Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei-äidinkielisen 20v. työkaverin suunnitelmissa oli ala, johon tarvitsee paljon lukupäätä

Vierailija
11.07.2021 |

Kun tuli meille töihin (matalapalkka-ala, läpimenoala), kertoi että häntä kiinnostaisi tällainen ala, johon pitää lukea pääsykokeisiin ym. Lopulta vuoden aikana huomasin, että hänellä on jo suomen kielen kanssa luetunymmärtämisen ongelmia.
Kertokaas muita tapauksia, kun on ollut ihan epärealistiset suunnitelmat.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sä tiedät miten epärealistinen suunnitelma on? Matalapalkkaduunari ei ole aivan paras arvioija toisen akateemisessa potentiaalissa.

Se kielitaito voi kehittyä vielä hurjasti ja jos lisäksi ok englanti, niin ei pitäisi olla ongelmia opiskella, jos muuten on älyä ja ahkeruutta.

Vierailija
2/4 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sä tiedät miten epärealistinen suunnitelma on? Matalapalkkaduunari ei ole aivan paras arvioija toisen akateemisessa potentiaalissa.

Se kielitaito voi kehittyä vielä hurjasti ja jos lisäksi ok englanti, niin ei pitäisi olla ongelmia opiskella, jos muuten on älyä ja ahkeruutta.

Hän siis ei ole tehnyt mitään tuon asian eteen. Ja on käynyt ilmi, että on suomen kanssa sen verran isoja vaikeuksia, että ainakaan suomeksi ei häneltä onnistu opiskelu, jossa pitäisi opiskella isoja kokonaisuuksia. Hänellä on sisarus, joka opiskelee maakuntayliopistossa, joten heidän perheessään on ainakin tällaista pitkäjänteisyyttä. Mutta tämä henkilö pääsi itse läpi rimaa hipoen yhdestä työhön liittyvästä ammattitutkinnosta, joten olen alkanut epäillä, että tässä ei ole realismia mukana. Välillä myös viesteilen jollain viestisovelluksella tämän ihmisen kanssa, ja hän todella ei osaa suomea hyvin. On kuitenkin käynyt koulujakin suomeksi.

Sinällään suhtaudun innostuneesti kaikkien opiskeluaikeisiin ja olen kannustava. Sen vuoksi tässä avauksessa on mukana pettymystä, että tällä nimenomaisella tyypillä ei ole ilmeisesti realistisia odotuksia. Ja en tietenkään hänelle sano näin, olen vain hiljaisesti mielessäni pettynyt, kun olen alkanut huomata näitä asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap paljonkin hakenut kyseiseen kouluun vai miksi olettaa ymmärtävänsä läpimenoalalla opinahjojen pääsyvaatimuksista? Oletko vain kateellinen, kun työkaverillasi on elämässä tavoitteita, ja sinä olet jo menettänyt laiskuutesi ja tyhmyytesi vuoksi vuosikausia elämästäsi, työskennellen huonoissa töissä?

Vierailija
4/4 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ap paljonkin hakenut kyseiseen kouluun vai miksi olettaa ymmärtävänsä läpimenoalalla opinahjojen pääsyvaatimuksista? Oletko vain kateellinen, kun työkaverillasi on elämässä tavoitteita, ja sinä olet jo menettänyt laiskuutesi ja tyhmyytesi vuoksi vuosikausia elämästäsi, työskennellen huonoissa töissä?

Ei.

Minulla on kaksi tutkintoa, joista toinen on akateeminen. Tiedän siis vaatimustason. Olen aiemminkin seurannut ja kannustanut näitä töissäni olevia nuoria, jotka ovat hakemassa johonkin.

Kuten jo sanoin, suhtaudun innostuneesti, kun jollakulla on joku aie johonkin. Tässä tapauksessa olen salaa pettynyt, että vaikutti, että kyseessä oli vain taivaanrannanmaalailu.