Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhoillislestadiolaisuudesta

Vierailija
16.07.2014 |

Monet haluavat tietää millaista on olla vanhoillislestadiolainen joten kerron nyt omasta elämästäni.

Lue jos kiinnostaa, älä lue jos ei kiinnosta :)

Olen luultavasti niitä "vapaamielisempiä" uskovaisia  vaikka mielestäni ei ole niin että toiset olisivat vapaamielisiä ja toiset ei. Olen naimisissa ja käytämme ehkäisyä. Meikkaan hillitysti jne. Ei taivaaseen pääse lapsia synnyttämällä tai itsensä uuvuttamalla. Tärkeintä on se omakohtainen usko sydämessä, synnit anteeksi ja rauha Jumalan kanssa. Ehkäisystä ei luonnollisesti puhuta kenellekään koska siihen on monenlaista suhtautumistapaa, yleisin tosin se että ehkäisyä ei haluta käyttää.

En toitota uskoani tai tuputa sitä kenellekään. Usko näkyy elämässäni korkeana moraalina ja ehkä vähän vanhoillisilla arvoillani sekä ennen kaikkea elämänilona. Nautin elämästäni jonka olen saanut lahjaksi ja se näkyy ulkopuolelle. Lisäksi PYRIN olemaan ahkera ja rehellinen ihminen. En tuomitse ketään, ei ihmisillä ole sitä oikeutta, vain Jumalalla. Haluan auttaa muita ihmisiä ja olla ystävällinen ja iloinen.

En ylennä itseäni kenenkään yläpuolelle. Kaikki me ihmiset olemme samalla viivalla. Tekojemme kautta toista ihmistä voi arvostaa enemmän kuin toista. Esim. teet tahallasi pahaa toista ihmistä kohtaan- ei tuollaista voi arvostaa. Mutta pahaa meistä tekee jokainen. Tärkeää pyytää anteeksi ja sopia asioista.

Olen kiitollinen elämästäni, pyrin käyttämään se hyvin. Nautin kaikesta hyvästä mitä olen saanut ja saan. En jaksa käyttää elämääni turhaan valittamiseen ja vihanpitoon. Vastoinkäymisiä tulee aina, toiset pienempiä toiset suurempia. Niistä selviää oikealla asenteella elämää kohtaan.

Pilkkaa joutuu sietämään usein kun tulee ilmi että on uskovainen. En siihen kiinnitä huomiota. Yleensä, jos viitsit pilkata ihmistä jonkun asian takia, takana on ongelmia pilkkaajan itsetunnossa tai jotain muuta ongelmaa. Toivon vain että tämä ihminen saisi apua.

Minulla on hyvä itsetunto. Usko myös tukee sitä osaltaan. Ei niin että olisin parempi ihminen koska olen uskovainen vaan hyvä itsetunto tulee siitä että olen onnellinen ja usko tuo elämään iloa ja rauhaa.

Yksi lempivirsistäni alkaa: Sä kuljet seurassa Jeesuksen, sen kertoo katseesi riemuinen, sen kertoo laulusi helkkyvä myös murheen kyynelten keskellä. Minusta tuo on niin hyvin sanottu. Uskomisen ilo heijastuu elämässäni kaikkeen mitä teen.

Teen pahoja ja vääriä tekoja ja asioita, koska olen vain ihminen. Mutta haluan korjata, sopia ja pyytää anteeksi jos teen väärin. Usko antaa elämään toivon ja luottamuksen. Elämä kantaa ja elämän päättyessä päämääränä on Taivaan koti.

En sääli ihmisiä jotka eivät ole uskomassa enkä ajattele niin että kunpa kaikki maailman ihmiset voisivat olla uskovaisia. Jokainen on itse vastuussa omasta elämästään. Toivon vain että jokainen voisi olla onnellinen. Joku löytää onnellisuutensa omistaessaan elämänsä vapaaehtoistyölle kehitysmaassa, toinen viettäessään luksuselämää miljoonakaupungissa. Itselleni onnellisuuden tuo usko jonka kautta koen elämäni lahjana. Tärkein asia elämässäni on rakas aviomieheni, myös lahja Jumalalta. Olen kiitollinen kaikesta. Kaikella on tarkoituksensa. 

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 13:47"]

[quote author="Vierailija" time="16.07.2014 klo 12:51"]

Hienosti kirjoitettu. Valitettavasti en kuitenkaan voi arvostaa lestadiolaisuutta jonka katson olevan yksi Suomen suurin ihmisoikeusongelma. En voi sietää naisten ja lasten aivopesua noudattamaan keskiaikaisia elämäntapoja. Esimerkiksi Oulun seudulla lestadiolaisten kaksinaismoraali on todella yököttävää. Kuten myös juoruilu ja toisten ihmisten manipulointi. Mielestäni lestadiolaisuus uhkaa vakavasti monien ihmisten ihmisoikeuksia ja henkistä hyvinvointia.

Mutta kiva kuulla että ajattelet noin. Noinkohan vain kaikki tai edes suurin osa tosi-lestoista sinut hyväksyy? Enpä usko.

[/quote]

Tarkoittaako tuo, että sinä et pidä kirjoittajaa tosi-lestana?

[/quote]

Eipä sitä toinen voi määritellä kuka on tosi-lesta ja kuka ei tosi-lesta. Tai voi mut sillä nyt ei ole mitään merkitystä.

Vierailija
2/6 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

<3<3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti kirjoitettu. Valitettavasti en kuitenkaan voi arvostaa lestadiolaisuutta jonka katson olevan yksi Suomen suurin ihmisoikeusongelma. En voi sietää naisten ja lasten aivopesua noudattamaan keskiaikaisia elämäntapoja. Esimerkiksi Oulun seudulla lestadiolaisten kaksinaismoraali on todella yököttävää. Kuten myös juoruilu ja toisten ihmisten manipulointi. Mielestäni lestadiolaisuus uhkaa vakavasti monien ihmisten ihmisoikeuksia ja henkistä hyvinvointia.

Mutta kiva kuulla että ajattelet noin. Noinkohan vain kaikki tai edes suurin osa tosi-lestoista sinut hyväksyy? Enpä usko.

Vierailija
4/6 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mun on vaikea ymmärtää miksi tämä olisi ihmisoikeusongelma. Onhan kyse on täysin vapaaehtoisesta asiasta.

Vierailija
5/6 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva saada vähän lisävalaistusta Suomen mittavaan ihmisoikeusongelmaan. 

Kun täysi-ikäinen liikkeen ulkopuolella kasvanut henkilö liittyy lestadiolaisuuteen, onko silloinkin kyseessä ihmisoikeusongelma? Onko sillä väliä, onko kyseessä mies vai nainen? Koskeeko ihmisoikeusongelma vain lestadiolaisperheen lapsia, jotka eivät voi valita kasvuympäristöään? Vai koskeeko se vain niitä lapsia, jotka eivät ole varauksettoman onnellisia asemastaan? 

Vierailija
6/6 |
16.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tarkoittaako tuo, että sinä et pidä kirjoittajaa tosi-lestana?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan