto niin ei voi ja sekös ahdistaa.
Etkös jo kertonut käytökselläsi miten liharuoka saa sinut vihaiseksi? Miksi jatkat kiukuttelua palstalla?
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa viljellystä soijasta, joka tuhoaa sademetsiä, menee kyllä tehokasvatettujen eläinten ruoksi. Jota lihansyöjät sitten vetelee kitusiinsa ajattelematta hetkeäkään, halvalla kun saa
Inhottavaa ja vähä-älyistä vegaanivastaisuutta. Olette väärällä puolella historiaa.
Joo jossain Brasiliassa. Ei Suomessa.
Suomessa lihantuottajat on kaikki siirtymässä soijattomuuteen ja hyvä niin.
Miksi sinua on aina muistutettava tosiasioista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Kyllä sen eron huomaa. Itsellä esim. vatsa ei kestä soijaa.
Lisäksi soija on todella epäeettistä, en syö sitä enää lainkaan.On harmi, että muulla kuin soijalla ruokitut eläimet ovat niin kallista syötävää :/
Kotimainen herne tulee korvaamaan lähiaikoina ulkolaisen soijan eläinten ruokinnassa, alueuutisissa eilen kerrottiin, hieno juttu.
- riippuu rehuherneen hinnasta koska kuluttajien mielestä ruoka ei saisi maksaa mitään.
Niin, koska ihmisillä ei ole varaa maksaa satasia yhdestä kärrylliseltä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvisruoka on kyllä ihan oikeaa ruokaa, eikä mitään KORVIKETTA.
Miksi sitten puhutaan vegaanisesta kinkusta, porkkanalohesta tai vegaanisesta karjalanpaistista? Noissahan kaikissa nimenomaan yritetään jäljitellä sitä aitoa eli lihaversiota. Itse pidän kasvisruuasta, nimenomaan aidoista, teollisesti käsittelemättömistä kasviksista tehdystä, mutta kaiken maailman korvikelihat on ihan kamalia.
Esim. mainitsemasi porkkanalohi on ihan porkkanaa.
Vegaaninen kinkku on taas vehnän gluteenia. Aina ruoka-aineita, kasveja ja eläimiä on jalostettu.
Miksi sitten puhutaan seitankinkusta eikä gluteenimöhkäleestä?
Ennenhän sitä kutsuttiin ihan seitaniksi.
Markkinointi on tässä taustalla, helpompi myydä tuotetta asioihin vihkiytymättömille.
Ei lihaakaan myydä möhkäleenä. Seitan joulupöydässä saattoi ehkä olla vähän riski markkinoinnin kannalta, sana muistuttaa sataanaa niin vahvasti.
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään kasvisruuasta ja nimenomaan en edes pidä lihan mausta, mutta en ole keskinyt hyvää proteiinilähdettä tilalle. Pärjäisin hyvin vihanneksilla, hedelmillä marjoilla, juureksilla ja ruisleivällä vieläpä niin että suosisin kotimaista, mutta tämä kokeilu aiheutti minulle aftoja ja B-vitamiinpuutostilan. Vatsa ei kestä maitotuotteita, ei edes laktoosittomia, ei soijaa eikä palkokasveja. Herneistä tykkäisin, voisin syödä vaikka kuinka, mutta vatsa sietää vain tuoreita palkoherneitä pienen määrän luokkaa pari kerrallaan. Pakastetut ja hernekeitot oli vege- tai lihaversio, tekee mahasta ilmapallon.
Mulla on vähän samanlaisia ongelmia. Toisaalta ihan hyvä sekä luonnon että oman terveyden kannalta on jo se, jos vähentää lihan kulutusta. Meillä länsimaissa on tämä proteiinin määrä-uskonto noussut ihan järjettömiin mittoihin.
Omaa herkkuani papuja en pysty lainkaan syömään. Linssejä ja quinoaa kyllä jonkun verran ja linsseissähän on tosi paljon proteiinia. Ovat halpaa ja maku on mieto, niin voi maustaa mieleisekseen.
Kananmunan syön, jos en muuta keksi ja joskus kalaa tai pienen määrän broileria. On myös pastoja, joissa on paljon proteiinia, ne yleensä ovat vatsaystävällisiä ainakin itselleni-
Vielä 70-luvulla esim. nakkikastikkeeseen tai -keittoon laitettiin 5 nakkia 4-henkiselle perheelle. Nykyisin syö ruuanlaittaja jo paketista puolet laittaessaan ruokaa.
Jos puolet ihmisistä puolittaisi lihan syöntinsä, sillä olisi jo kokonaisuuteen iso merkitys. Eikä oltaisi niin lihavia.
Pitää muistaa, että myös viljoissa ja joissain kasviksissakin on proteiinia.
Minä en ymmärrä miksi esim. tofua pidetään korvikkeena lihalle, tai seitania. Molemmat on vanhoja ruokia, joita on syöty Aasiassa pitkään. Näiden kahden valmistus myös onnistuu kotona suhteellisen helposti soijapavuista tai vehnäjauhoista, joten ne eivät edes ole mitään yliprosessoituja valmisteita. En myöskään ymmärrä, miksi on niin kauheaa, että on kehitetty uusia kasviproteiinituotteita. Tehdäänhän lihastakin kaikenlaista, miten lähellä "luonnollista" joku grillimakkara muka on? Suurin osa ihmisistä syö yliprosessoitua ruokaa ihan joka päivä, oli sitten sekasyöjä tai vegaani. Toki näyttää, että tässäkin ketjussa on ainakin se yksi, joka "syö lähinnä vai riistaa", mutta semmoset ihmiset on kyllä todella poikkeuksia. En tunne yhtään sellasta ja mulla kuitenkin iso osa suvusta asuu maalla ja harrastaa metsästystä.
Muutosvastaisuus on kovaa, ahdistujat ovat juuri toipuneet homoseksuaalisuuden normalisoinnista, nyt ahdistaa sukupuolen moninaisuus, autoilun säännöstely ja vegaanit. Tsemppiä!
ruokailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä miksi esim. tofua pidetään korvikkeena lihalle, tai seitania. Molemmat on vanhoja ruokia, joita on syöty Aasiassa pitkään. Näiden kahden valmistus myös onnistuu kotona suhteellisen helposti soijapavuista tai vehnäjauhoista, joten ne eivät edes ole mitään yliprosessoituja valmisteita. En myöskään ymmärrä, miksi on niin kauheaa, että on kehitetty uusia kasviproteiinituotteita. Tehdäänhän lihastakin kaikenlaista, miten lähellä "luonnollista" joku grillimakkara muka on? Suurin osa ihmisistä syö yliprosessoitua ruokaa ihan joka päivä, oli sitten sekasyöjä tai vegaani. Toki näyttää, että tässäkin ketjussa on ainakin se yksi, joka "syö lähinnä vai riistaa", mutta semmoset ihmiset on kyllä todella poikkeuksia. En tunne yhtään sellasta ja mulla kuitenkin iso osa suvusta asuu maalla ja harrastaa metsästystä.
Ehkä typerin lihansyöjien argumentti on että "vegaaniruika on prosessoitua ja sisältää ties mitä lisäaineita". Samat öyhöttäjät sitten vetävät itse naamaansa jotain nakkeja ja nugetteja, kuvittelevat varmaan että ne ovat sellaisenaan tipahtaneet irti jostain eläimistä ilman minkäänlaista "prosessointia".
Jokin aika sitten täällä oli ketju, jossa kasvissyöjistä käytännössä jokainen kertoi syövänsä valmisruokia. Eli niitä prosessoituja, "lihanmakuisia" lämmitettäviä kasvisruokia. Itse en tiennyt sellaisia edes olevankaan, kun ajatus prosessoiduista kasvisruokista ei miellytä minua sen enempää kuin prosessoidut eläinperäiset ruoatkaan. Itse syön enimmäkseen kasviksia. Keitettynä, paahdettuna tai paistettuna, todellista pikaruokaa ja helppo tehdä. Syön jonkin verran myös eläinkunnan tuotteita lisukkena. Aina kotimaista (hedelmiä lukuunottamatta), koska en ymmärrä, miksi ruokaa pitäisi kuljettaa toiselta puolelta maaplloa, jos sitä voidaan täälläkin kasvattaa.
Vierailija kirjoitti:
Hörhöt saa syödä samaa ruokaa kuin muutkin, olkoot ilman ellei kelpaa.
Enpä syö etkä voi pakottaa, lällällää!
Vierailija kirjoitti:
Jokin aika sitten täällä oli ketju, jossa kasvissyöjistä käytännössä jokainen kertoi syövänsä valmisruokia. Eli niitä prosessoituja, "lihanmakuisia" lämmitettäviä kasvisruokia. Itse en tiennyt sellaisia edes olevankaan, kun ajatus prosessoiduista kasvisruokista ei miellytä minua sen enempää kuin prosessoidut eläinperäiset ruoatkaan. Itse syön enimmäkseen kasviksia. Keitettynä, paahdettuna tai paistettuna, todellista pikaruokaa ja helppo tehdä. Syön jonkin verran myös eläinkunnan tuotteita lisukkena. Aina kotimaista (hedelmiä lukuunottamatta), koska en ymmärrä, miksi ruokaa pitäisi kuljettaa toiselta puolelta maaplloa, jos sitä voidaan täälläkin kasvattaa.
Tämä on sitä oman kehän kiillotusta mistä vegaaneja aina syytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka lihantuotannossa ollaan siirtymässä soijattomuuteen niin 95 prosenttia soijasta menee edelleen eläinten rehuksi Suomessa. Vegaanien vaikutus soijankulutukseen on siis varsin pieni.
https://www.lihatiedotus.fi/tilalta-kauppaan/alkutuotanto/elainten-olot…
Suomessa ei kasvateta soijaa ja soijattomia lihan tuottajia löytyy, esim. Atria.
Pikku hiljaa ollaan EU:ssa menossa kohti soijan kieltämistä kokonaan. Ja se on hyvä se.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään kasvisruuasta ja nimenomaan en edes pidä lihan mausta, mutta en ole keskinyt hyvää proteiinilähdettä tilalle. Pärjäisin hyvin vihanneksilla, hedelmillä marjoilla, juureksilla ja ruisleivällä vieläpä niin että suosisin kotimaista, mutta tämä kokeilu aiheutti minulle aftoja ja B-vitamiinpuutostilan. Vatsa ei kestä maitotuotteita, ei edes laktoosittomia, ei soijaa eikä palkokasveja. Herneistä tykkäisin, voisin syödä vaikka kuinka, mutta vatsa sietää vain tuoreita palkoherneitä pienen määrän luokkaa pari kerrallaan. Pakastetut ja hernekeitot oli vege- tai lihaversio, tekee mahasta ilmapallon.
Mulla on vähän samanlaisia ongelmia. Toisaalta ihan hyvä sekä luonnon että oman terveyden kannalta on jo se, jos vähentää lihan kulutusta. Meillä länsimaissa on tämä proteiinin määrä-uskonto noussut ihan järjettömiin mittoihin.
Omaa herkkuani papuja en pysty lainkaan syömään. Linssejä ja quinoaa kyllä jonkun verran ja linsseissähän on tosi paljon proteiinia. Ovat halpaa ja maku on mieto, niin voi maustaa mieleisekseen.
Kananmunan syön, jos en muuta keksi ja joskus kalaa tai pienen määrän broileria. On myös pastoja, joissa on paljon proteiinia, ne yleensä ovat vatsaystävällisiä ainakin itselleni-
Vielä 70-luvulla esim. nakkikastikkeeseen tai -keittoon laitettiin 5 nakkia 4-henkiselle perheelle. Nykyisin syö ruuanlaittaja jo paketista puolet laittaessaan ruokaa.
Jos puolet ihmisistä puolittaisi lihan syöntinsä, sillä olisi jo kokonaisuuteen iso merkitys. Eikä oltaisi niin lihavia.
Pitää muistaa, että myös viljoissa ja joissain kasviksissakin on proteiinia.
Sun olis hyvä myös muistaa, että nakit ei ole lihaa, vaikka saattavat lihaa sisältääkin. Ja lihassa on paljon muutakin ravintoa kuin proteiini.
Viestisi on täysin arvoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Kyllä sen eron huomaa. Itsellä esim. vatsa ei kestä soijaa.
Lisäksi soija on todella epäeettistä, en syö sitä enää lainkaan.On harmi, että muulla kuin soijalla ruokitut eläimet ovat niin kallista syötävää :/
Ei kotimainen nauta kovin kallista ole. 10€ per kilo on ihan ok hinta laatutuotteesta.
Mikäs siinä jos kukkaro antaa myöten
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Vegekorvikkeissa on paljon lisäaineita ja transrasvoja (kovetettu rasva) jotka ovat iso riski verisuonille. Siksi nuo vegevanukkaat, jäätelöt ja juustot kannattaa oikeasti jättää sinne hyllyyn.
Puhtaiden kasvisten määrää kannattaa jokaisen lisätä, mutta ei noita korvikkeita, ne eivät ole terveellisiä.Sinäkö siis väität, että lihassa ei ole kovia rasvoja, jotka ovat riski verisuonille?
Ymmärrätkö eron kovetettu kasvisrasva ja eläinrasva? Et vai?
Toinen on elimistölle haitallista. Eikä se haitallinen ole suinkaan eläinrasva.
Korvikeruokaa? Se on kasvisruokaa. Ja ei tee pahaa sekasyöjälle. Päinvastoin..
Vierailija kirjoitti:
- riippuu rehuherneen hinnasta koska kuluttajien mielestä ruoka ei saisi maksaa mitään.
Rehun hinnasta isoin osa on erilaisia veroja ja kuljetuskustannuksia. Jos poliittista tahtoa löytyy, huono ja epäeettinen tuontirehu voidaan sanktioida ja tukea kotimaista, eettistä rehuntuotantoa. Suomessa on hyvät edellytykset tuottaa korkeatasoista, eettistä ja soijatonta rehua. Toivon todella vihreältä hallitukseltamme toimia tähän suuntaan.
🇺🇦🇮🇱
Näissä vegaaneja kaikin tavoin halveksuvissa ketjuissa ne mainostamasi käytöstavat tulevat parhaiten esiin.