Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maksatko opiskelevan puolisosi elämän?

Vierailija
17.07.2014 |

Olen nyt 5 vuotta "elättänyt" yksin perhettämme (3 lasta minulla + uusi avomieheni). Puolisoni on koko tuon ajan ollut ensin työtön, sitten yliopisto-opiskelija. Olen koko tämän 5v maksanut kaiken elämiseemme liittyvän (talon lainaa, sähkö/vesilaskut, vakuutukset, matkat yms.) satunnaisesti mieheni käy kaupassa ruokaostoksilla omilla rahoillaan. Nyt mittani on tullut täyteen yllättävien menoerien vuoksi ja olemme todella tiukoilla. Hän voisi auttaa opintolainallaan. Olen aivan stressissä kun pitää yksin yrittää setviä raha-asiat aina. Miten muilla joilla puolisot opiskelevat? Itselläni on tuloja n. 3000e/kk kun otetaan mukaan lapsilisät ja elatusmaksut.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mies ei saa asumislisää vaan ainoastaan opintotuen ja opintolainaa. Opintotuesta menee osa linja-auton kuukausikorttiin ja mm. yliopistolla ruokailemiseen. Kuten mainitsin, joskus käy kaupassa "omilla rahoillaan" ostamassa ruokaa perheelle, ehkä pari kertaa / kk. Sitten loput käyttää omiin menoihinsa ja vaatteisiin tms.

Itse olen aina pakertanut niska limassa kaikenmaailman duunia opiskeluaikanakin, ja olen useasti kehoittanut avomiestäni hakemaan / ottamaan vastaan jotain kesätyötä mutta hän on sitä mieltä että kun on talven ollut niin raskasta opiskelua niin hän on oikeutettu 3kk kesälomaan. Nyt tosin oli poikkeuksellisesti kuukauden töissä kun tuttu pyysi, mutta eipä niitä rahoja ole yhteiseen kassaan kilahtanut. 

Ehkä tämä asia on nyt niin pinnalla ja ärsyttää, koska tulevaisuutemme on hieman vaakalaudalla muutenkin ja ottaa aivoon että minä vielä näistä raha-asioistakin kannan yksin vastuun ja stressaan. Niin ja perheemme on siis 5 -henkinen ja nyt autoonkin tuli yli 2000e remppa ja olen miettinyt että minunko tässä pitää jotain ilta/vkl -työtä etsiä, katsoin jo avoimia työpaikkojakin. Hohhoijjaa.

ap

Vierailija
2/12 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan mieheni puolesta: kyllä elätän, tosin vaimon opintotuki ja -laina ovat yhteisessä käytössä myös. Meillä ei lasketa sun ja mun rahoja, vaan rahankäytöstä päätetään yhdessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolisoilla on toisiinsa elatusvelvollisuus, niin avio- kuin avopuolisoillakin

Vierailija
4/12 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen perhe ja yhteinen talous. Olen "elättänyt" miestäni hänen opiskellessaan ja ollessaan työttömänä, hön on elättänytt minua ollessani työttömänä. En kuitenkaan ajattele sitä noin. Meillä on yhtinen perhe ja yhteinen talous, se tarttaa sitä, että meillä (ei minulla tai hänellä) joko on tai ei ole rahaa ja me (en minä eikä hän) maksamme laskut ja tuhlaamme huviin.

Toki meillä on myös se köyhempi puoliso aina tuonut pottiin sen, mitä on pystynyt, tukensa, kesätyönsä jne ja jos joskus on tuntunut siltä, että nyt ei rahat riitä, on yhdessä mietitty, mistä tehdään lisää vai voiko menoja leikata.

Vierailija
5/12 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 17:09"]

puolisoilla on toisiinsa elatusvelvollisuus, niin avio- kuin avopuolisoillakin

[/quote]

Avopuolisoilla ei ole elatusvelvollisuutta. 

Mitä aloittajan avomies tekee opintorahalla (asumistuella jos sitä on) ja opintolainalla? Ihme loisimista tuollainen.

Tosin miten osallistuu kodin hoitoon muuten kuin rahallisesti? Voisi ajatella, että jos se molemmille sopii, voi työssäkäyvä puoliso maksaa hiukan enemmän yhteisistä menoista jos opiskeleva osapuoli tekee selvästi suuremman osan kotitöistä tai hoitaa vaikkapa paljon lapsia. 3000 e/kk ei kuitenkaan ole kovin paljon nelihenkiselle perheelle. Minua ainakin kaivelisi tuollainen. 

Vierailija
6/12 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata, minä elätin mutta mies jätti. Nyt potuttaa

Vierailija
7/12 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Opiskeleva maksaa minkä pystyy ja on suuremmassa vastuussa kodin askareista. 

Vierailija
8/12 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinkäs ne ap:n miehen työttömyystuet ja opintotuet on sitten menneet? Kyllä niistä nyt ainakin muutama satanen kuussa asumiskuluihin ja ruokaan pitäisi irrota.

Vierailija
9/12 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elätin kyllä miestäni parin vuoden ajan, kun olimme opiskelijoita, koska sain hyväpalkkaisia viikonlopputöitä helposti. Mies taas sai vain jotain puhelinmyyntiä, josta ei saanut kuin muutaman hassun lantin. Myöhemmin elätin miestä hänen ollessaan työttömänä. Rahat olivat tiukalla, mutta elimme mieluummin vähän säästeliäästi kuin otimme lainaa elämiseen. Tietysti jos talous olisi mennyt liian tiukille, sitten olisi vaan pitänyt ottaa sitä lainaa.

Vierailija
10/12 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 lisää, meille oli siis alusta asti selvää, että meillä on yhteinen talous. Siksi emme halunneet ottaa lainaakaan, se olisi ajateltu yhteiseksi lainaksi. Teillä kuulostaa olevan vähän enemmän sinun rahat ja miehen rahat, vai?

Vierailija
11/12 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elättänyt ja niin on mieskin mua. Tosin molemmat on tehneet opiskeluaikana kesällä töitä paljon.

Vierailija
12/12 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kyllä tuo mieheni toistaiseksi minua vähän niin kuin elättää, vaikka kyllä minun opintotukeni menee myös yhteiseen käyttöön. Samoin kuin nyt kesälomalla töissä ollessani tienaamani rahat. Valmistumisen jälkeen tulen todennäköisesti tienaamaan enemmän kuin mieheni, ja silloinkin rahat tulevat olemaan yhteisiä. Meillä on lapsi tulossa ja muutenkin jo monetta vuotta yhteinen talous, joten en koe tätä ongelmaksi suuntaan tai toiseen. Mies on sanonut että nimenomaan tahtoo että opiskelen ja elättää mielellään, kun kuitenkin tulee koittamaan se päivä kun minäkin valmistun ja tilanne muuttuu.