Anteeksi nyt vaan, mutta nämä nykyiset kierrätysmateriaalista valmistetut juomapillit ovat IHAN SURKEITA!
Kommentit (163)
Saatan olla erityisherkkä, mutta mun mielestä niissä on jotenkin ällöttävän "karhea" suutuntuma. 🤢
Mikä ihme on tämä viranomaisten kiinnostuminen juomapilleistä, että ne pitää kieltää? Kun sitä muovia on sitten kuitenkin kaikkialla muualla eikä sitä kielletä kuitenkaan.
Koitin eilen juoda pirtelöä tuollaisella paperipillillä, sehän meni ihan mössöksi ja lyttyyn parista imaisusta! Turhauttavaa puuhaa!
Olen siirtynyt tämän takia McDonaldsissa mehuihin, ne sentään tulee vielä muovipullossa.
Miksi aikuisen ihmisen pitää imeä pillillä? Onko äiti vieroittanut tissistä liian aikaisin? Vai miksi on imuvaihe jäänyt päälle?
Ymmärrän ehkä että pienet taaperot imevät pillimehua, koska eivät sotke sitten niin paljon. En muuten. Lappaa sitä pirtelöä vaikka kauhalla suuhusi jos et osaa juoda.
Jep, yritin vielä löytää kunnon pillejä ennen vuodenvaihdetta, mutta olivat jo kaikkialta loppu. Nyt aina kun käyn jossain ruokapaikassa jossa on vielä muovisia pillejä, olen kysynyt saisinko ostaa niitä hiukan kotiin ja aina olen saanut tähän asti ottaa muutaman ilmaiseksi. Ja tasan kysyn jatkossakin ja jos jostakin vain löytäisin, niin ostaisin heti ja paljon. Ihme pelleilyä tämä, kun suurin osa suomalaisista ei visko niitä pillejä sinne mereen, vaan laittaa ne roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aikuisen ihmisen pitää imeä pillillä? Onko äiti vieroittanut tissistä liian aikaisin? Vai miksi on imuvaihe jäänyt päälle?
Ymmärrän ehkä että pienet taaperot imevät pillimehua, koska eivät sotke sitten niin paljon. En muuten. Lappaa sitä pirtelöä vaikka kauhalla suuhusi jos et osaa juoda.
Kun on reissun päällä, niin pilli on autossa näppärä. Ei kaada vahingossa juomia päälleen.
Vierailija kirjoitti:
Ja kuinka paljon ja kuinka usein ap joutuu noita pillejä käyttämään?
Minulle kyllä kelpaavat ja minusta on upea juttu, että muovien käyttö ja muovisaaste vähenee noidenkin ansiosta.
Ei elämässä kaikki voi aina ole aina hyvää ja kivaa ja miellyttävää.
Sellaista se luonnonsuojelu ja ilmastosta hyvää huolta pitäminen on,
Että luopuu joistakin itselleen kuuluvista mukavuuksista ja kivoista jutuista.
Se paperipilli on kuitenkin edelleen pakattu muovikääreeseen (ainakin pillimehujen kyljessä). Olisivat mieluummin vaikka muuttaneet tuon muovikääreen paperiseksi ja säilyttäneet pillin muovisena.
Vierailija kirjoitti:
Jep, yritin vielä löytää kunnon pillejä ennen vuodenvaihdetta, mutta olivat jo kaikkialta loppu. Nyt aina kun käyn jossain ruokapaikassa jossa on vielä muovisia pillejä, olen kysynyt saisinko ostaa niitä hiukan kotiin ja aina olen saanut tähän asti ottaa muutaman ilmaiseksi. Ja tasan kysyn jatkossakin ja jos jostakin vain löytäisin, niin ostaisin heti ja paljon. Ihme pelleilyä tämä, kun suurin osa suomalaisista ei visko niitä pillejä sinne mereen, vaan laittaa ne roskiin.
Netistä voi tilata esimerkiksi Amazonista löytyy muovipillejä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkistä! Pitääkin heti selvittää tuleeko millaiset tullimaksut, kun nyt tuli se uudistus. En muutenkaan ole kuin kerran elämäni aikana tilannut ulkomailta, pitää katsoa osaanko. Kai ulkomailta saa vielä ostaa muovipillejä, että ei kai ne jää tulliin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ehkä että pienet taaperot imevät pillimehua, koska eivät sotke sitten niin paljon. En muuten. Lappaa sitä pirtelöä vaikka kauhalla suuhusi jos et osaa juoda.Kun on reissun päällä, niin pilli on autossa näppärä. Ei kaada vahingossa juomia päälleen.
Miksi autossa pitää juoda? Tai jos juo, niin valitsee sitten korkillisen pullon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ehkä että pienet taaperot imevät pillimehua, koska eivät sotke sitten niin paljon. En muuten. Lappaa sitä pirtelöä vaikka kauhalla suuhusi jos et osaa juoda.Kun on reissun päällä, niin pilli on autossa näppärä. Ei kaada vahingossa juomia päälleen.
Miksi autossa pitää juoda? Tai jos juo, niin valitsee sitten korkillisen pullon.
Tai pullollisen korkin. :)
Vierailija kirjoitti:
Ituhipperoinen kirjoitti:
Eniten näissä häiritsee kun Suomi lähtee mukaan näihin ihme hömpötyksiin. Ihan eri asia kieltää muovipillit esim. Intiassa kuin Suomessa. Sama homma autoilun kanssa. Joku ituhippi tulee varmaan tähänkin kiljumaan niin sanon jo valmiiksi, että please penetrate yourself.
Miettikääpä, kuinka paljon esim. Kiinassa ja Intiassa syntyy muovipillijätettä? Mutta ei, kun Suomen, EU:n mallioppilaan, pitää yrittää pelastaa koko maailma!
Kyllähän tuo on ihan koko EU:n laajuinen juttu. Mietipä hetki kuinka monta tonnia vuodessa tulee täysin turhaa muovijätettä vaikkapa EU:n alueella tuollaisista kertakäyttöisistä pilleistä ja astioista ym. Kenenkään elämä ei mene siitä pilalle, ettei saa enää muovipilliä. Muovin käytöstä pitäisi pyrkiä monestakin syystä pois mahdollisimman laajalti, tämä on vain ensimmäinen askel sillä tiellä. En tajua miten tämä voi olla niin iso asia ihmisille, selvästi eletään liian yltäkylläisissä olosuhteissa jos tämä on iso ongelma. Kuinka usein te oikeasti ostatte jotain valmispirtelöitä tai muita mihin pilliä tarvitsee? En nimittäin itse edes muista milloin olisin viimeksi ostanut tällaisen tuotteen.
Vierailija kirjoitti:
Niin, aikuiset ihmiset juovat MUOVIpullosta ilman pilliä.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä. Mä en edes ymmärrä tän kaiken pointtia. Siis olenko mä vaan jotenkin tyhmä, kun en tajua, miten kertakäyttöisten muovipillien vaihtaminen kertakäyttöisiin paperipilleihin pelastaa maailman? Turhaa roskaahan se on joka tapauksessa, ja kaikista maailman muovilärpättimistä pillit ei ole millään lailla turhimmasta päästä. En ymmärrä, en.
No olet vähän jättänyt asian pohdiskelun oikeasti tekemättä, siinä mielessä olet vähän tyhmä.
Muovi ei maadu eikä se ole uusiutuva luonnonvara. Se on öljy ja bensateollisuuden jäte, josta on myyty meille aikanaan kaikkivoipa materiaali jolla tienata vielä lisää. Sille on omat käyttöpaikkansa asioissa joissa se on materiaalina ylivoimainen. Ja se jäljelläoleva muovi on hyvä noihin kohteisiin käyttääkin ja pyrkiä kierrättämään sen sijan että se nakataan mereen tai poltetaan. Sen sijan massatuotannossa esim. kertakäyttöpilleihin ja kertakäyttövaatteisiin, kosmetiikkaan, pesuaineisiin tai maaleihin sitä ei tarvita lainkaan. Oikeasti.
Puhumattakaan siitä kuinka myrkyllistä se muovintuotanto on..
Metallipillit on tosiaan kotikäytössä erittäin hyviä. Ja kyllä sen hamppariaterian limun hörppää hyvin paperipillillä tai pärjää ihan ilman.
Vierailija kirjoitti:
Hapotetut juomatnkuluttavat kiillettä. Pillillä saat vähennettyä hampaisen kulumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkistä! Pitääkin heti selvittää tuleeko millaiset tullimaksut, kun nyt tuli se uudistus. En muutenkaan ole kuin kerran elämäni aikana tilannut ulkomailta, pitää katsoa osaanko. Kai ulkomailta saa vielä ostaa muovipillejä, että ei kai ne jää tulliin?
Ulkomailla ei välttämättä säädellä sitä millaisia pitoisuuksia mitäkin myrkkyjä elintarvikemuovissa saa olla, se on tiukimmillaan EU:ssa. Vähän kannattaa katsoa mistä tilaa ja ymmärtää riskit.
Me eletään aika suojeltua elämää täällä näiden säädösten ja valvonnan takia. Niiden ajatus on aina oikeastaan kuluttajan etu.
Vierailija kirjoitti:
Ikean puolukkapillimehun pahvipilli on pakattu muoviin....
Ettei olisi kuitenkin sellofaania?
Onneksi tuli aikoinaan investoitua muutama säkki pillejä (pun intended) Ikeasta. Nuo riittänee loppuelämän ajaksi.