9v.lapsi haluaa ostaa 45e!! maksavan penaalin...
omilla rahoillaan saa tehdä mitä haluaa, mutta en tajua, mikä hemmetti tässä penaalissa maksaa..
Kommentit (37)
no en minä päätä, että ostetaanko sitä vai ei, ei se minulle tule. saa itse päättää koulukamppeensa, osan maksan minä mutta osan saa maksaa ihan itse, esim. tuon ylikalliin penaalin.
mennään kauppaan, ja tyttö sanoi vielä tutkivansa sen siellä, ja päättää sitten, ostaako sen. se, että joutuu käyttämään omia rahojaan tuollaisiin hömpötyksiin, saa tytön miettimään kannattaako kuitenkaan ostaa:)
ap
Ne piirtää kellä on liitua.. Köyhät!
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 22:35"]
Siis yhdeksänvuotias päättää mihin käyttää lähes 50 euroa. Onkohan tässä mennyt kasvatuksessa jotain pieleen?
[/quote]
Niinpä, ja äiti kyselee netissä neuvoja että mitäs nyt. Miten hemmetissä tähän on tultu?!
Tätä lukiessa siunaan mielessäni, että itselläni on poika, joka ei ole yhtään kiinnostunut koulutarvikkeista. Sama penaali ollut ala-asteen 3. asti, eikä mitään kiinnostusta uuteen. Epäilen että yläasteella tyttö ei enää halua tuota penaalia, ettei sitä voi pitkäikäisyydelläkään perustella. Sitten oma kokemus noista valmisseteistä on, että tarvikkeet huonolaatuisia - eritoten kynät. Mutta emme me aikuisetkaan aina tee valintojamme perustuen järkeen vaan tunteeseen. Ap:n tytön luokalla ehkä useampi tyttö käyttää näitä topmodel penaaleja, joten ehkä sillä on jotain sosiaalista merkitystä?
Siis sä oikeesti opetat lapselles noin holtitonta rahan käyttöä?mistä se on ne 45 e saanu? Raatanu niska limas niinku muutki rahan eteen et ait voi oikeen tarkkaan miettiä. Ärsyttää ku aikuset antaa lapsille ihan liilaa päätäntä valtaa ja sit valittaa ku ne tekee huonoja valintoja elämäs! No totta kai ku sun pitäs OHJATA sitä lasta kaikessa se on _lapsi_ ymmärräkkö ei se tajua rahan arvoa samallai ku sä. Sinä opetat tai annat vapaan kasvatuksen ka teet taas yhen pikavippi aikusen
Jos lapsi on säästänyt synttäri yms rahojaan, niin kaippa niillä voi ostaa mitä haluaa. Olen samaa mieltä kuin AP. Mutta voithan silti käydä keskustelua ostoksen järkevyydestä, esim. että samalla rahalla voisit ostaa halvemman penaalin ja vielä lisäksi tätä ja tätä ja tuota.. Niin opetetaan rahan käyttöä ja järkevää kuluttamista, eikä niin että vanhemmat käyttää mielivaltaa ja pakottamista lapsen omien rahojen käytöstä.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 22:37"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 22:35"]Siis yhdeksänvuotias päättää mihin käyttää lähes 50 euroa. Onkohan tässä mennyt kasvatuksessa jotain pieleen?
[/quote]
Kerro toki, että mikä olisi mennyt vikaan?
[/quote]Ihan kaikki!!!
Tulee ihan mieleen omat kouluajat. Silloin me tytöt usein halusimme aina uuden penaalin joka vuosi ja välillä vaihdeltiin niitä keskellä vuottakin. Sikäli tuo ostos on huiman kallis ja turha. Olisiko joku täällä postaavista omana kouluaikanaan hankkinut penaalin, joka maksoi (markan aikana) rapiat 200 markkaa? Ja kuten joku totesi - erikseen ostettuna tavarat maksavat vähemmän. Mutta tietty se "topmodel" merkki tässä nyt maksaa. On menneen talven lumia varsin pian. Ehkäpä ap voi opastaa tytärtään siten, että havainnoi, mitä kaikkea muuta 45 eurolla saa. Ja samalla osoittaa, että jos nyt valitset tämän penaalin, et saa kivaa toppia tai lehden puolivuosikertaa, puheaikaa kännykkään jne. Viime kädessä vanhemman tehtävä laittaa rajaa, järkeä ja tolkkua lapsen rahankäyttöön.
Miksi mä en näe tässä mitään väärää? Miksi mun mielestä on täysin järkevää, että 9-vuotias saa itse päättää millaiseen penaaliin laittaa itse säästämänsä rahat? Eikös se nimenomaan opeta vastuullista rahan käyttöä? Ei se ostos välttämättä vanhempien mielestä järkevä ole, mutta lapsi on nähnyt jotain mitä haluaa -> on säästänyt siihen itse rahaa -> hän näkee sen tärkeäksi -> ostaa sen.
Enemmän mä näen huonona sellaisen vanhemmuuden, jossa lapsi päättää haluta jotain, kinuaa sitä ja vanhempi maksaa sen halusi tai ei. Ei kaikki aikuistenkaan tekemät ostokset järkeviä tai tarpeellisia ole vaan niitä määrää halut ja kiinnostuksen kohteet. Kai rahan käytön voi opettaa lapselle ajoissa? Mitä hyötyä on säästää omaa rahaa jos ei saa edes (osittain) päättää sitä mihin sen käyttää?
Ihan kuin 50 euroa ois nyt niin järkyttävän iso raha.. Jos 9 vee poika ois ostamassa samalla rahalla pleikkaripeliä itselleen synttärirahoilla, niin kukaan ei ulisisi mitään.. Tytölle penaali on yhtä tärkee.. So what!!??
Lapset nyt haluaa mitä vain. Ei heidän haluillaan mitään rajaa ole ellet sinä niitä aseta.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 20:06"]
Ihan kuin 50 euroa ois nyt niin järkyttävän iso raha.. Jos 9 vee poika ois ostamassa samalla rahalla pleikkaripeliä itselleen synttärirahoilla, niin kukaan ei ulisisi mitään.. Tytölle penaali on yhtä tärkee.. So what!!??
[/quote]
Voihan sitä edes teoriassa yrittää valistaa kulutuskriittiseksi. Kuka tarvitsee 10 penaalia ja aina uutta joka vuosi? Miksi pitää ostaa jotain, jonka valmistus on tuhonnut luonnonvaroja, saastuttanut ympäristöä, ja se on tehty jossain nyrkkipajassa lapsityövoimalla Bangladeshissä? Minne se penaali päätyy? Roskikseen ja kaatopaikalle? tai sitten hamsterimamman loputtomaan tavaramereen,(jota hän av:lla jaksaa välillä tuskailla) Barbien, Brätzien, my little ponyjen ja hello Kittyjen hautausmaalle?
Btw. Wii pelillä on edes hypoteettisesti jonkinlainen jälleenmyyntiarvo.
Siis yhdeksänvuotias päättää mihin käyttää lähes 50 euroa. Onkohan tässä mennyt kasvatuksessa jotain pieleen?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 22:27"]
Poika osti aikanaan kalliin repun seiskaluokalle ja vieläkin on ok ja nyt menee lukion kolmannelle.
[/quote]
Tuota penaalia ei välttämättä haluta käyttää enää kuuden vuoden jälkeen...
Aika kallis, samalta sivulta saisi repun 60 eurolla, siinä on hinta vähän paremmin kohdallaan. Ostakaa reppu, niin mahtuu mukaan muutakin kuin (huonolaatuiset) värikynät.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 22:35"]Siis yhdeksänvuotias päättää mihin käyttää lähes 50 euroa. Onkohan tässä mennyt kasvatuksessa jotain pieleen?
[/quote]
Kerro toki, että mikä olisi mennyt vikaan?
Oisko se jotenkin parempi, jos sama summa menis noihin kaikkiin erikseen? Eikö se oo sama ostaa se kiva penaali jossa nuo tulee mukana.
Kyllä päätäntävalta on vanhemmilla, vaikka kuinka olis "omaa rahaa".