Jumppaatko tai treenaatko kuukautisten aikana?
Vai annatko elimistöllesi huilitauon tuoksi ajaksi?
Kommentit (19)
En parin ensimmäisen päivän aikana. Olo on liian epämukava.
Treenaan kuukautisten aikana ihan kuten muutenkin. Ainoa haittapuoli on se, että itselläni vatsa on aina vähän sekaisin vuodon aikana, joten juostessa pitää varautua käymään pusikon puolella. Muuten minullakin liikunta kuukautisten aikana parantaa oloa.
Liikun ja treenaan ihan normaalisti ja käy myös uimassa. Menkoista ei ole mitään vaivaa tai haittaa.
Mulla pomppiminen vihloo vatsaa niin pirusti, että en käy juoksemassa. Muuten rauhallista liikuntaa, jossa ei tule tärinää tai iskua. Joskus tosin kivut estää kokonaan, silloin lepään ihan suosiolla. Ei aina tarvitse rehkiä.
Jos vain on mahdollista, niin ensimmäisen vuotopäivän lepään. Nivelsiteeni löystyvät ja olen siksi tapaturmille alttiimpi. Voisin venäyttää muutenkin yliliikkuvat niveleni, mutta jos on pakko tehdä jotain vähänkin raskaampaa liikuntaa, olen tavallista valppaampi. Minulla on normaalit, säännölliset ja helpot 5 vrk kestävät kuukautiset.
En voi, sillä en pysty käyttämään laskeuman takia tamponia/kuppia.
Käyn koiran kanssa lenkillä ihan normaaliin tapaan. En oikeastaan normaalistikaan harrasta muuta liikuntaa, mutta kuukautisten aikaan en ainakaan, sillä jo kävelykin sattuu.
Mulla muuttui kuukautiset oudoksi viimeisen synnytyksen jälkeen. Siitä jäi lievä emättimen etuseinän laskeuma mutta en tiedä selittäkö se asiaa.
Ennen pystyin urheilemaan menkkojen aikaan mutta nyt enää en, ekaan 2-3 pävivään.
Oireet on sellaset että ekat 2 pv koko alapää on tulessa, tuntuu että koko toosa ”tippuu” ja sitä särkee niin että en kärsi istua saati ajaa pyörällä.
Tuntuu kuin siis koko genitaalialue olisi räjähtämäisillään ja painon/paineen tunne on vähän samaa kuin loppuraskaudessa.
Tuo on outoa koska menkat ovat kohdussa, ei genitaaleissa, ja koskaan ennen ei tuollaista mulla ole ollut. Vaan nyt on taphtunut jotain ja voi se olla ikäkin (40+) joka tätä tekee.
Tuon kivun ja ”räjähtämisen” tunteen takia en voi tehdä 2-3 päivään mitään. Sen jälkeen sitten kipu hellittää ja voi taas urheilla. Särkylääke ei oikeastaan auta kun se ei poista sitä paineen ja tipahtamisen tunnetta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla pomppiminen vihloo vatsaa niin pirusti, että en käy juoksemassa. Muuten rauhallista liikuntaa, jossa ei tule tärinää tai iskua. Joskus tosin kivut estää kokonaan, silloin lepään ihan suosiolla. Ei aina tarvitse rehkiä.
Mulla taas mahdollisimman kova ja raju liikunta auttaa kipuihin.
Ekana päivänä en yleensä pysty treenaamaan kipujen takia, muuten kyllä.
Kaikki joilla on ongelmattomat menkat (kuten mullakin oli 40v ikään asti), kannattaa tiedostaa että asia saattaa matkan varrella muuttua. Perimenopaussi teki elämästä ikävää kun menkat kiihtyivät (ennen kierto 30pv ja nyt 21pv, kuulemma normaalia), määrä lisääntyi eksponentiaalisestl, kesto on entisen 4pv. sijasta 8p eli kivaa kun on KOKO AJAN menkat. Monesti on kahdet menkat kuukaudessa.
Sitten aikanaan varsinaiset vaihdevuodet alkaa hidastaa kiertoa, mutta perimenopaussi kiihdyttää niitä. Elimistö yrittää vielä viimeisillä hetkillä ”väkisin” tulla raskaaksi ja siksi vimmalla kypsyttää munasoluja. Eikä elimistöä kiinnosta se tieto että lapsiluku on jo täynnä :)
Vierailija kirjoitti:
Ekana päivänä en yleensä pysty treenaamaan kipujen takia, muuten kyllä.
Onko kaikilla eka päivä pahin? Mulla eka päivä on lievää/keskitason vuotoa ja toka päivä aivan kamala niagara, tunnin välein pitää tamponi vaihtaa ja kivut on kamalat.
En ui kolmen tai neljän ekan vuotopäivän aikana, mutta juoksen, hiihdän, ratsastan ja pyöräilen ihan normaalisti. Kuulun niihin, joilla liikunta helpottaa oloa ja lopettaa pahimman kramppaamisen.
Juostessa suorituskyky on muuten menkkojen aikaan jopa aavistuksen parempi kun muulloin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki joilla on ongelmattomat menkat (kuten mullakin oli 40v ikään asti), kannattaa tiedostaa että asia saattaa matkan varrella muuttua. Perimenopaussi teki elämästä ikävää kun menkat kiihtyivät (ennen kierto 30pv ja nyt 21pv, kuulemma normaalia), määrä lisääntyi eksponentiaalisestl, kesto on entisen 4pv. sijasta 8p eli kivaa kun on KOKO AJAN menkat. Monesti on kahdet menkat kuukaudessa.
Sitten aikanaan varsinaiset vaihdevuodet alkaa hidastaa kiertoa, mutta perimenopaussi kiihdyttää niitä. Elimistö yrittää vielä viimeisillä hetkillä ”väkisin” tulla raskaaksi ja siksi vimmalla kypsyttää munasoluja. Eikä elimistöä kiinnosta se tieto että lapsiluku on jo täynnä :)
Jaa-a, missähän vaiheessa mä olen menossa kun ikää 46 ja kuukautiset jää silloin tällöin tulematta.
Ensimmäisenä päivänä saatan olla liian väsynyt ja huonovointinen. Muuten kyllä. Liikunta saattaa minulla jopa helpottaa mahdollisia kipuja.
Kyllä, itselläni liikunta kuukautisten aikana parantaa oloa ja vähentää kipuja.