Arvostelkaa rehellisesti rahankäyttöäni vaatteisiin; holtitonta vai hallinnassa?
Joo, tiedän, että jos mieleeni edes tulee kysyä tällaista, minulla on ongelma. Mutta en vain tiedä, onko ongelma holtiton rahankäyttö -vai saituus. Olen siis luonnostani saita, joten minusta kaikki rahankäyttö tuntuu turhalta. Mutta vaatteisiin on alkanut palaa aika tavalla rahaa, enkä nyt ihan hahmota onko tilanne hallinnassa. Toivon siis kommentteja, kuulostaako kulutukseni järkevältä.
Tänä vuonna minulla on tähän mennessä mennyt rahaa vaatteisiin yli 600 euroa. Kengät poislaskettuina. Summa on tavallista suurempi, koska kaksi kalliimpaa, vuosia palvellutta vaatekappaletta(toppatakki ja merinovillahuppari) hajosi lyhyen ajan sisään korjauskelvottomaksi (olin niitä jo moneen kertaan korjannut, ja rajansa minunkin taideparsinnallani.)
Ulkoilen todella paljon, enkä erityisemmin pidä palelemisesta tai kastumisesta, joten minulla on paljon ulkovaatteita. Pelkästään takkeja on kuusi. Käytän kyllä jokaista, ja jokainen on käyttötarkoitukseensa loistava.
Minulla on fibromyalgia, joten koen että kalliit vaatemateriaalit ovat osittain myös sairauden hoitoa. Käytän siis ihoa vasten merinovillaa, silkkiä tai villasilkkiä (näin kesällä viskoosikin on ok), koska hikoilen helposti ja sitten jos tuuli puhaltaa vähääkään, saan kipukohtauksen. Näillä materiaalivalinnoilla olen onnistunut eliminoimaan kipukohtaukset lähes täysin, jos vain osaan ennakoida kelin. Joskus tulee niin raaka tuuli yllättäen, että laukaisee niskakivun ja sitä kautta melko kokonaisvaltaisen kipukohtauksen. Nykyään minulla onkin ohut silkkihuivi aina mukana kuumimmallakin kelillä.
Olen löytänyt muutamia valmistajia, joiden vaatteet ovat erittäin laadukkaita, kestäviä ja sopivat minulle. Mutta kyllä silti joka kerta vähän kylmää maksaa yli sata euroa, kun ostaa urheiluliivit, -shortsit ja -topin. Vaikka tiedänkin käyttäväni niitä niin pitkään, etteivät ne kelpaa sen jälkeen edes lattialuutuksi.
Minulla on paljon vaatteita, mutta ei mielestäni liikaa, koska käytän kyllä jokaista vuoden mittaan. Tarvitsen vain niin paljon vaatteita eri keleille koska fibron takia lämmönsäätelyjärjestelmäni on viturallaan, nukun kesät silkkipyjamassa ja talvet merinokerrastossa, koska muuten vuorotellen hikoilen, palelen ja kipuilen.
Yritän nyt siis pitkään ja hankalasti kysyä, onko itsepetosta oikeuttaa kalliiden vaatteiden ostelu tuolla "sairauden hoitoa" -argumentilla?
Kommentit (22)
Kyllä se tuon kertomasti perusteella vaikuttaa olevan hallinnassa....
Paljonko miehesi saa palkkaa?