Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työtodistuksen saamisesta, onko normaalia?

Vierailija
22.07.2014 |

Olin töissä isossa ketjuyrityksessä. Työsopimus loppui kaksi viikkoa sitten. Koska en ollut vieläkään saanut todistusta, soitin äsken sen perään. Sanottiin, ettei niitä anneta automaattisesti, vaan niitä pitää pyytää erikseen. Mitä kummaa? Minulla ei ole paljon kokemusta työelämästä, joten onko tämä normaali käytäntö? En ole katkera tai mitään. Saan tyotodistukseni pian. Asia vain ihmetyttää minua.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsopimuslain mukaan työntekijällä on oikeus pyynnöstään saada työtodistus, ei muuten.

Vierailija
2/6 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika erikoinen käytäntö kuitenkin, minä olen aina saanut pyytämättä työtodistuksen jokaisesta työpaikastani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No työsuhteen loppuessa pitää saada työtodistus jossa kerrotaan syy työsuhteen loppumiselle ja työsuhteen kesto ja olikos jotain muuta. Työtehtävät ehkä. Ne arvostelut saa pyydettäessä. Ainakin työkkäri haluaa nähdä sen työsuhteen loppumisen syyn ja tietty alku + loppupäivät.

Vierailija
4/6 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen ollut töissä pienissä yrityksissä, ja aina on pitänyt pyytää erikseen. Itse asiassa yhdestä paikasta en koskaan sitä saanut, vaikka kaiken jankuttamisen viimeisenä oljenkortena kirjoitin työtodistuksen itse ja lähetin allekirjoitettavaksi. Ei tullut.

No, työssäoloehdon täyttymiseksi ovat riittäneet myös palkkakuitit, joten enpä ole mihinkään onneksi tarvinnut (omalla alallani ei Suomessa pienten yritysten palvelukseen astuessa kysellä todistuksia vaan luotetaan hakijan rehellisyyteen CV:ssään).

Vierailija
5/6 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks työtodistuksessa yleensä lue, että "Pyynnöstä todistan että Unelma Sirpaleena Sörsselssön on ollut työsuhteessa ajan...". Näin ainakin mulla pikkupaikoissa missä vapaamuotoiset työtodistukset. Tosin ei sitä ole tarvinnut oikeastaan pyytää, yleensä ne on kysyneet että "Tarviit varmaan työtodistuksen?" tai antaneet automaattisesti.

Vierailija
6/6 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan on pakko laatia työtodistus pyynnöstä. Pakolliset tiedot siinä ovat työsuhteen kesto (alku- ja loppupäivämäärä) sekä keskeiset työtehtävät. Vapaaehtoiset tiedot työntekijän eriksene pyytäessä ovat työsuhteen päättymisen syy ja arvostelu.

Ja jos ette työtodistusta pyynnöstä saa niin liiton juristit asialle niin homma hoituu nopeasti. Työnantajalla on velvollisuus toimitt työtodistus 10 vuoden ajan työsuhteen päättymisestä.

Ja sama alla olevasta linkistä.

http://www.asianajotoimistoviilo-vainio.fi/artikkelit/11-ty%C3%B6sopimuksen-p%C3%A4%C3%A4tt%C3%A4minen/18-ty%C3%B6todistuksesta.html

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi