Kotimaiset DEKKARIT, suosituksia?
Dekkarisarjat joita itse olen lukenut:
Seppo Jokisen Koskinen-sarja: mukavan humaani Tampereelle sijoittuva, varsin uskottavia poliisitutkimuksia sisältävä kirjasarja, jonka pääskoude komisario Sakari Koskinen on aika lailla tavallinen miehenköriläs. Tykkään siitä, kuinka kirjailija suhtautuu myötätunnolla ihmisiin, niin rikoksen uhreihin kuin rikokseen yllytettyihin piruparkoihin.
Christian Rönnbackan Hautalehto-sarja: näissä onkin sitten enemmän epäuskottavuuksia, aseet laulavat ja ruumiita tulee joka kirjassa. Hyvin kirjoitettua viihdettä, joka kaipaisi paremmin suunniteltuja ja kiinnostavampia rikosjuonia. Nyt ei oikein jää mieleen koskaan kuka teki ja mitä.
Harri Nykäsen Raid-sarja: mukavia rentturikolliskirjoja, taso vaihtelee aika paljon. Raid-sarja oli parempi kuin kirjat keskimäärin, koska Hammarin kaltaista vahvaa antagonistia kirjoissa ei oikein ole ollut.
Kommentit (23)
Olen aloittanut varmasti 10 dekkaria viimeisen kuukauden aikana, kun hain kirjaa Helmet-lukuhaasteen kohtaan kotimainen dekkari.
Mikään aloittamistani ei imaissut heti mukaansa.
Jarkko Sipilän Takamäki-sarja on ollut sellainen, mikä sopi hyvin minun dekkarimakuun.
Kyllä näitä lukee, vaikka ennalta-arvattavia ovatkin. Myös Rämön käyttämä kieli on välillä heppoista, ehkä johtuu Islannissa vietetyistä vuosista, että kieli köyhtyy. Mutta siihen voisi tietysti kirjan kustantaja puuttua ja tehdä korjauksia