Kilpirauhasen vajaatoiminta?
Te, joilla se on; miten aloitte epäilemään? Oireet?
Olen 22-vuotias nainen ja tämä jatkuva väsymys alkaa olla jo elämää haittaavaa. Minulla ei ole kovin aktiivinen elämäntyyli, pyrin kuitenkin harrastamaan säännöllisesti liikuntaa ja syömään hyvin. Mittani ovat 160/53 ja paino pysyy tässä luonnostaan. Olen tosiaan varsinkin iltaisin hyvin väsynyt, pahimmillani meinaan nukahtaa jo kahdeksalta. Nukun aina yli kahdeksan tuntia yössä ja mielestäni erittäin hyvin, mutta silti väsymys iskee monesti jo keski- tai iltapäivällä, viimeistään sitten illalla.
Olen myös alkanut palella herkästi. Näillä helteillä kun sisälläkin on n. 25 astetta, olen villasukissa ja viltin alla kun viluttaa, myös käteni ja jalkani ovat liki jatkuvasti kylmät. Tunnen joskus vilunväreitä rintakehässä ja välillä on tunne, etten saa tarpeeksi henkeä tai keuhkoja täyteen.
Isälläni vajaatoiminta todettiin 45-vuotiaana ja nyt lääkityksellä on täysin kunnossa. Minua vain 'nolottaisi' mennä testeihin, kuitenkin kuvittelen kaiken ja syynä on huonot elämäntavat.. tiedän kuitenkin useamman joka elää epäterveellisemmin ja heillä riittää virtaa. Onkohan nämä vain kuviteltuja juttuja vai kannattaisiko testit kuitenkin ottaa?
Kommentit (5)
Eiku reippaasti testeihin. Samat oireet kuin sinulla ja myös sukurasite.
Samaa oli mulla, joskus nukuin 15 tuntisia öitä ja silti väsytti taas aamulla. Ja se kylmyys, luissa ja ytimissä... Lisäksi oli pahoinvointia ja ahdistusta, en niitä tosin itse osannut liittää kilppariin ennenkuin lääkityksen myötä katosivat :D Laihduin myös aika rajusti alkuvaiheessa, tasaantui kun sain lääkityksen.
Ihan turha yhtä verikoetta on pelätä, jos se on normaali, ei siinä ole mitään noloa. Sen sijaan hoitamaton kilpirauhasen vajaatoiminta on iso juttu.
Kaipa se olisi hyvä mennä, ainakin tietäisi johtuuko sairaudesta vai jostakin muusta. Mahdollisia oireita oli myös kuukautishäiriöt, ja ne olivatkin hyvin epäsäännölliset alusta alkaen 6 vuotta kunnes sain e-pillerit jonka avulla tasoittuivat. Tätä palelua ja väsymystä oli myös ennen pillereitä eli niistä tuskin johtuu.
Kenelläkään muulla suvussa ei tietääkseni kilpparisairauksia ole kuin isälläni. Ap.
Nostetaas kerran. Ap.