Voiei olen antanut liikaa proteiinia vauvalle!
Kukaan ei ole kertonut minulle, että liika proteiini voisi olla haitaksi. Meidän tyttö ei koskaan suostunut syötettäväksi, joten on syönyt itse ihan puolivuotiaasta saakka, ja olen tehnyt suurimman osan ruoasta itse. Toisinsanoen olen laittanut esim perunaa, vihanneksia ja jauhelihaa eteen tarjottimelle ja tyttö on syönyt ne. En ole kovin tarkasti mitannut lihan määrää, mutta hyvin se on aina maistunut, ja hoikalle tytölle olen suosituksiin nähden antanut sitä reippaanlaisesti, koska sormiruokailussa on niin vaikea varmistaa niitä määriä mitä oikeasti menee sinne suuhun.
Jossain vaiheessa tytön paino alkoi tippua, ja neuvolassa neuvottiin antamaan kaksi liha-ateriaa yhden sijaan päivässä! Tein työtä käskettyä. Ei tullut mieleenkään että olen saattanut jo alunperin antaa tytölle liikaa lihaa!! Mitä haittaa tästä nyt sitten on voinut olla? Tyttö laihtui laihtumistaan vuotta kohden, ja veriarvoissakin oli jotain häikkää (rauta-arvoissa?), mutta niitä ei sitten tutkittu sen enempää kun painoi alkoi taas nousta. Rintamaitoa joi ihan reippaasti yli vuoden ikäiseksi, kunnes sitten lopetin imetyksen.
http://pilttipiiri.fi/jutut/ruoka-ja-ravitsemus/kasvu-vaatii-sopivasti-proteiinia