Te, jotka valitatte että yöllä on kuuma, olette oikeasti tehneet nämä asiat?
En todellakaan ymmärrä ihmisiä, jotka valittavat etteivät pysty nukkumaan kuumuuden takia. Minä asun yksiössä, jossa lämpötila nousee aivan sille tasolle jossa se päivällä on.
Esim viime yönä nukuin paksun peiton kanssa. Ei tarvitse tehdä kuin tämä:
A.
Jos sinulla on parveke, avaa HERRAN TÄHDEN ne parvekelasit. Avaa myös parvekkeen ovi selälleen.
Jos sinulla on ikkuna, avaa se ikkuna KOKONAAN, niin kuin ikkunaa pestessä tehdään. Mikään räppänän avaaminen ei riitä
Jos asut ikkunattomassa kopperossa, en voi auttaa.
B.
Hanki tuuletin. Itsen hankin 18 euron tuulettimen Lidlistä.
Jos sinulla ei ole siihen varaa, en voi auttaa.
C. Laita tuuletin puhaltamaan parvekkeen oviaukosta sisään huoneeseen. Ulkona on iltaisin viileää, MISSÄÄN SUOMESSA ei ulkona ole yöllä hellelämpötiloja.
D. Huone viilenee kun ulkona alkaa olla 20 astetta nopeasti. Mene nukkumaan korvatulppien kanssa, sillä tuuletin ja ulkoa tulevat äänet voivat haitata.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän kaikki ikkunat suljettuina allergian takia, mutta kuuma ei ole, kun tuuletin on päällä niin, että puhallus on suunnattu ihmisiin. Ilmavirta tuntuu viilentävältä, vaikka eihän lämpötila laske.
Nimenomaan. Ap ei näytä ymmärtävän, että ei se lämpötila mihinkään laske, mutta tuulettimen ilmavirta luo edes hetkellisesti tunnetta viilenemisestä, etenkin jos sen lähelle asettuu suihkun jälkeen.
A. Asun ensimmäisessä kerroksessa eikä ole parveketta. Ikkunat ovat niin isot että niitä ei oikein voi avata täysin, koska pitäisi siirtää huonekaluja pois tieltä ja olisi iso riski jättää niin suuret ikkunat selälleen yöksi. Tuulenpuuska saattaisi paiskata ikkunat säpäleiksi.
B. Minulla on tuuletin, mutta siitä ei olevpaljon hyötyä yli 30 asteen sisälämpötilassa. Pidän sitä päällä yöllä enkä pysty nukkumaan siinä metelissä. Se aiheuttaa myös päänsärkyä.
C. Ei siis ole sitä parveketta.
D. En pysty nukkumaan korvatulppien kanssa koska ne häiritsevät vielä ennemmän kuin tuuletin.
Muutenkin ensimmäisessä kerroksessa ikkunoiden pitäminen täysin auki aiheuttaa sen että kämppä on aamulla täynnä kaikenlaisia hyönteisiä jotka tulevat sisään laumoina koska ikkunoiden lähellä on paljon puita ja pensaita. Niitä joutuu sitten metsästämään pois koko päivän ja taas sama juttu seuraavana päivänä.
Ap:n viestissä oli kolme täyden totuuden sanaa. "En voi auttaa." Et todellakaan voi joten säästä ns hyvät neuvosi.
Täällä tehty jo usean päivän ajan kaikki A-kohdan asiat ja hyvin viilenee.
Läpiveto on puolille öin ja ilmanvaihtokone öisin täysillä. Aamulla, siis 10 maissa, kämppä on 2-3 astetta lämpimämpi kuin nukkumaan mennessä ja iltapäivällä taas ulkolämpötilassa. Aamuisin olen hiestä märkä ja nukkunut muutaman tunnin.
Arvaa nukunko ne ikkunat ja ovet auki.... kaupungin keskustassa maan tasalla... Ei tämä helle vielä itsesuojeluvaistoa ole sumentanut.
Talvellahan tämän hirsirunkoisen talon lämmönvarauskyky on loistava ominaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Huh huh mikä keskustelu, mikä ap:ta oikein vaivaa? Vituttaa kun ihmiset ei tulekaan joukolla kiittelemään miten mahtavia neuvoja se antoi?
Provolta vaikuttaa. Kaikkiin vastauksiin täytyy vittuilla. Outo hyypiö.
Jos ikkunoita ei saa auki, eikä tuuletinta tai ilmalämpopumppua ole, tehkää näin.
Laittakaa huoneen lattialle vateihin niin kylmää vettä, kun hanasta saa, voi lisätä jääpaloja kaveriksi. Sitten vatien reunoille käsipyyhkeitä siten, että niiden toinen pää ui reilusti vedessä.
Vesi imeytyy ajan mittaan koko pyyhkeeseen ja sitten toisesta ei vedessä olevasta päästä pyyhe yrittää samaan aikaan kuivua ja se viilentää huoneilmaa.
Lisäksi ottakaa illalla suihku, jonka lopuksi niin kylmää vettä mun kärsitte ja niin kauan kuin kestätte.
Tämän jälkeen voidelkaa iho (käsivarret, kyljet, vatsa, peppu, sisä- ja ulkoreidet) selluliitin poistoon tarkoitetulla geelillä, joka aktivoi ihon kylmäpisteet.
Varmaan kylmägeelikin käy.
Sen jälkeen oikeastaan ensin paleltaa ja peitto tuntuu mukavalta. Kun siinä tulee lopulta kuuma ja ottaa peiton pois, on loppuyö aivan sopivaa, ei ole hiki, ei kuuma eikä edes nihkeä.
Bonuksena ehkä selluliitit katoaa!
E. Parvekeremontti estää oven ja ikkunan auki pitämisen makuuhuoneessa.
F. Huoneistossa on hiekkapuhalluksen vuoksi arkisin tuuletus pois päältä
G. Huoneistoomme tulee ikkunoista ilta-aurinko, joten tuuletus nostaa huoneen lämpötilaa myöhään illasta, eikä asunnossa kierrä riittävästi vielä ilma olohuoneeseen.
H.Meillä on jo kaksi tuuletinta, jotka riittävät, jos huoneistoon saisi raitista hengitysilmaa riittävästi sekä asunnon saisi läpituuletettua 20:00 jälkeen ennen nukkumaanmenoa.
Päivisin käy työpaikalla ja iltaisin Istun rannalla, kummassakaan en lle harkinnut/ voinut nukkua. Et voi auttaa, mutta minulla on syy valittaa unettomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Menkää nukkumaan puolen yön jälkeen, silloin se ulkoa puhaltava ilma on viileää.
Jos yritätte nukkua huoneessa, jossa on vain ikkuna hiukan raollaan klo 21, en yhtään ihmettele että on kuuma.
Saattaa nyt tulla yllätyksenä sinulle että on myös ihmisiä jotka käy töissä. Kun herätyskello soi 3.50, niin ei siitä kauheasti valvota yli kahdentoista että JOS lämpötila sattuisi laskemaan tänäpäivänä alle 30 asteen sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Läpiveto on puolille öin ja ilmanvaihtokone öisin täysillä. Aamulla, siis 10 maissa, kämppä on 2-3 astetta lämpimämpi kuin nukkumaan mennessä ja iltapäivällä taas ulkolämpötilassa. Aamuisin olen hiestä märkä ja nukkunut muutaman tunnin.
Arvaa nukunko ne ikkunat ja ovet auki.... kaupungin keskustassa maan tasalla... Ei tämä helle vielä itsesuojeluvaistoa ole sumentanut.
Talvellahan tämän hirsirunkoisen talon lämmönvarauskyky on loistava ominaisuus.
Meillä on hirsirunkoinen talo suojaisella paikalla etelärinteessä ja suuri osa ikkunoista on etelään ja länteen. Meillä on näin kesäisin, kun lämmitykset ovat pois päältä, viiden asteen ero ulkolämpötilaan. Olen ajatellut sen johtuvan juuri tuosta hirsirungosta.
Vierailija kirjoitti:
E. Parvekeremontti estää oven ja ikkunan auki pitämisen makuuhuoneessa.
F. Huoneistossa on hiekkapuhalluksen vuoksi arkisin tuuletus pois päältä
G. Huoneistoomme tulee ikkunoista ilta-aurinko, joten tuuletus nostaa huoneen lämpötilaa myöhään illasta, eikä asunnossa kierrä riittävästi vielä ilma olohuoneeseen.
H.Meillä on jo kaksi tuuletinta, jotka riittävät, jos huoneistoon saisi raitista hengitysilmaa riittävästi sekä asunnon saisi läpituuletettua 20:00 jälkeen ennen nukkumaanmenoa.Päivisin käy työpaikalla ja iltaisin Istun rannalla, kummassakaan en lle harkinnut/ voinut nukkua. Et voi auttaa, mutta minulla on syy valittaa unettomuutta.
Ja siis mulla on syy valittaa, mutten tee sitä kuin tässä viestissä, koska ap on kovin subjektiivinen näkökulmassaan.
Kerron vain tilanteen, jos joku ihmettelee, miksi olen siirtynyt työpaikalleni takaisin tai miksi näytän väsyneeltä. En jaksa märehtiä asialla, mille nyt en vaan voi mitään tällä hetkellä - en voi vaikuttaa helteisiin tai remontin vaiheisiin ja etenemiseen. Koetan vain pysyä tolpillani ja odotan onneksi vielä lomalle pääsyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvellahan tämän hirsirunkoisen talon lämmönvarauskyky on loistava ominaisuus.Meillä on hirsirunkoinen talo suojaisella paikalla etelärinteessä ja suuri osa ikkunoista on etelään ja länteen. Meillä on näin kesäisin, kun lämmitykset ovat pois päältä, viiden asteen ero ulkolämpötilaan. Olen ajatellut sen johtuvan juuri tuosta hirsirungosta.
Onko koneellinen ilmanvaihto jota ei saa pois päältä?
Meillä musta peltikatto.
Kun hirsi lämpenee, se pitää sen lämmön pitkään, mutta jostain syystä teillä ei ole päässyt vielä lämpenemään.
Kun talon vierestä menee iso tie, tarkoittaa ikkunan auki pitäminen sitä, että herää 30 min välein helvetilliseen mopon ja auton pärinään. Parveketta ei ole. Ikkunat yhdellä seinällä joten läpiveto mahdoton kerrostalossa. Tuulettimet vain liikuttaa ilmaa. Kun +30 helteet jatkuneet jo 1,5 kk on talon rakenteet niin lämmenneet ettei mikään auta. Nukun jo nyt olohuoneen lattialla koska siinä viilein. Eniten harmittaa koiran tuska lämmöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talvellahan tämän hirsirunkoisen talon lämmönvarauskyky on loistava ominaisuus.Meillä on hirsirunkoinen talo suojaisella paikalla etelärinteessä ja suuri osa ikkunoista on etelään ja länteen. Meillä on näin kesäisin, kun lämmitykset ovat pois päältä, viiden asteen ero ulkolämpötilaan. Olen ajatellut sen johtuvan juuri tuosta hirsirungosta.
Onko koneellinen ilmanvaihto jota ei saa pois päältä?
Meillä musta peltikatto.
Kun hirsi lämpenee, se pitää sen lämmön pitkään, mutta jostain syystä teillä ei ole päässyt vielä lämpenemään.
Musta peltikatto tässäkin on. Ei koneellista ilmanvaihtoa. Olen asunut tässä muutamaa lyhyttä katkoa lukuun ottamatta 40 vuotta. Ja tuo lämpötilaero on aika vakio. Tämä on kahdeksantuuman hirrestä tehty rintamamiestalo ja lämpöeristystäkin on lisätty.
jos nukkuu korvatulpat korvissa ei sitten herää herätyskelloon..
eikä näin työssäkäyvänä voi mennä nukkumaan puoliltaöin..
Kenelle näistä neuvoista nyt oli hyötyä? Luuletko ettei kukaan ole ennen sinua kokeillut?
Sitäpaitsi unohdit kokonaan yhtä turhat neuvot kuten "sulje verhot ja sälekaihtimet päivällä", "laita petivaatteet pakastimeen", "laita jääpala astia tuulettimen eteen" ja "ota viileä suihku". 🤦
Itse kärvistelin tässä viidennen kerroksen luukussa johon paistaa aurinko koko päivän viisi vuotta kaiken mahdollisen kokeilleena ennenkuin hermostuin, otin lainaa ja ostin siirreltävän viilennyslaitteen. Vasta se on saanut olon siedettäväksi ja oikeasti laskee sisälämpöä muutaman asteen. Yöllä parvekkeen oven auki pitäminen ei juuri laske lämpötilaa koska betonilattiat ja seinät on lämmennyt.
Sympatiani kaikille ketkä kärsii eikä ole oikeasti mahdollisuutta viilennykseen, se oikeasti laskee elämänlaatua. Kunpa vuokrakämppiinkin alettais satsaamaan viilennykseen, se nostaisi asuntojen arvoakin. Itse en ole katunut tuota ostosta vaikka se työttömälle todella iso raha on, se on ehdottomasti nostanut elämänlaatua ja jaksan paremmin.
Korvatulppien käyttö pitkäaikaisesti voi muuten vahingoittaa korvia. Varsinkin makuuasennoissa jos on yhtään kyljellään. Vastuuttomia neuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole parveketta enkä voi avata isoja ikkunoita koska kissa karkaa. Ne pikkuikkunat on totta kai auki ja on läpiveto, lämpötila laskee yön aikana ehkä asteen tai pari. Tuuletin kyllä on ja kyllähän se sinänsä auttaa mutta lämmin on silti ilman peittoa nukkuessa.
Etkö voisi laittaa ikkunaan verkkoa ettei kissa karkaisi?
Kissan omistajat voisi ehkä laittaa ikkunaan jonkun ritilän mistä kissat ei pääse ulos mutta ilma pääsee sisälle ?
Samaa ihmettelen. Harvinaisen kammottavan ja omahyväisen oloinen tapaus. ”Minä tiedän miten toimitaan ja kerron sen nyt kaikille.”