Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ajattelet nuoresta aikuisesta jolla on kohonnut verenpaine

Vierailija
17.07.2014 |

ja popsii lääkkeitä siihen?

Minua yllätti oma huolestunut reaktio ystävästä jolla kuulin olevan. Ei kai se niin vakavaa ole jos lääkityksellä pysyy paineet hyvinä?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön lääkettä. Suvussa molemmin puolin verenpainetta. Liikun, olen hoikka, en polta en juo. Mineraalisuola käytössä. Olen 27 v.

Vierailija
2/10 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 jatkaa ettei sinun pidä olla huolissasi ystävästäsi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä 22 v. Lääkitys. 167/55. En käytä alkoa. Tupakan jätin 3 v. Sitten. Isällä ja äidillä lääkitys

Vierailija
4/10 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään, tai korkeintaan jotain samanlaista kun ajattelisin 1 tyypin diabeetikosta... On tuollaisessa tapauksessa täysin geneettistä, ei elämäntavoilla korjattavaa. Hyvä jos syö lääkkeitä. Jos paineet pysyy lääkkeillä kurissa, pitäisi olla täysin normaali elämä edessä.

Vierailija
5/10 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollu säännöllinen verenpainelääkitys 22vuotiaasta eli melkei 12v. Vanhemmilla ri ole, ylipaino ei ollu syynä.. Tarkkaan ottaen ihan varmaa syytä ei koskaan löydetty.. Kaliumarvo oli reilusti alle raja-arvon, ku tauti todettiin, ilmeisesti munuaiskuoressa on rakenteellinen vika, kalium pääsee suoraan läpi.. Mutta korkea verenpaine on huomattavasti isompi riski esim sydämen kannalta kuin lääkitys.

Vierailija
6/10 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 10:21"]Mulla on ollu säännöllinen verenpainelääkitys 22vuotiaasta eli melkei 12v. Vanhemmilla ri ole, ylipaino ei ollu syynä.. Tarkkaan ottaen ihan varmaa syytä ei koskaan löydetty.. Kaliumarvo oli reilusti alle raja-arvon, ku tauti todettiin, ilmeisesti munuaiskuoressa on rakenteellinen vika, kalium pääsee suoraan läpi.. Mutta korkea verenpaine on huomattavasti isompi riski esim sydämen kannalta kuin lääkitys.

[/quote]

Onko testattu munuaisvaltimot? Mulla nimittäin oli täsmälleen samat oireet ja löytyi munuaisvaltimon ahtauma yli 90%. Korjattiin stentillä enkä enää tarvitse lääkitystä. Siihen kuluu matala kaliumarvo (tosin niin moniin muihinkin munuaissairauksiin). Esiintyy eritysesti nuorilla naisilla.

Vierailija
7/10 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 11:07"][quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 10:21"]Mulla on ollu säännöllinen verenpainelääkitys 22vuotiaasta eli melkei 12v. Vanhemmilla ri ole, ylipaino ei ollu syynä.. Tarkkaan ottaen ihan varmaa syytä ei koskaan löydetty.. Kaliumarvo oli reilusti alle raja-arvon, ku tauti todettiin, ilmeisesti munuaiskuoressa on rakenteellinen vika, kalium pääsee suoraan läpi.. Mutta korkea verenpaine on huomattavasti isompi riski esim sydämen kannalta kuin lääkitys.

[/quote]

Onko testattu munuaisvaltimot? Mulla nimittäin oli täsmälleen samat oireet ja löytyi munuaisvaltimon ahtauma yli 90%. Korjattiin stentillä enkä enää tarvitse lääkitystä. Siihen kuluu matala kaliumarvo (tosin niin moniin muihinkin munuaissairauksiin). Esiintyy eritysesti nuorilla naisilla.

[/quote]

ei, kiitos vihjeestä. Itse asiassa munuaisia ei tutkittu erityisesti, pissaa vain. Esim ku ottivat sisään päänsäryn takia ja totesivat verenpaineen olevan koholla ja tutkivat osastolla, ni olin vrk tipassa, jossa meni kaliumia ja kaikki pissa piti kerätä talteen.. Päänsäryn takia otettiin selkäydinnäyte ja tietokonetomografia päästä, myöhemmin sydämen uä.. Mutta munuaisia ei tutkittu sen enempää..

Vierailija
8/10 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 11:28"][quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 11:07"][quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 10:21"]Mulla on ollu säännöllinen verenpainelääkitys 22vuotiaasta eli melkei 12v. Vanhemmilla ri ole, ylipaino ei ollu syynä.. Tarkkaan ottaen ihan varmaa syytä ei koskaan löydetty.. Kaliumarvo oli reilusti alle raja-arvon, ku tauti todettiin, ilmeisesti munuaiskuoressa on rakenteellinen vika, kalium pääsee suoraan läpi.. Mutta korkea verenpaine on huomattavasti isompi riski esim sydämen kannalta kuin lääkitys.

[/quote]

[/quote]

ei, kiitos vihjeestä. Itse asiassa munuaisia ei tutkittu erityisesti, pissaa vain. Esim ku ottivat sisään päänsäryn takia ja totesivat verenpaineen olevan koholla ja tutkivat osastolla, ni olin vrk tipassa, jossa meni kaliumia ja kaikki pissa piti kerätä talteen.. Päänsäryn takia otettiin selkäydinnäyte ja tietokonetomografia päästä, myöhemmin sydämen uä.. Mutta munuaisia ei tutkittu sen enempää..

[/quote]

Ehdottomasti siinä tapauksessa suosittelen munuaisvaltimoista vähintään doppler ultraa, sen tulosten perusteella mahdollisesti MRI angiota/tavallista angiografiaa. Yleisin syy nuorella naisella munuaisvaltimon ahtaumaan on sairaus nimeltä fibromuskulaarinen dysplasia. Verisuoni/kollageenisairaus, ei edes niin hirveän harvinainen. Nuorelta naiselta jolla korkea verenpaine ja matala kalium eikä sukurasitusta pitäisi ehdottomasti poissulkea... Nefrologi löysi itseltä tämän taudin, suosittelen sellaisen luokse menemistä.

Vierailija
9/10 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 12:52"][quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 11:28"][quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 11:07"][quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 10:21"]Mulla on ollu säännöllinen verenpainelääkitys 22vuotiaasta eli melkei 12v. Vanhemmilla ri ole, ylipaino ei ollu syynä.. Tarkkaan ottaen ihan varmaa syytä ei koskaan löydetty.. Kaliumarvo oli reilusti alle raja-arvon, ku tauti todettiin, ilmeisesti munuaiskuoressa on rakenteellinen vika, kalium pääsee suoraan läpi.. Mutta korkea verenpaine on huomattavasti isompi riski esim sydämen kannalta kuin lääkitys.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ehdottomasti siinä tapauksessa suosittelen munuaisvaltimoista vähintään doppler ultraa, sen tulosten perusteella mahdollisesti MRI angiota/tavallista angiografiaa. Yleisin syy nuorella naisella munuaisvaltimon ahtaumaan on sairaus nimeltä fibromuskulaarinen dysplasia. Verisuoni/kollageenisairaus, ei edes niin hirveän harvinainen. Nuorelta naiselta jolla korkea verenpaine ja matala kalium eikä sukurasitusta pitäisi ehdottomasti poissulkea... Nefrologi löysi itseltä tämän taudin, suosittelen sellaisen luokse menemistä.

[/quote]

Ja siis pointti on se että tämä on yksi niistä harvoista korkean verenpaineen muodoista joita voidaan hoitaa muuten kuin lääkkeillä, verenpainetaudista paraneminen on siis mahdollista tässä tapauksessa joko osin tai kokonaan (aina munuainen ei palaudu täysin ennalleen jos iskemiaa on ollut liian pitkään, mutta yleensä ainakin lääkitystä voidaan vähentää).

Vierailija
10/10 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla valitettavasti on korkea verenpaine. Lääkärit sanoivat että ykköstyypin diabetekseni on varmaan altistanut koska kuntoilen, en ole lihava, syön terveellisesti, absolutisti ja ei tupakkaa ikinä.