Sori, pakko purkaa. Terveydenhoitajani ei ole kiva!
Käyn lukiota ja suurin osa opettajista ja henkilökunnasta on kivaa sakkia. Pidän melkein kaikista aivan erityisen paljon, ja kaikkien kanssa tulen toimeen - paitsi terveydenhoitajan. Jotenkin minusta tuntuu, ettei hän oikein osaa asiaansa, vaikka onkin kyseisessä laitoksessa työskennellytkin jo ties kuinka pitkään.
Tapasimme ensi kertaa perustarkastuksen yhteydessä, ja sieltä yksi asia jäi painamaan mieltäni. Hän luetteli havaintojaan ääneen, "lyhyt, normaali paino, polvissa hieman vikaa..." ja lopuksi sitten se painava osa: "hieman akneakin havaittavissa". Kyllä, minulla oli kasvoillani hieman finnejä, mutta miksi se piti sanoa ääneen? Ymmärtäisin, että hän ottaisi asian puheeksi, jos minulla olisi oikein paha akne ja hän haluaisi suositella minulle ihotautilääkärillä käyntiä, mutta ei mitään sellaista. Hän vain sanoi sen ääneen, ja se ei tuntunut kivalta, kun epätäydellinen ihoni oli jo pitkän aikaa ollut minulle hieman arka aihe. Mitähän ihmettä se ääneensanominen auttoi hänen näköhavaintoaan, eikö hän olisi voinut huomioida tätä seikkaa ihan hiljaisestikin, jos ei kerran aio asian eteen mitään ehdottaakaan?
Ja sitten se inhottava välikohtaus teatteriharjoitusten takahuoneessa. Olin musiikkiryhmässä, ja harjoittelimme draamaryhmän esityksen säestystä. Olin edellisenä päivänä repinyt poskeeni pintahaavan kaatuessani, ja olin aamulla pyytänyt opettajalta ihoteippiä, kun laastari ei pysynyt kovin hyvin. Opettaja oli ilmeisesti käynyt terveydenhoitajan luona, koska tämä pamahti takahuoneeseen jonkun terveydenhoitajaharjoittelijan kanssa juuri sillä sekunnilla, kun minun olisi pitänyt lähteä lavalle. Harjoitukset olivat alkamassa ja kaikki odottivat minua, ja terveydenhoitaja alkoi vaatia, että annan hänen puhdistaa ja paikata poskeni, koska en itse osaa käyttää perhosteippiä. Ei auttanut vaikka miten vakuuttelin, että ei tarvitse, olen puhdistanut haavan juuri ennen laastarin laittoa ja se on vain pieni asfaltti-ihottuma. TH jäi vänkäämään siitä, miten hänen on pakko saada tarkastaa haava, ja minä aloin sitten vain kävellä tilanteesta pois, kun kello tosiaan tikitti, minua huudeltiin jo ja apua en ollut ilmeisesti saamassa seuraavan kahden sekunnin aikana. TH alkoi huutaa, että tulepa takaisin, onpa lapsellista käytöstä. Siis luokkatovereitteni kuullen, terveydenhoitajaharjoittelijan läsnäollessa! Minä vain yritin päästä hoitamaan velvollisuuksiani, ja siitä hyvästä sain julkisia haukkuja lapsellisuudestani. Menin sitten siihen vielä takaisin, ja TH alkoi kaiken kukkuraksi setviä jotain täysin aiheeseenliittymättömiä ajanvarausasioita, ja kailotti kaikille ääneen henkilökohtaisia terveysongelmiani. Ei ollut kivaa, en halua luokkatovereitteni kuulevan noita asioitani. Hävetti. Onneksi lopulta pääsin TH:sta eroon, hän suostui (pitkien huokausten ja silmienpyöräyttelyiden) jälkeen antamaan paikkaustarvikkeet minulle, ja pääsin lavalle - kymmenen minuuttia myöhässä. Ja alunperinhän meillä oli harjoitusaikaa vain tiukat 25 minuuttia.
Ja kivana loppubonuksena, sehän oli siis sama terveydenhoitaja joka jossain vaiheessa ohjeisti, että minun ei kannattaisi enää kiinnittää huomiota sosiaalisiin ongelmiini, eikä minun tulisi käyttää enää aikaa siihen että yrittäisin hankkia kavereita. Kun senkin ajan voisi käyttää opiskeluun.
Onneksi tuon hiipparin pakeilla ei tarvitse enää käydä kuin kertaalleen ensivuonna, jos sitäkään. Mutta toivoisin todella, ettei tarvitsisi.
Kommentit (15)
Ensi vuonna hän tutkii sitten pimppisi. Onglmat siinä olisi paljon mielenkiintoisempia...
Erikoinen tyyppi. Hienosti hoidettu salassapitovelvollisuus, jos kailottaa terveystietojasi julkisella paikalla.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 11:51"]
Ensi vuonna hän tutkii sitten pimppisi. Onglmat siinä olisi paljon mielenkiintoisempia...
[/quote]
Ja mikä saa sinut kuvittelemaan, että minulla olisi sellainen?
Ja joo, nelonen, tuo salassapitovelvollisuus (ja julkinen nöyryyttäminen) minuakin eniten risoo. kiitos ymmärryksestä :)
Ei kuulosta ihan ammattitaitoiselta th:lta. Saanut koulutuksensa varmaan vuosikymmeniä sitten?
-vastavalmistunut th
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 12:20"]
Ei kuulosta ihan ammattitaitoiselta th:lta. Saanut koulutuksensa varmaan vuosikymmeniä sitten?
-vastavalmistunut th
[/quote]
En tiedä, hän on keski-ikäinen nainen. Ammattitaito ei joka tapauksessa ole kovin kehuttava. Pari muutakin oppilasta harmittelee hänen toimintatapojaan :(
ap
Ilman muuta teet valituksen salassapitovelvollisuuden rikkomisesta!
lääkäri
Ja tämä kaikki tuli sinulle mieleen 25.7.2014?
Oliko porvoolainen terveydenhoitaja?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 13:43"]
Ilman muuta teet valituksen salassapitovelvollisuuden rikkomisesta!
lääkäri
[/quote]
Hei lääkäri, kiitos huolenpidosta. Enköhän kuitenkin anna tämän asian olla tässä, en halua tuon tyypin kanssa enää tekemisiin. Joudun kuitenkin luultavasti tapaamaan hänet enää yhden kerran, tuskin hän enää tuon pahemmaksi voi vetää.
ap
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 13:46"]
[/quote]
Ei ole porvoolainen, Keski-Suomesta :) Tuo takahuone-episodi kävi tosiaan jo viime syksynä, mutta nyt vain ajauduin ajattelemaan näitä asioita, kun kesäloman lopun häämöttäessä aloin pelolla ajatella sitä syystarkastusta hänen kanssaan. Ja siitä jäin miettimään kaikkia hänen ikävyyksiään, ja kun en aiemmin ole näitä kenellekään kovin kattavasti saanut purettua, niin nyt sitten tätä kautta. älkää olko aina niin epäluuloisia ;)
ap
Noilla idioottiterveydenhoitajilla ja heidän hyysääjillään on lähes aina tuo sama toimintamalli että kaikki kritiikki heitä kohtaan leimataan lapselliseksi käytökseksi, nuoruusiän tietämättömyydeksi tms.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 13:53"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 13:46"]
[/quote]
Ei ole porvoolainen, Keski-Suomesta :) Tuo takahuone-episodi kävi tosiaan jo viime syksynä, mutta nyt vain ajauduin ajattelemaan näitä asioita, kun kesäloman lopun häämöttäessä aloin pelolla ajatella sitä syystarkastusta hänen kanssaan. Ja siitä jäin miettimään kaikkia hänen ikävyyksiään, ja kun en aiemmin ole näitä kenellekään kovin kattavasti saanut purettua, niin nyt sitten tätä kautta. älkää olko aina niin epäluuloisia ;)
ap
[/quote]
Ei sinne tarkastukseen ole mikään pakko mennä. :D
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 13:57"]Noilla idioottiterveydenhoitajilla ja heidän hyysääjillään on lähes aina tuo sama toimintamalli että kaikki kritiikki heitä kohtaan leimataan lapselliseksi käytökseksi, nuoruusiän tietämättömyydeksi tms.
Idioottiterveydenhoitajat ja heidän hyysääjänsä:D Siis KAIKKI ? no voi..
Törkeä tyyppi toi th :/ tee valitus ja sano, että susta tuntuu ikävältä. Mä tiien yhen th:n etelä-Suomesta joka laitto yhen murtuneeseen nenään vaan mobilatia ja sano et mee takas tunnille vaan ku oppilas sai pesäpallon nenään. Ja yhen joka sai melkein hermoromahduksen ku yks tyttö sano ettei hän koe tarpeelliseksi syödä pillereitä. Kaikenlaisia.. :P
Ohho...