Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ferritiini mittaus ennen verenluovutusta?

Vierailija
19.07.2021 |

Pitäisikö ennen verenluovutusta käydä mittauttamassa rauta arvot (ferritiini)? Verenluovutus pisteessä ei mitata kuis hemoglobiini mutta onko se riittävä? Olisin huomenna menossa luovuttamaan verta ensimmäistä kertaa mutta alkoi jännittää että jos rauta arvot onkin ihan alhaiset niin miten käy:o

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko sulla ollu alhaiset rauta-arvot menneisyydessä? Onko ollut huono hb? Ootko synnyttänyt, imettänyt viime vuosina? Onko runsaat kuukautiset?

Vierailija
2/3 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos epäilet, että voisi olla, niin mittauta vain. Itsekin epäilin raudanpuutetta, kun olen lyhyessä ajassa saanut 3 lasta ja jokaista imettänyt pitkään ja olen kasvissyöjä. Hemoglobiini oli 133, mutta ferritiini 11 eli hb oli normaali, jopa ihan hyvä, mutta tuo ferritiini on surkea. Nyt syön rautatabletteja, jotta kohoaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suosittelen mittauttamaan! Kävin itse maaliskuussa viime vuonna luovuttamassa ja mun hemoglobiini oli just ja just yli sen mitä se pitää luovuttaessa olla, sekä paino myös just ja just ylitse sallitun. Annettiin kuitenkin luovuttaa. Mukaan sieltä sain rautatabletteja joita söin kuukauden.

Kesäkuussa kävin terveystarkastuksessa työhönliittyen. Siellä huomattiin, että hemoglobiini huolestuttavan alhainen ja passitettiin jatkotutkimuksiin joissa tarkistettiin mm. tuo ferritiini. Ferritiini oli 4! Kas kun olikin ollut ihan hurjan väsynyt ja aivot ihan sumussa.

Siitä sitten jatkettiin raudan syöntiä ja koitettiin tutkia, miksi se rauta ei ollut noussut vaikka luovutuksesta oli aikaa/tai rauta ei imeytynyt. Lokakuussa kävin seuraavan kerran verikokeissa ja ferritiinii oli noussut huimaan 9, heboglobiini sentäs normaali.

Suosittelivat lääkärissä, etten luovuttaisi verta enää, jos arvot nousee näin hitaasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan