Te jotka ruokitte vauvaa korvikkeella?
En tarkoita teitä, jotka ei pysty imettämään esim. Jos maitoa ei tule tai olette sairaita... Mutta te jotka voisitte imettää, miksi ette imetä?
Kommentit (17)
Jotta sinunlaisesi voisivat arvostella ja tuntea ylemmyyttä. Keskity nyt vaan niihin omiin lapsiisi, ok?
P.S. Ei kolahtanut.
No itse imetin. Mutta kasvoin itse taas korvikkeella. Allergioita ei ole, hampaat ovat hyvät (vaikka sain kai mehuakin joskus pullosta) ja suhteet molempiin vanhempiin ovat eritätin hyvät edellen näin kolmevitosenakin.
Koska naama irvessä imetin 6kk ja laihduin 48kiloiseksi. Tuntui, että aivotkin laihtui. Olen 177cm pitkä ja molemmat lapset olleet syntyessään yli nelikiloisia. Ruokaa on aina tullut hurjasti mutta lopulta lääkäri sanoi, että ei se lapsi kuule yhtään sen huonommin korvikkeellakaan kasva ja saa läheisyyttä ihan samalla tavalla. Siksi. Kyse ei siis ollut siitä ettei maitoa olisi tullut. Tulee se vaikka äidin otsaluusta mutta onko se aina järkevää?
Vauva sai pahoja vatsavaivoja lähes kaikesta mitä söin. Lopulta olin todella tiukalla umetysdietillä, jolloin rintamaito muuttui tiskiveden näköiseksi. Maidossa ei siis ollut rasvaa lainkaan. Itse laihduin kahden kilon viikko vauhdilla. Lääkärin määräyksestä lopetin imetyksen ja vauva siirtyi apteekin erityiskorvikkeelle. Aina, kun syötin vauvaa pullosta koin tarpeelliseksi selittää kaikille syyn imettämättömyyteen. Imetyksen lopettaminen tuntui vaikealta vaikka ymmärsin kyllä tilanteen järjettömyyden.
Maitoallergiset kaksoset ja uhmaikäinen esikoinen. Mies ei pitänyt mitään vapaita. No tjoo, teoriassa oishan se imetys ollut mahdollista.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 23:03"]
Itse annan korviketta jos haluan pitää oman päivän. Viettää siis aikaa kavereiden kanssa, käydä kampaajalla yms. Muuten imetän
[/quote]
Miten voit olla kaverien kanssa jos annat korviketta?
Ekan kanssa lopetin imetyksen omasta tahdostani 7kk:n jälkeen. Koin korvikkeen helpommaksi vaihtoehdoksi ja ajattelin, että reilu puol vuotta riittää. Tosin jouduin imettämään koko ajan rintakumilla kun muuten ei tyttö huolinut. Tokan kanssa pärjäsin ilman rintakumia, mutta maidontulo loppui jo kun tuo oli 5kk. Luulen, että johtui stressistä..
Pienikokoiset kaksosvauvat, eivät jaksaneet imeä massujaan täyteen suihkuavista tisseistä. Kuukauden ajan jaksoin imetys --> pumppaus --> lisämaito pullosta rumbaa, sit totesin että kiva ois välillä nukkuakin ja rupesin antamaan korviketta.
Ihan hyvin nuo näkyy kasvaneen silti, eivätkä ole olleet sen enempää sairaana kuin kavereiden rintaruokitut lapsetkaan. Ja uskaltaisin väittää, että ovat saaneet myös rakkautta ja läheisyyttä yllinkyllin vaikka maito onkin tullut tissin sijaan tuttipullosta :)
No mä yritin todellakin kovasti imettää, niinkin kovasti että imetin jopa viisikin tuntia putkeen, nännit oli rakkuloilla, vuosivat verta ja lapsi vaan huusi nälkäänsä. Lapsen paino vaan tippui, huuto jatkui, vaikka imetin koko ajan. Kun sai lisäruokaa, alkoi nukkumaan 1,5kk iässä 12h yöunia, paino alkoi nousta ja lapsi kasvoi ja kehtittyi ikäistään nopeammin. Nyt on terve, reipas, älykäs ja ikätasoaan kehittyneempi 3,5v.. Ja siis kaikkien ammattilaisten mielestä mun olis pitäny jatkaa vaan imettämistä ja lapsen imuote oli oikea jne.. Onneksi mulla oli omat aivot, sekä lopulta kunnollinen neuvolatäti, joka käski lopettaa stressaamisen ja antaa hyvillä mielin korviketta..
Ollaanpas täällä hyökkääviä. Ei mulla edes ole lapsia vielä, enkä siis imetä tai koe mitään ylemmyyttä. Kysyin ihan kiinnostuksesta, sillä olen viimesillään raskaana ja imetys mietityttää paljon. Ja kysymys ei ollut osoitettu niille jotka antaa korviketta ja myös imettää tai joiden lapset ei voinut imeä vaikka just allergian takia. Kiinnostaa enemmänkin, ne jotka vapaaehtoisesti valitsee olla imettämättä vaikka se ei olisi se parempi vaihtoehto lapselle tai itselleen.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 23:38"]Ollaanpas täällä hyökkääviä. Ei mulla edes ole lapsia vielä, enkä siis imetä tai koe mitään ylemmyyttä. Kysyin ihan kiinnostuksesta, sillä olen viimesillään raskaana ja imetys mietityttää paljon. Ja kysymys ei ollut osoitettu niille jotka antaa korviketta ja myös imettää tai joiden lapset ei voinut imeä vaikka just allergian takia. Kiinnostaa enemmänkin, ne jotka vapaaehtoisesti valitsee olla imettämättä vaikka se ei olisi se parempi vaihtoehto lapselle tai itselleen.
[/quote]
T. Keskustelun aloittaja
Ei oo lapsia mutta tuskin tuun kokeilemaan imetystä kun nänneihin koskeminen aiheuttaa kuvotuksen.
Itse annan korviketta jos haluan pitää oman päivän. Viettää siis aikaa kavereiden kanssa, käydä kampaajalla yms. Muuten imetän
Tississä ei ole mittaria kyljessä. Pullosta näkee just minkä verran lapsi on saanut ruokaa. => helpottunut äiti => helpottunut vauva. Korviketta ja rintaa voi myös antaa molempia. Ei ne sulje toisiaan pois.