Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko inhottava niuho?

Vierailija
19.07.2014 |

Asumme miehen kanssa rivarissa ja naapurina on lapsiperhe. Olimme pari kesää helisemässä pojan, joka on nyt 6 vuotta, kanssa. Mies opetti pojalle, että meiltä saa aina jäätelöä. Pivittäin poika oli aidan vieressä ja pahimmillaan vaati ja sai jäätelöä jopa kahdesti päivässä. Sinne menivät sitten minun itselleni ostamat herkut sun muut. Kalliiksi tuli ja välillä minun piti lähteä ostamaan omilla rahoillani jäätelöä, kun pakastimessa ei ollut. Sinne ne kaikki menivät naapuriin.

Viime kesänä sovimme miehen kanssa, että enää emme siihen leikkiin lähde. Nyt onkin mennyt hyvin. Kunnes kävin alkuviikolla laivareissulla ja ostin itsellemme lakuherkkuja mm. lakupiippuja pari pakkausta ja naapureille ison pussillisen nameja. Parin päivän kuluttua poika olikin jo vaatimassa lisää namia. Onneksi mies oli lujana ja oli sanonut, ettei namia enää ole. Äsken sitten mies tuli sisälle terassilta ja aikoi antaa naapuriin taas namia, eli niitä lakupiippuja. Olin tiukkana, ettei niitä anneta, etten ole meidän vähistä rahavaroista ostanut namia sitä varten, että ne jaetaan naapuriin. Jos olisin sallinut miehen ajatuksen antaa lakuja sinne, olisi äkkiä menneet kaikki tuomani namit. Minusta meidän velvollisuutemme ei ole antaa naapuriin namia. Joskus satunnaisesti kyllä, mutta ei niin, että poika vaatii antamaan. Teinkö oikein, vai olenko niuho?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 15:13"]

Sano sille naapurin pojalle ihan rauhallisesti, että äläpä nyt pyytele siinä herkkuja, sinulle ei niitä saa antaa, koska sulta menee ruokahalut karkkia/jäätelöä syömällä. Jos haluat jotain, pyydä omilta vanhemmiltasi.

Näin. Ihan turha mitään tekosyitä keksiä, tuo on pätevä syy, ja paljon parempikin kuin jos alatte keksiä jotain tyyppiä "ei voi antaa, kun nää on loppu!"

Jos vetoatte siihen, että jätskit/namit on lopussa, hän kerjää uudelleen jo seuraavana päivänä, koska ajattelee, että ehkä olette hommanneet herkkuja LISÄÄ.

Mutta jos kieltäydytte periaatteen takia (ei voi herkutella ja herkut kuuluu pyytää omilta vanhemmilta), siihen voi vedota joka kerta, ja kerjääminen loppuu aika pian, kun ette lipsu kiellosta.

[/quote]

Ensinnäkin sille, joka epäili tämän olevan provo. ei todellakaan ole. valitettavasti. Jos niin olisi, tilannekin olisi aivan toinen. Olen joutunut hakemaan sitä jäätelöä kaupasta siksi, että mies on luvannut antaa sitä, ja sitten sitä ei ollutkaan pakastimessa. Mies ottanut pari kaljaa, eli minä jouduin kauppaan, ja tietenkin mies "unohti" antaa rahat.

Minä olen ollut johdonmukainen. Olen tehnyt selväksi myös lasten vanhempien kuullessa, että jos mennään miehen kanssa vaikka käymään Tallinnassa, voidaan tuoda jotain tuliaisia. Muuten ei namia tipu säännöllisesti. Tänä kesänä ovat saaneet yhden kerran jäätelöt. Nuoremmalla oli jokin kurkkutulehdus, eikä oikein mikään mennyt alas. Vanhemmilla ei ollut jäätelöä pakastimessa, joten kaivettiin meiltä. Mutta sekin oli poikkeustapaus.

Vierailija
2/11 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole niuho! Nyt on pojallakin kasvattamisen paikka, ettei saa kerjätä ja vaatia namia keneltäkään! Minusta on ihan naurettavaa että kuusi vuotias latelee aikuiselle, että nyt. heti. karkkia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, meillä oli vähän saman tyyppinen ongelma. Enää ei meiltä herkkuja naapurin tenaville heru, ainoa rasite on enää se, että en voi syödä esim. jäätelöä terassillamme niin, että tenavat näkevät sen. Aina pitää olla varpaillaan. Tuntuu jotenkin inhottavalta, kun aina pitää sitten sanoa, että tämä on viimeinen jäätelö, ja ei en todellakaan lähde kauppaan ostamaan lisää, jotta heillekin olisi. Eli pitää siis valehdella, vaikka pakastin olisi täynnä jäätelöä.

Vierailija
4/11 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha anteeksi vakava asia mut tuli ihan mieleen lintujen ruokinta, että jos yhtenä talvena syöttää nii sit pitäisi ensi talvenakin... Tässä on sama homma, muistaa mistä sai hyvänmakuista ravintoa ja palaa sinne visertämään :P

Toivottavasti saatte sokerihiiren pois kerjäämästä!

Vierailija
5/11 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei herrajumala. Minä ainakin söisin rauhassa jäätelöt pihallani vaikka penikat tuijottaisikin naapurista. Mikä velvollisuus sulla on niitä syöttää? :DD

Vierailija
6/11 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 15:05"]

Ei herrajumala. Minä ainakin söisin rauhassa jäätelöt pihallani vaikka penikat tuijottaisikin naapurista. Mikä velvollisuus sulla on niitä syöttää? :DD

[/quote]

Ärsyttävää tuollainen kerjääminen. Lapselle voisi sanoa suoraan ja ystävällisesti asiasta.

Vierailija
7/11 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranen aika teitä.... todella hyvä, ettette ole hankkineet omia lapsia, kun ette tuota vertaa osaa sanoa EI. Että ihan vielä on täytynyt lähteä hakemaan kaupasta jäätelöä naapurin pojalle ;-) Aika huono provo.

Vierailija
8/11 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille naapurin pojalle ihan rauhallisesti, että äläpä nyt pyytele siinä herkkuja, sinulle ei niitä saa antaa, koska sulta menee ruokahalut karkkia/jäätelöä syömällä. Jos haluat jotain, pyydä omilta vanhemmiltasi.

Näin. Ihan turha mitään tekosyitä keksiä, tuo on pätevä syy, ja paljon parempikin kuin jos alatte keksiä jotain tyyppiä "ei voi antaa, kun nää on loppu!"

Jos vetoatte siihen, että jätskit/namit on lopussa, hän kerjää uudelleen jo seuraavana päivänä, koska ajattelee, että ehkä olette hommanneet herkkuja LISÄÄ.

Mutta jos kieltäydytte periaatteen takia (ei voi herkutella ja herkut kuuluu pyytää omilta vanhemmilta), siihen voi vedota joka kerta, ja kerjääminen loppuu aika pian, kun ette lipsu kiellosta.

Vierailija
9/11 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole, miehesi sen sijaan on ääliö. Eikö ne lapsen vanhemmat puutu yhtään tuohon, minä laittaisin omille lapsilleni stopin tuommoselle käytökselle.

Vierailija
10/11 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos haluatte antaa naapurin kakaralle omianne niin annatte. Jos ette halua, ette anna. Ei siinä sen kummempaa.

Pienet lapset kyllä helposti tulevat kerjäämään, jos kotona ei koskaan saa mitään ja kyläpaikasta on saanut. Meidän kuopuksella on yksi kaveri, joka mielellään tulee meille ja 5 min sisään alkaa vaatia keksiä, jäätelöä ym. On siis pari kertaa saanut.

Missä asutte? Jos on noin tiukkaa niin tulkaa meiltä hakemaan karkkeja, täällä on sammioittain :)

Vierailija
11/11 |
19.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.07.2014 klo 16:16"]

Et ole, miehesi sen sijaan on ääliö. Eikö ne lapsen vanhemmat puutu yhtään tuohon, minä laittaisin omille lapsilleni stopin tuommoselle käytökselle.

[/quote]

Juttu onkin niin, että poika on oppinut kerjäämään niin, etteivät vanhemmat näe eivätkä kuule, eli ovat sisällä. Vanhempiensa kuullen poika ei uskalla kerjätä, on kielletty. Olen pari kertaa sattunut kuulemaan, kun isä onkin ollut kuulolla pojan kerjätessä ja palaute on ollut tiukkaa.  ap