Miten Saksassa puhuttu saksan kieli eroaa Itävallassa
Kommentit (14)
Ääntäminen, sanat, kielioppikin osittain.
Saksan kieltä kirjoitetaan fraktuuralla, Itävallassa on käytössä Helvetica.
Se on sellaista rumaa mongerrusta, niiko joku pulloharja olisi työnnettynä kurkkuun.
Saksalaisia ymmärtää, sveitsiläisiä ei
Mä pystyn siis erottamaan Sveitsissä ja Saksassa puhuttua toisistaan, mutta en pysty itse selittämään miten.
Ap
Itävalta vs. Saksa ääntäminen vaihtelee ja aksentti. muitakun pieniä eroja löytyy mm. sanastossa. Sveitsis puhutaan enimmäkseen Schwüzertütschiä, joka ihan omaa mongerrusta. Sitä ei saksalaisetkaan ymmärrä. Virallista saksaa ei siellä arjessa juuri kuule.
Kohtuu paljon. Muurien sorruttua oli Itävaltaisilla vaikeuksia ymmärtää vanhasta DDR:stä tulleita saksalaisia.
mies53v
DDR kehitti ihan omia sanoja, koska halus tehä pesäeron länteen. siinä syy.
Kaikissa noissa maissa on hyvin pärjännyt suomen kielellä.
Jos on meinannut olla jotain epäselvyyttä, on vaan pitänyt puhua vähän kovemmalla äänellä.
Saksassa puhutaan saksaa, sitä tavallista saksaa, jota ulkomailla kouluissa opetetaan. Itävallassa ja Sveitsissä sen sijaan puhutaan voimakasta murretta, joka on Sveitsissä niin voimakasta, että siinä on melkein yhtä iso ero kuin suomen ja eestin kielissä.
Vierailija kirjoitti:
Se on sellaista rumaa mongerrusta, niiko joku pulloharja olisi työnnettynä kurkkuun.
sekoitat tanskan ja saksan.
Olen asunut Itävallassa ja Baijerissa. Niiden saksa on minusta aika lähellä toisiaan. Olen joskus todennut, että niissä puhuttu saksa kuulostaa siltä kuin savolainen puhuisi saksaa. Minusta vokaaleissa on vähän samantapaisi äännemuunnoksia kuin savon murteessa.
Pohjois-Saksassa puhuttu saksa on taas paljon lähempänä Hochdeutschia, jota meilöä opetetaan koulun saksan tunneilla.
Sveitsinsaksa on sitten ihan erilaista, mutta en osaa kuvailla sitä tarkemmin.
Eroaako eteläpohjalaisten murre stadin slangista? Jos kyllä niin miten?
Sit kun sulla on tuollaiseen vastaus niin voit pohtia miten eri kielten aluekohtaiset murteet mahtaa toimia.
paljon